- sön 15 jul 2012, 14:19
Jag har nyligen pratat med en granne som har en V50 DRIVe -09. Alltså bara ett år senare än min V50. Han klagade på att den "vibrerar så konstigt" och att det tydligen inte finns någon åtgärd för det. Nu skulle han byta bil och märke. Jaha, tänkte jag. En till alltså. Vad hände undrar man?
För övrigt (också lite OT) märkte jag nästan från första dagen att V70:n i nästan alla punkter är sämre än V50:n. Den är bara större och går något tystare. Men den känns för övrigt omodernare (trots att den inte är det), jag upplever att kvalitén är mycket sämre, den skramlar och gnisslar i alla hörn och kanter, växellådan är kass jämfört med den i V50, AC:n är mycket svagare, jo, och så vibrerar den och rycker. Listan är faktiskt längre än så. Trots att 50:n är äldre blir det nog 70:n som ryker först när det är dags för bilbyte. Jättesynd att Volvo valde att inte fortsätta med V50 som modell.
gsson skrev:[...]Synd att man inte valde en annan motor har jag tänkt många gånger den sista vecka.[...]Att V70:n var ett felköp råder ingen som helst tvivel om. För mig har det dock aldrig varit aktuellt med en annan motor. Jag hade inte ens tänkt på att köpa en V70 om det inte hade funnits DRIVEn. För det första var de andra modellerna (D3, D5 osv) alldeles för dyra för mig, dessutom ville jag ha en bil som inte slurpar i sig en massa soppa. Som alternativ hade jag redan då kikat på en Avensis, men den fanns inte som miljöbil då. Så jag valde bort den, korkat nog. Som jag nämnde tidigare så har jag även en V50 1,6D, den innan DRIVe kom. Den går jättebra, inga problem med motorn (dock en del annat OT), även fullastad och med släp, och den drar långt under halvlitern. Inte kunde jag ana att samma motor har förvanskats på något sätt bara ett år senare.
Jag har nyligen pratat med en granne som har en V50 DRIVe -09. Alltså bara ett år senare än min V50. Han klagade på att den "vibrerar så konstigt" och att det tydligen inte finns någon åtgärd för det. Nu skulle han byta bil och märke. Jaha, tänkte jag. En till alltså. Vad hände undrar man?
För övrigt (också lite OT) märkte jag nästan från första dagen att V70:n i nästan alla punkter är sämre än V50:n. Den är bara större och går något tystare. Men den känns för övrigt omodernare (trots att den inte är det), jag upplever att kvalitén är mycket sämre, den skramlar och gnisslar i alla hörn och kanter, växellådan är kass jämfört med den i V50, AC:n är mycket svagare, jo, och så vibrerar den och rycker. Listan är faktiskt längre än så. Trots att 50:n är äldre blir det nog 70:n som ryker först när det är dags för bilbyte. Jättesynd att Volvo valde att inte fortsätta med V50 som modell.