Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fjelltrone
Det hela började med att bilen plötsligt dog under körning, (Radio och el fungerade under tiden den höll på att stanna) och detta hände 3 gg under en vecka. När bilen dör så får man vänta cirka 30 sek innan det går att starta igen, sen gick den hur bra som helst. Den har även blivit lite svårstartade på morgonen. Vi lämna in bilen till Rejmes och de felsökte, men hittade ingenting och givetvis så gick bilen skitbra när de fick in den. Så vi fick tillbaka den i tron om att den nu fungerade. De trodde att det kunde vara bränslepumpen, när vi förklarade problemet för dem. Jag uppfattar att den har börjat låta lite väl högt när man skall starta bilen under senare tid.

Nu har jag rullat in bilen för att göra den årliga servicen (byta luftfilter, tändstift, bränslefilter, olja m.m.) När jag igår skulle rulla ner bilen ifrån pallbockarna för att byta bränslefilter så vägrar bilen starta, hann byta tändstift och luftfilter. Har dubbelkollat tändkablar så att de sitter där de ska, dock så hör jag inget ljud från bränslepumpen när jag vrider om nyckel och har beställt en ny pump (idag), så jag chansar på att pumpen är sönder.

Om man ska kolla så att bilen har tändning på stiften, vilka ska man kolla på? Lästa att man skulle skruva ut 1 och 3?

Har en Volvo v40, 2.0T, -99
av Fjelltrone
Glöm det sista jag skrev, tänkte helt fel om gnistan på stiften:). Nu har jag bytt pump på bilen och nya tändstift, men bilen vill ändå inte starta. Jag kan inte höra något surrande ljud ifrån den nya pumpen när jag slår om tändningen! Jag har gnista på alla stift. Bilen går runt och batteri funkar, men den kommer inte igång. Har nu testat att byta tillbaka till den gamla pumpen, men det är fortfarande samma fel. Har kollat säkring för pump, den är hel.

Några tips?
Spolarna? dock så har alla tändstift gnista.
Felkopplat från pumpen så att det inte kommer fram bensin? Har tittat på stiften och de verkar vara fuktiga.
av Fjelltrone
Nej jag ska gå igenom kablarna riktigt vid pumpen. Ska man mäta dem med multimeter? Ja jag sprutade in startgas vid luftfiltret, men det hände ingenting med bilen.
av Fjelltrone
Nu upptäckte jag att två av tändstiften var knäckta när jag skulle plocka bort tändkablarna! Hur fan kan de knäckas? Visst de är klena, men ändå! Får åka och köpa nya stift...
av Fjelltrone
Nu sitter det på nya stift på bilen igen (som är hela). Har bytt pump igen och dubbelkollat så att bränsle rinner genom ledningarna. Bilen startar fortfarande inte, varken på startgas eller vanligt! Vet inte hur jag ska mäta upp kablarna till bränslepumpen, så imorgon blir det att bärga in bilen till verkstaden!!! Jävla biljävel...
Användarvisningsbild
av teddysoft
Vad du kan göra för att se om det är ett kabelbrott är att ohm-mäta kablen från givaren till andra änden (var den nu tar vägen) beroende på längd kan du få en viss resistans, är det avbrott så får du oändlig resistans (inget utslag på mätaren).
För att göra det lite enklare kan man också sätta multimetern (om man anväder sig av det) på diodmätning, då de flesta har summer för detta, och då ska man höra en ton om man har kontakt mellan punkterna. Då slipper man iaf. ha mätaren synlig när man mäter.
av Fjelltrone
Nu har jag testat pumpen, kopplade förbi kablarna och satte två kablar direkt på batteriet. Nu vet jag att pumpen fungerar iaf, dock så startar fortfarande inte bilen. Kabelbrott kanske? Men hur fan hittar man vad de kablarna går som är till bränslepumpen, de försvinner ju in i en balk. Men vart går de ut i motorrummet? Testade även att skruva ut ventilhatten på bränsletryckregulatorn för att se om det kom någon bensin, men det gjorde de inte.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Ta bort en vakuumslang vid spjällhuset och spruta in startgas där. sedan sätter du tillbaks vakuumslangen och gör startförsök.

Mvh GK
AC fungerar bara på en sida

Styrningen av spjällmotorn för detta har[…]

AC problem V70 2016 D3

ECM skickar en signal till CCM när AC-knappen[…]

Monterat ett uttag för Calix batteriladdare i[…]

Däck dimensioner

Beroende på hur mycket du sänkt och hur[…]