Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

#661896
Blev med en kompressor efter ett arvsskifte men fick inte med någon instruktionsbok så jag drar iväg ett par oerhört enkla frågor (aldrig ägt kompressor tidigare).

-Kan den stå trycksatt eller ska den tömmas efter användning?
-Oljebyte, hur ofta? Vilken typ av olja?
-Dimsmörjare har jag läst om, vad gör den och är det ett måste?
-Det finns en klisterlapp med typ "condensation drainage" eller liknande på. Vad ska jag göra med ventilen den pekar på?


Kompressorn är blå, remdriven 2.5hk och 50 liter. Mer vet jag inte.
#661903
Kan stå trycksatt, oljebyte är j svårt att säga beroende på hur mycket du använder den, har en 20liters själv i källaren som gått på samma olja i snart 5år. Större kompressorer byter man olja på vart 500de atbetstimme och en hobbykompressor går oftast inet många timmar per år.

Dimmsmörning är en smörjklocka som används för att smörja tryckluftverktyg, har alltså inget med själva smörningen av själva kompressorn att göra.

"condensation drainage" det samlas kondensvatten i tanken och den ska dräneras ut för att förhindra att tanken rostar invändigt, det är bara att dränera när du känner för det, öppna kranen när du har tryck i tanken och luft/vatten bör komma ut, såvida det fins kondensvatten i tanken.
#661906
Tack för svaret!

Dock en följdfråga - kan man verkligen öppna pluggen i botten när tanken är trycksatt? Det lär ju smälla utan bara h-e när trycket är 10 bar...
#661917
andreas_lofgren skrev:Tack för svaret!

Dock en följdfråga - kan man verkligen öppna pluggen i botten när tanken är trycksatt? Det lär ju smälla utan bara h-e när trycket är 10 bar...
Ja, det låter väl lite när man öppnar fullt direkt men absolut ingen fara, jag sparkade själv upp en fastnad kran engång på en industrikompressor, där snackar vi några hundra bar, då höll öronen på att ramla av skallen :-) Men som någon annan skrev, smyg upp den.
av Lövet
#667865
Jag blir inte riktigt klok på det här med de olika nipplarna till kompressorn. Tänkte jag skulle börja använda den nu så jag köpte en

3/8 slang
Bild
http://www.jula.se/pvc-slang-med-koppli ... 0-m-079090

och en luftpåfyllare
Bild
http://www.jula.se/luftpafyllare-med-manometer-079038
som levereras utan snabbkoppling utan bara med ett hål rakt in i verktyget.

Ingen match tänkte jag och köpte 1/4 nippel som passar perfekt i verktyget
Bild
http://www.jula.se/nippel-2-pack-021040

Men det läcker som fasen? Nippeln känns trög att koppla in i slangen och det pyser och läcker så man inte kan använda den. Det konstigaste av allt är att jag lånade en sån här med inbyggd snabbkoppling och då funkade allt som det ska
Bild
http://www.jula.se/luftpafyllare-079010

Frågor:
Finns det olika typer av nipplar? I så fall vad heter de och hur vet jag vilken jag ska ha?
Ska man dra nippeln stenhårt i verktyget, använda packningar eller något sådant? Nu drog jag fast den "normalt" med en ringnyckel.

Hej Jag behöver T6-kolvar, diameter 81. Jag b[…]

Hjälp! Vad har hänt?

Har en v70 classic d3 automat fwd 2016 som gå[…]

Flexifuel, etanol - bensin

Ja, idén om att köra på lokalpr[…]

V70-05 B5254T2. Bytte strålkastare till devi[…]