Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mati
gsson skrev:[...]Synd att man inte valde en annan motor har jag tänkt många gånger den sista vecka.[...]
Att V70:n var ett felköp råder ingen som helst tvivel om. För mig har det dock aldrig varit aktuellt med en annan motor. Jag hade inte ens tänkt på att köpa en V70 om det inte hade funnits DRIVEn. För det första var de andra modellerna (D3, D5 osv) alldeles för dyra för mig, dessutom ville jag ha en bil som inte slurpar i sig en massa soppa. Som alternativ hade jag redan då kikat på en Avensis, men den fanns inte som miljöbil då. Så jag valde bort den, korkat nog. Som jag nämnde tidigare så har jag även en V50 1,6D, den innan DRIVe kom. Den går jättebra, inga problem med motorn (dock en del annat OT), även fullastad och med släp, och den drar långt under halvlitern. Inte kunde jag ana att samma motor har förvanskats på något sätt bara ett år senare.
Jag har nyligen pratat med en granne som har en V50 DRIVe -09. Alltså bara ett år senare än min V50. Han klagade på att den "vibrerar så konstigt" och att det tydligen inte finns någon åtgärd för det. Nu skulle han byta bil och märke. Jaha, tänkte jag. En till alltså. Vad hände undrar man?
För övrigt (också lite OT) märkte jag nästan från första dagen att V70:n i nästan alla punkter är sämre än V50:n. Den är bara större och går något tystare. Men den känns för övrigt omodernare (trots att den inte är det), jag upplever att kvalitén är mycket sämre, den skramlar och gnisslar i alla hörn och kanter, växellådan är kass jämfört med den i V50, AC:n är mycket svagare, jo, och så vibrerar den och rycker. Listan är faktiskt längre än så. Trots att 50:n är äldre blir det nog 70:n som ryker först när det är dags för bilbyte. Jättesynd att Volvo valde att inte fortsätta med V50 som modell.
av gsson
Jovars. Blir en bil-letar-runda i början av nästa vecka.

Nu är ju bägge barnen större. Så kombikravet är ju borta. Som sagt, man måste ju byta in bilfaen på firma. Privat lär det vara kört... :/
av Thella
gsson skrev:Är det nån som blitt avhjälpt med sin vibration?

Jag har kört lite landsväg nu de senaste dagarna och jag inser att det är exakt vid 1600 rpm som det vibrerar. det märks extra tydligt om det är lite svag uppförsbacke.

Det är synd iom att Volvo verkligen lagt dit många smarta detaljer på v70:in. Synd att man inte valde en annan motor har jag tänkt många gånger den sista vecka.

Undrar ju även hur i helvete man skall kunna sälja bilen? Kan man säga till nån att inte testa den vid 1600 rpm? Jag kommer ju inte byta in den emot en annan Volvo, den saken är klar...
Kul att du skriver det här med 1600 varv. Var ute och körde alldeles nyss och var uppmärksam på varvmätaren. Det är precis likadant för mig! 1600 varv, gärna att man ligger på fyran i lite uppförslut. Trycker man gasen i botten försvinner vibrationerna.
av Thella
mati skrev:
gsson skrev:[...]Synd att man inte valde en annan motor har jag tänkt många gånger den sista vecka.[...]
Att V70:n var ett felköp råder ingen som helst tvivel om. För mig har det dock aldrig varit aktuellt med en annan motor. Jag hade inte ens tänkt på att köpa en V70 om det inte hade funnits DRIVEn. För det första var de andra modellerna (D3, D5 osv) alldeles för dyra för mig, dessutom ville jag ha en bil som inte slurpar i sig en massa soppa. Som alternativ hade jag redan då kikat på en Avensis, men den fanns inte som miljöbil då. Så jag valde bort den, korkat nog. Som jag nämnde tidigare så har jag även en V50 1,6D, den innan DRIVe kom. Den går jättebra, inga problem med motorn (dock en del annat OT), även fullastad och med släp, och den drar långt under halvlitern. Inte kunde jag ana att samma motor har förvanskats på något sätt bara ett år senare.
Jag har nyligen pratat med en granne som har en V50 DRIVe -09. Alltså bara ett år senare än min V50. Han klagade på att den "vibrerar så konstigt" och att det tydligen inte finns någon åtgärd för det. Nu skulle han byta bil och märke. Jaha, tänkte jag. En till alltså. Vad hände undrar man?
För övrigt (också lite OT) märkte jag nästan från första dagen att V70:n i nästan alla punkter är sämre än V50:n. Den är bara större och går något tystare. Men den känns för övrigt omodernare (trots att den inte är det), jag upplever att kvalitén är mycket sämre, den skramlar och gnisslar i alla hörn och kanter, växellådan är kass jämfört med den i V50, AC:n är mycket svagare, jo, och så vibrerar den och rycker. Listan är faktiskt längre än så. Trots att 50:n är äldre blir det nog 70:n som ryker först när det är dags för bilbyte. Jättesynd att Volvo valde att inte fortsätta med V50 som modell.
Och det här resonemanget stämmer också på pricken för mig. Har faktiskt börjat kontakta Toyota-återförsäljare, man kan få en 119 g för runt 225 000 kr, 2013. Dock för j-vla tråkigt att förlora 30 000 kr på DrivE efter endast 4 månaders ägo. Hade en Toyota Verso innan denna v70 och var grymt nöjd med den...
Användarvisningsbild
av MartinS
Naturligtvis är det jättetråkigt att ni är missnöjda med bilarna, men kan det handla åtminstone lite om för höga förväntningar?

