Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#662838
Sunschreem skrev:/.../problemet med dom nya dieselbilarna är vad jag vet att just nox är för högt. adblue skulle väl gör massor verkan här?
Det hjälper säkert en hel del. Men jag har inga siffror. Men problemet med NOx från dieselbilar är inte det enda problemet som finns när man diskuterar vad man ska göra för att förbättra miljön (eller klimatet) för den delen.

Varför inte jämföra lite äpplen med päron, eller snövit med sotaren om man så vill. Frågan är ju bara vem som är snövit resp. sotaren av bilarna nedan:

V50 1,6D DRIVe manuell MY12 vs XC60 T6 AWD auto MY12
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 20#p630282

Volvo C30 electric MY12 vs XC60 T6 AWD auto MY12
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 40#p631160

Om lågt NOx prioriteras (miljö) så vinner XC60 T6 av bilarna som jämförs ovan. Om lågt CO2 prioriteras (klimat) så vinner V50 1,6D. Elbilen C30 förlorar stort om elen framställs till 100% från kolkraft oavsett om miljö eller klimat prioriteras.

Elbilar nollutsläpp? Pyttsan. Diskussionen om vilken dieselkvalitet vi ska använda kanske inte är viktigare än diskussionen vad som ska driva bilarna i framtiden.
Spoiler »
#662888
V50 1,6D lär ju bli bättre i norr med tex adblue som påbyggnad. Medans c30 lär förlora, kärnkraft vet jag inte om vi ska räkna som dålig eller bra energikälla. Men säg 50% kärnkraft, 40% vind och 10% kol? Du som verkar vara lite bättre med matten än mig kanske kan svara då? :) Sen får man titta på vad en lastbil idag vinner procentuellt med reducerad nnox pga adblue och sen räkna om det till V50 1,6D? RÄknar man kärnkraft som dålig el så lär nog vara bra mycket "före". men räknar men dom som bra energikälla så kan det bli ganska tajt?
#662898
Du glömde vattenkraft som tillsammans med kärnkraft dominerar i Sverige. Men marginal-el, speciellt i södra delen av vårt rike är till mycket stor del från koleldade kraftverk i Danmark, Tyskland och Polen. Som sagt: elbilar är inte så milövänliga som man tror eller som marknadsföringen låter påskina med ord som "nollutsläpp". Inte helt ens i Sverige. Definitivt inte i Danmark, Tyskland eller Polen. Kanske i framtiden, men politikerna har inte ens enats om någon energiöverenskommelse så marknaden vet inte vad som gäller. :roll:

Vad gäller fossildiesel så kommer inte det att användas i framtiden i lika stor utsträckning som idag, men tills dess kan man ju använda sunt förnuft och tanka den kvalitet som tillgodoser miljön bäst. :wink:

Angående elmix CO2 g/kWh finns en del att läsa här:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 77#p601981
Så här ser det ut med CO2-utsläpp för el i snitt:

25 g/kWh = 6,9 g/MJ (Sverige)
100 g/kWh = 27,8 g/MJ (Norden)
415 g/kWh = 115,3 g/MJ (EU)
#662954
Tycker det är ganska enkelt. Om våra dieselbilar dödar tusentals människor VARJE år bara i Sverige måste
man bannlysa all diesel idag!

Att vi eldat diesel i våra värmepannor i evigheter tas inte upp. Då handlar det om vår bekvämlighet
och då säger man inte så mycket. Man bör också tänka på att sotare som jobbat i 20 år inte trillar av
pinnen hur som helst trots att de utsatts direkt av det farliga sotet.

Det är ok att köpa en tvåtons bil som suger i sig en å en halv liter e85 per mil. Inte köper man
sig en liten snål japanare eller korean som drar halvlitern och är billig att producera istället.
Det gapas om miljö och klimat men att köpa en bil som är snällare på alla sätt än den bil som man VILL ha,
det gör man inte. Det passar inte ens livsstil och har heller ingen status.
De som gapar över vilka miljöbovar det finns bör nog tänka över sitt eget bilval först.

Är det så att det står en kolgrill på altanen också? Miljöbov! Men så är det ingen som tänker
för då handlar det om bekvämlighet igen. Säger du då att det är ju träkol du grillar med och att det
är förnyelsebart? Jo, men om du inte grillat hade du inte släppt ut någon co2 eller några sotpartiklar heller...
Man behöver inte grilla det är onödigt.
Har du motorbåt? Det behöver du inte heller ha.
Åker du på bilsemester? Behövs inte.
Kör ungarna cross? varför?

Självklart skall man tänka sig för och göra saker med måtta. Säger inget annat.
Man bör dock skaffa sig lite perspektiv!
#662981
En enorm skillnad mellan en oljepanna och en bil är att förbränning i dom sker vid väldigt olika temperaturer.
Temperaturen i en panna skapar inte dom små partiklar som vi människor lider av i samma utsträckning som i en bil.

Och att sotare inte skulle lida av det kan man ju undra vart du fått det ifrån fartdåre? Aldrig hört talas om sotarlunga?

