I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

Challe89 skrev:tändspolen fördelarlocket kablar och stift är betydligt mycket mer efekt och kan göra riktigt stor skillnad jag gjorde dynamo på min bil och den skall ha enligt papper 144.16 h 106.0 kw och hade någon h mer första dynan ja gjorde. innan andra då bytte jag stift och sånt till platinastift och mjukkabel tändspole fördelarlock och rotor och har 179 h vilket motsvarar i kw 131,61765 detta var bara på de lilla inget annat så hur förklarar du detta då??

Med tanke på att spridarna bottnar vid 170hk ungefär med vettig dc, att inget görs åt luftflödet in i motorn, inget görs för att öka bränsletillförseln och tändläget inte förändrats så återstår i princip bara 2 scenarion: allt är påhittat eller så har man kört ett väldigt lätt pull i bänken med fördelaktiga inställningar och fått ut massor av effekt som bara existerar på pappret. Dock är det senare alternativet väldigt tveksamt då det brukar kunna vara svårt att få ut mer än 15% extra på det viset.
Användarvisningsbild
av Kompe
Har också en 850 med 140 hk. Med en något moddad luftfilterbox och ett 2,5" avgassystem tycker jag att den känns rätt pigg faktiskt och med ett underbart ljud! (RO) Givetvis försöker jag hålla motorn i trim och är noga med service och sånt :-)-)
Har varit med och mappat en sån motor som du har. Vet att det satt sportfilter och ett Simons avgas på.
Vad mer vet jag inte, men före mappning gav filter och avgas 4 hk. Med mappningen blev det lite över 12 hk +.
Karaktären blev betydligt rappare och den drog mindre soppa efter. Mappning kostar så man får fråga sig om
det är värt det.

Nästan 200 hästar i min då, med nya stift o tändkablar. Jag är såld...
Mappning + stift, kablar mm. Hmmm...? Borde hamna på 230 häst då.... Mot 163 originalhästar.
Faaaantastiskt konstigt att ingen spritt ut detta tidigare.....

@fjohan82 , Sett det där med mattorna p&arin[…]

244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]

Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]