En 1.6 diesel har inte samma mjuka och bekväma gång som en treliters bensinsexa, det är ofrånkomligt hur mycket än utvecklingen går framåt. Om man dessutom köper relativt nyutvecklad teknik (små dieselmotorer med partikelfilter) får man tyvärr räkna med att allt kanske inte håller bilens livslängd.

Svensken är van vid ganska stora cylindervolymer, i bensinmotorer. Att man kan förvänta sig att bilen skall bete sig likadant (fast med sämre prestanda och lägre förbrukning) med en liten dieselsnurra känns ju orimligt, i allafall för mig. Kanske är det extra anmärkningsvärt när man trots allt pratar om bilar som väger in på uppemot 1,9ton.

Men det kanske bara är jag som är en märklig konsument och har för lågt ställda krav?

/Martin
Senast redigerad av 1 MartinS, redigerad totalt 0 gånger.
av perhall
Troligen kommer även Toyotan att skapa besvikelse, gissar jag. För det första är Avensis en utomordentligt tråkig bil, för det andra kommer den inte heller komma i närheten av uppgiven förbrukning... + komforten är klart sämre än i V70.../PH
av mati
1600 rpm i trean och fyran. Japp, det känner jag igen.
Thella skrev:... man kan få en 119 g för runt 225 000 kr, 2013...
Det var ju väldigt intressant. Vilken modell snackar vi om då? Business B1? Hur mycket får du för Volvon i inbyte då?
Synd bara att det inte finns någon hybridvariant av Avensisen. Det hade varit ett spännande alternativ. En Auris HSD är nog lite för liten ändå. Priusen tycker jag är ful och en Lexus har jag inte råd med. :wink:
av Droopy
MartinS skrev:Naturligtvis är det jättetråkigt att ni är missnöjda med bilarna, men kan det handla åtminstone lite om för höga förväntningar?

En 1.6 diesel har inte samma mjuka och bekväma gång som en treliters bensinsexa, det är ofrånkomligt hur mycket än utvecklingen går framåt. Om man dessutom köper relativt nyutvecklad teknik (små dieselmotorer med partikelfilter) får man tyvärr räkna med att allt kanske inte håller bilens livslängd.

Svensken är van vid ganska stora cylindervolymer, i bensinmotorer. Att man kan förvänta sig att bilen skall bete sig likadant (fast med sämre prestanda och lägre förbrukning) med en liten dieselsnurra känns ju orimligt, i allafall för mig. Kanske är det extra anmärkningsvärt när man trots allt pratar om bilar som väger in på uppemot 1,9ton.

Men det kanske bara är jag som är en märklig konsument och har för lågt ställda krav?

/Martin

stro skillnad endå från bilmärke till bilmärke, har kört både Opel och Kia med 1,6 och 1,7 diesel och de har gått betydligt mjukare efter landsväg en en DrivE gör, den -11 jag avverkade 18mil i skorrade och vibrerade/ryckte mest hela tiden, jämför med tex Volvos 1,6 bensin är skillnaden som natt och dag, jag tycker personligen att DriVe är ett misslyckande ut komfortsynpunkt.

Men sedan beror mycket ju på förväntningar ochså som sagt.
av Thella
mati skrev:1600 rpm i trean och fyran. Japp, det känner jag igen.
Thella skrev:... man kan få en 119 g för runt 225 000 kr, 2013...
Det var ju väldigt intressant. Vilken modell snackar vi om då? Business B1? Hur mycket får du för Volvon i inbyte då?
Synd bara att det inte finns någon hybridvariant av Avensisen. Det hade varit ett spännande alternativ. En Auris HSD är nog lite för liten ändå. Priusen tycker jag är ful och en Lexus har jag inte råd med. :wink:
http://www.blocket.se/sodermanland/Toyo ... ?ca=10&w=3
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag inbillar mig att en Kia i sig kan dölja liknande beteende på ett helt annat sätt än en bekväm och relativt tyst volvo. Men det är bara spekulationer och baserat på de ytterst få ångestladdade hyrbilsmil jag haft i koreanska bilar.

/Martin
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 30

Du mer än antyder att det inte skulle finnas[…]

Hej alla "out there" Låsproblem p&[…]

AC problem V70 2016 D3

Lite märkligt att reläet inte drar samt […]