Givetvis ska man in stirra sig blind på enstaka företeelser, tvärtom. Det gäller ju att se helheten. Och då blir det ju ännu viktigare att göra det bästa möjliga på dom områdena man kan?!
#663054
Fartdåre skrev:Tycker det är ganska enkelt.
Skönt att någon tycker det... :mrgreen:
Fartdåre skrev:Om våra dieselbilar dödar tusentals människor VARJE år bara i Sverige måste
man bannlysa all diesel idag!
Inte praktiskt möjligt i det korta perspektivet oavsett om några tusen människor dör. :(
Fartdåre skrev:Att vi eldat diesel i våra värmepannor i evigheter tas inte upp.
Inte riktigt samma sak som att förbränna dieselolja i motorfordon. Men bra är det ändå inte.
Fartdåre skrev:Man bör också tänka på att sotare som jobbat i 20 år inte trillar av
pinnen hur som helst trots att de utsatts direkt av det farliga sotet.
Nja, sotare har det inte så lätt tyvärr. :(
Spoiler »
Källa: http://www.folkhalsoguiden.se/upload/Ny ... 202012.pdf


Fartdåre skrev:Det är ok att köpa en tvåtons bil som suger i sig en å en halv liter e85 per mil. Inte köper man
sig en liten snål japanare eller korean som drar halvlitern och är billig att producera istället.
Om bränslevalet diesel vs etanol avses är det ett mycket svårt ämne för diskussion då det finns låsningar i båda lägren som blockerar insikten om vad som är sant och inte sant. Men rörande själva bilvalet kan man ju lika gärna föreslå en liten lätt etanoldriven bil som är billig att producera istället för en 2 ton tung diselbil med 200+ hk. Äpplen och päron...

Fartdåre skrev:Det gapas om miljö och klimat men att köpa en bil som är snällare på alla sätt än den bil som man VILL ha,
det gör man inte. Det passar inte ens livsstil och har heller ingen status.
De som gapar över vilka miljöbovar det finns bör nog tänka över sitt eget bilval först.
Det borde handla om att leva som man lär. Men i praktiken blir det ofta, för många, att lära som man lever. Ytterst handlar det om, för många, att till slut bara leva som man vill utan att tänka på konsekvenser.

Fartdåre skrev:Är det så att det står en kolgrill på altanen också? Miljöbov! Men så är det ingen som tänker
för då handlar det om bekvämlighet igen. Säger du då att det är ju träkol du grillar med och att det
är förnyelsebart? Jo, men om du inte grillat hade du inte släppt ut någon co2 eller några sotpartiklar heller...
Man behöver inte grilla det är onödigt.
Har du motorbåt? Det behöver du inte heller ha.
Åker du på bilsemester? Behövs inte.
Kör ungarna cross? varför?

Självklart skall man tänka sig för och göra saker med måtta. Säger inget annat.
Man bör dock skaffa sig lite perspektiv!
Återigen, det borde handla om att leva som man lär. Men det är svårt för de flesta att avstå från det man vant sig vid. Men jag förstår vad du menar, din synpunkt är mycket viktig.

Ska man börja att lära befolkningen hur man ska leva så måste man från politiskt håll börja med "rätt" saker. T.ex. är det hårt tryck på bilismen att ändra sig. Men så länge som hela familjer t.ex. kan flyga på badsemester till Thailand, och göra av med flera årsförbrukningar av vad bilen i hushållet drar i bränsle på en enda Thailandsresa (endast ett exempel), blir det rent pedagogiskt ett slag i luften. I alla fall jag reagerar: menar politiker allvar med miljöproblem och/eller klimathot så kräver jag ändring på områden som inte är lika nödvändiga som bilismen är först. Annars blir jag svår att övertyga. Och hur ska man övertyga landsbygdboende bilister som är beroende av bilen? Politiker inför supermiljöbilspremie för fordon som kommer att konsumera samma elenergi som vi bannlyst och att vi därför ska byta till lågenergilampor. För att allmänheten ska få upp ögonen för klimatproblemet som elproduktionen skapar genomförs jippon som "Earth huor" varje år och lampor ska släckas. Men elbilar är magiska, de marknadsförs med nollutsläpp. De anses av vissa vara jordens frälsning. Lugna, denna trend är övergående som allt annat. Om nu inte elenergiproduktionen ställs om globalt, men det kommer inte att ske i det korta perspektivet.

(Klicka för större bild)
Bild
Källa: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 36&t=68560

Som "Fartdåre" påpekar: perspektiv är viktigt. I det anser jag ingår att man använder sunt förnuft och tankar den dieselkvalitet som tillgodoser miljön bäst. :wink:
#663229
Hur är det ?

På en orenad dieselbil ger ju svensk MK1 diesel mycket renare avgaser än europadiesel.

Men hur stor skillnad blir det på en ny diesel med 3-vägs katalysator och partikelfilter?
#663246
Men så länge som hela familjer t.ex. kan flyga på badsemester till Thailand, och göra av med flera årsförbrukningar av vad bilen i hushållet drar i bränsle på en enda Thailandsresa (endast ett exempel
Jag håller med dig i princip men det där var väl en liten överdrift och överdrifter kan motverka budskapet.

En familj på 4 personer som åker reguljärt med en 747-400 med 3 klasser hamnar på c:a 2700 liter på en tur och returresa till Thailand. Åker dom med ett charterbolag som vanligtvis endast har en klass så rymmer planet fler passagerare vilket gör att samma familj hamnar på c:a 1900 liter.

Nu hamnade vi långt från Jet-stationer och diesel men moderatorn får väl skälla på mig. :roll:

Mvh GK
#663252
Jag tycker dom borde göra slag i saken och börja konvertera dieselbilar till 100% etanoldrift. Stockholm bussar har ju gått på etanol (dieselmotor) länge så kunskap borde finnas. Då får vi enligt många det bästa av två världar, etanolens miljöfördelar och dieselmotorns effektiva förbränning. Tydligen ska det fungera med bibehållen verkningsgrad, dvs att etabolförbrukningen skulle vara väldigt lik dieselförbrukningen. En halv liter etanol per mil hade inte varit fel :D
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Hej! Nykomling i forumet här😊 Har en XC90 202[…]

installera dragkrok

Kollade på skroten och det finns två m[…]

Om Din bil halkar till så kommer också[…]

Ja det är inte helt enkelt, för det m&[…]