- ons 11 jul 2012, 18:46
#661101
Hej!
Till hösten/vintern är det behov av ett nytt startbatteri till vår D5 med dieselvärmare. Hade det inte varit för dieselvärmaren så hade jag nog inte gjort detta inlägg utan gått och köpt första bästa biltemabatteri (Biltemas batteri är SMF 12V 90AH 750CCA för 999kr, det är iaf vad deras hemsideguide föreslår, sen vet jag inte om det finns andra som kanske passar "vid sidan av standardmåtten", någon som vet kanske...?).
Men, nu har bilen dieselvärmare och det känns inte lika simpelt att välja batteri helt plötsligt, för värmaren är inte nådig mot batteriet när det är kallt, samtidigt som det är just då man önskar använda värmaren som mest. Och det är inte alltid man kör tillräckligt långt för att kompensera för värmarens strömuttag, och dessutom, ju kallare desto svårare för batteriet att ta emot laddning. Det är med andra ord en stor jädra paradox det här med värmare, eftersom ett startbatteri helst inte ska ladda ur sig för mycket, och bilen är såklart inte anpassad för att snabbt och enkelt kunna ladda batteriet manuellt (om man nu ens hade tillgång till eluttag).
Hög köldstartström vill man ju ha, men även när batteriet kanske är ganska urladdat på grund av värmaren, och sådant finns det väl inga siffror på…? Många Ah vill man också ha, samt att batteriet ska tåla många ”djupa” urladdningar, som ju kan uppstå, eftersom man inte har speciellt bra koll på batteriets löpande hälsa, i synnerhet inte om man använder värmaren titt som tätt.
Jag äger ingen seriös batteritestare, det borde Volvo skickat med som standardutrustning, åtminstone en inbyggd ”intelligent” voltmätare. Att göra belastningsprov är ju enda sättet att få koll på befintlig maxkapacitet (Ah). Hur man har koll på hur kallstartströmmen förändras med tiden har jag ingen susning om.
Tror inte jag behöver skriva så mycket mer, utan frågan är vilka batterier som ni rekommenderar i detta fall…?
Mvh.
Till hösten/vintern är det behov av ett nytt startbatteri till vår D5 med dieselvärmare. Hade det inte varit för dieselvärmaren så hade jag nog inte gjort detta inlägg utan gått och köpt första bästa biltemabatteri (Biltemas batteri är SMF 12V 90AH 750CCA för 999kr, det är iaf vad deras hemsideguide föreslår, sen vet jag inte om det finns andra som kanske passar "vid sidan av standardmåtten", någon som vet kanske...?).
Men, nu har bilen dieselvärmare och det känns inte lika simpelt att välja batteri helt plötsligt, för värmaren är inte nådig mot batteriet när det är kallt, samtidigt som det är just då man önskar använda värmaren som mest. Och det är inte alltid man kör tillräckligt långt för att kompensera för värmarens strömuttag, och dessutom, ju kallare desto svårare för batteriet att ta emot laddning. Det är med andra ord en stor jädra paradox det här med värmare, eftersom ett startbatteri helst inte ska ladda ur sig för mycket, och bilen är såklart inte anpassad för att snabbt och enkelt kunna ladda batteriet manuellt (om man nu ens hade tillgång till eluttag).
Hög köldstartström vill man ju ha, men även när batteriet kanske är ganska urladdat på grund av värmaren, och sådant finns det väl inga siffror på…? Många Ah vill man också ha, samt att batteriet ska tåla många ”djupa” urladdningar, som ju kan uppstå, eftersom man inte har speciellt bra koll på batteriets löpande hälsa, i synnerhet inte om man använder värmaren titt som tätt.
Jag äger ingen seriös batteritestare, det borde Volvo skickat med som standardutrustning, åtminstone en inbyggd ”intelligent” voltmätare. Att göra belastningsprov är ju enda sättet att få koll på befintlig maxkapacitet (Ah). Hur man har koll på hur kallstartströmmen förändras med tiden har jag ingen susning om.
Tror inte jag behöver skriva så mycket mer, utan frågan är vilka batterier som ni rekommenderar i detta fall…?
Mvh.
V50 1.8F MY08 Summum