NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#661101
Hej!

Till hösten/vintern är det behov av ett nytt startbatteri till vår D5 med dieselvärmare. Hade det inte varit för dieselvärmaren så hade jag nog inte gjort detta inlägg utan gått och köpt första bästa biltemabatteri (Biltemas batteri är SMF 12V 90AH 750CCA för 999kr, det är iaf vad deras hemsideguide föreslår, sen vet jag inte om det finns andra som kanske passar "vid sidan av standardmåtten", någon som vet kanske...?).
Men, nu har bilen dieselvärmare och det känns inte lika simpelt att välja batteri helt plötsligt, för värmaren är inte nådig mot batteriet när det är kallt, samtidigt som det är just då man önskar använda värmaren som mest. Och det är inte alltid man kör tillräckligt långt för att kompensera för värmarens strömuttag, och dessutom, ju kallare desto svårare för batteriet att ta emot laddning. Det är med andra ord en stor jädra paradox det här med värmare, eftersom ett startbatteri helst inte ska ladda ur sig för mycket, och bilen är såklart inte anpassad för att snabbt och enkelt kunna ladda batteriet manuellt (om man nu ens hade tillgång till eluttag).
Hög köldstartström vill man ju ha, men även när batteriet kanske är ganska urladdat på grund av värmaren, och sådant finns det väl inga siffror på…? Många Ah vill man också ha, samt att batteriet ska tåla många ”djupa” urladdningar, som ju kan uppstå, eftersom man inte har speciellt bra koll på batteriets löpande hälsa, i synnerhet inte om man använder värmaren titt som tätt.
Jag äger ingen seriös batteritestare, det borde Volvo skickat med som standardutrustning, åtminstone en inbyggd ”intelligent” voltmätare. Att göra belastningsprov är ju enda sättet att få koll på befintlig maxkapacitet (Ah). Hur man har koll på hur kallstartströmmen förändras med tiden har jag ingen susning om.

Tror inte jag behöver skriva så mycket mer, utan frågan är vilka batterier som ni rekommenderar i detta fall…?

Mvh.
#661639
Biltema säljer ju även AMG 95Ah 850CCA men det är 351mm långt istället för bilens orginal ~315mm... någon som vet om det passar ändå??

Sedan angående Biltemas egen skrift "AGM-batteriets cyklingstålighet är tre gånger högre än för ett vanligt standardbatteri"... någon som vet vilket standardbatteri de jämför med, knappast deras senaste SMF-batteri väl...? Jag funderar alltså på om AMG är värt 1800 istället för SMF-batteriet i första inlägget som kostar 1000kr...? Obs att det ska vara till D5 med en stygg dieselvärmare och ev kalla vintrar framöver ;-//.

Eller är det "enklaste" och säkraste att gå till Bilia å köpa ett "likadant" som sitter i idag? Det är alltså ~315mm långt och kostar ~1500kr. 80Ah och 700CCA om jag minns rätt, sen hur bra batteriet är i praktiken vet man ju liksom inte, speciellt inte m a p "cyklingar" ??:-/. Det vet man ju iofs rätt dåligt oavsett vilket batteri man sneglar på ??:-/. Eller ska man leta efter Varta och Excide eller vad? Vill ju inte lägga 2000kr eller mer om man ändå inte vinner nåt direkt på det.
#661768
Först och främst så ska du inte ladda ur ett bilbatteri mycket eftersom när det är kallt tar det väldigt mycket stryk. En generell regel när man använt dieselvärmare är att man ska köra lika lång tid med bilen som värmaren gått. Men vet du om att du kör kortare tid skulle jag starkt rekommendera att undehålls ladda batteriet under natten.

Om spänningen är för låg i batteriet kommer inte värmandes att starta pga att säkerhetsställa att bilen kan startas.

Ang. batteri så är det som du skriver Volvo rekommenderar minst 700CCA och 80ah när man har bränslevärmare. Men att ha ett större kan aldrig skada bara det att det ev kan vara för stort fysiskt.

Här är ett test av batterier dock är dem varar på 60-62ah men du får en hint om de olika märkena.

http://www.testfakta.se/Mediaarkiv/Doku ... 393029.pdf
#663046
.
Går batterilängd 350mm in i V50D5... ingen som vet..?

Mobe, tack för ditt svar! Tumregeln känner jag till, och är det kallt och batteriet inte helt nytt så gäller väl säkert att man bör köra ännu mer :wink:, lagom miljövänligt om man eg inte behöver köra ;-//. Får skaffa en bra laddare helt enkelt att koppla in ibland, för att förlänga livslängden på batteriet framförallt.

Perra83, syftar du på nån speciell modell av Varta?

Eftersom det är en värmare i bilen så ska ju batteriet vara bra på "många rejäla urladdningar (cyklingar) i kyla" utan att åldras snabbt i kvadrat (trots att det är ett startbatteri, som eg inte ska laddas ur alls, en paradox med tanke på värmaren), och återhämtningsförmågan ska ju också vara bra, dvs bra laddningsmottaglighet även vid kyla. Köldstartströmmen ska vara hög även om batteriet är rejält "urladdat" (inte helt urladdat såklart!). Och en massa andra egenskaper som jag inte kommer på just nu... egenskaper som absolut inte syns på batteriernas klistermärksspecar (förutom eventuellt tillverkarnas egna specar då rå, om man får tillgång till dem, men de kan man ju inte lita på alla gånger tyvärr).
#667342
Kan det vara en bra idé att satsa på ett start-stop-batteri, t ex Varta Start-Stop F22 (2100kr hos autoexperten), istället för Volvo "original" eller Varta Silver Dynamic F18 (1650kr hos autoexperten)...? Någon som är kunnig och/eller har erfarenhet :?:
#679861
Har fortfarande inte bytt batteri... ingen el-guru här på forumet? Eller länk till mer riktat forum?
Alt1 Bilia 1500kr 80Ah 700CCA L=315mm, varken Bilia eller nån annan verkar ju veta vad man får, mer än att det är "Volvo original", som min Bilia-servicetekniker själv uttrycker det.
Alt2 Autoexperten 1650kr Varta Silver Dynamic F18 85Ah 800CCA L=315mm.
Alt3 Autoexperten 2100kr Varta Start-Stop F22 80Ah 730CCA L=315mm.
Alt4 Biltema 1600kr "4-års garanti" AMG 80Ah 800CCA L=315mm.
Alt5 Biltema 1800kr "4-års garanti" AMG 95Ah 850CCA men L=351mm (vet ej om det får plats).
Alt6 Biltema 1000kr "3-års garanti" SMF 90AH 750CCA L=315mm.
Alt7 Batteriexpressen cirka 3100kr (med frakt) Optima yellow top 5,5 75Ah 975CCA LxBxH=325x165x238mm (vet inte om varken längd eller höjd får plats, samt priset är ganska avskräckande, utan lång garanti heller) http://shop.batteriexpressen.se/?artnr=ORT1103
Alt8...?

PS. Har ingen riktig aning om vad Biltemas långa garantier ger i praktiken, nån annan som VET...? ;-// DS.

Tester jag funnit sedan tidigare är:
http://www.testfakta.se/motor/article57926.ece
http://www.testfakta.se/motor/article57927.ece
http://www.testfakta.se/Mediaarkiv/Doku ... 393029.pdf
http://www.testfakta.se/motor/article14259.ece
http://www.testfakta.se/motor/article14826.ece

Det är det lilla start/stopp batteriet. Du ka[…]

OM RYSSEN KOMMER

trump.jpg Då har vi väl fått s[…]

Det är den gamla som jag försöker f[…]

..och ett antal till vändor blev det fram och[…]