Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ogdoo
Hej! Jag är ganska så okunnig när det kommer till bilar och nu vänder jag mig hit för att kanske kunna få lite råd innan jag går direkt till bilverkstaden och låter dem undersöka bilen. Det är så att jag har en Volvo v70 -02a som jag haft sedan i Februari detta året. Redan när jag köpte bilen så reagerade jag på att meddelandefältet på instrumentpanelen inte alltid betedde sig som den skulle. Istället för att visa en klar text kunde texten t ex vara uppochned vänd, skaka, visa rektanglar, vara delad i hälften osv. Det var väldigt sällan den fungerade som den skulle helt enkelt. Lite senare dök det upp ett meddelande varje gång jag startade upp bilen att det var "dags för service" och undrar hur man släcker den lampan? Servicen gjordes hemma istället för att lämna in den på verkstad (fick hjälp att serva den av en bilmekaniker jag känner). En annan sak är att ett till meddelande har börjat komma upp före detta service meddelande där det står någonting om att airbagen behöver servas. Går det verkligen lita på att de här meddelandena stämmer och inte bara skickar ut felsignaler? Att serva airbagen låter som en dyr sak att få fixad.

En sak till är att precis idag så för första gången så slutade hastighetsmätaren och temperaturmätaren att fungera. Helt klart verkar det röra sig om något fel på instrumentpanelen och jag undrar ifall det här hänger ihop på något sätt?

Tack på förhand :)
av Ogdoo
Jag har kollat runt lite och hittar: http://www.obdtuning.se/reparationer/volvo/v70-6663009

Men är det säkert att det inte är något man kan fixa själv utan att behöva skicka in hela kombiinstrumentet på lagning? Jag har det just nu lite svårt med ekonomin och 2500 kr känns det med vill jag lova. T ex om man går in på en självplock och får tag i ett kombiinstrument där som är billigare än 2500 eller om det rentav bara är någon lödning eller någon liten del man kan byta själv.

Jag är som sagt väldigt okunnig när det gäller bilar allra helst bilelektronik. Det är en hel djungel för mig och jag är väldigt tacksam om jag kan få lite med guidning hur jag ska bära mig åt angående detta problemet jag har.
av Ogdoo
Jo, men du måste ju själv ta bort panelen och sätta dit den efter deras reparation, vad är det då för fel att försöka få tag på en begagnad med ett billigare pris? 2500 kr för en reparation låter lite väl dyrt om det inte innefattar bytande av komponenter utan bara arbetskostnad. Just nu vill jag ha det billigaste alternativet.
Användarvisningsbild
av wissel
Du kan inte bara hoppa in på en skrot o köpa DIM, den bör ligga nära i tillverkningen som din till exempel.
Troligen åker du på en Omladdning av DIM iaf. Skickar du in den till OBD så är chanserna stora
att du bara har att sätta tillbaka DIM. Skrotarna tar tror jag uppemot 3-4000 pix för en beggad...lyft MINUSkabeln på batteriet..
Dra loss sargen rakt ut, fyra fullt synliga Torxskruvar o allt är loss, ta isär kontakten o packa den i plast o iväg......
måste du ha bilen så är den körbar utan DIM men du får massor av Felkoder sedan förstås......som någon med PPC kan hjälpa dig att radera....
av Arnold
Ogdoo skrev:Jo, men du måste ju själv ta bort panelen och sätta dit den efter deras reparation, vad är det då för fel att försöka få tag på en begagnad med ett billigare pris? 2500 kr för en reparation låter lite väl dyrt om det inte innefattar bytande av komponenter utan bara arbetskostnad. Just nu vill jag ha det billigaste alternativet.
Även om du köper en begagnad så får du byta den själv. Ska du lämna in den på verkstad för att byta till det begagnade instrumentet så drar ju kostnaden iväg av det. Går du till Volvo för att få ett nytt monterat drar det iväg till ca 12 000:-. Har du köpt bilen på en bilfirma för mindre än 6 månader sedan ska du gå tillbaka till dem. De ska fixa problemet. Konsumetköplagen gäller.
av Ogdoo
Okej tack för svaren. Så det "enda" att göra är att skicka iväg den för reparation om jag fattat rätt då. För att minimera riskerna förstås. Det är redan uteslutet att lämna in den på Volvo's verkstad, dem pengarna finns inte :P
av Arnold
Ogdoo skrev:Okej tack för svaren. Så det "enda" att göra är att skicka iväg den för reparation om jag fattat rätt då. För att minimera riskerna förstås. Det är redan uteslutet att lämna in den på Volvo's verkstad, dem pengarna finns inte :P
Du kan nog inte komma billigare undan än om du skickar iväg den, tyvärr. Som wissel beskriver är det lätt att montera bort den. På obd-tunings hemsida har de en film där de monterar bort kombiinstrumentet på en volvo. De gör det på några minutet. Kolla in den.

Körde den genom biltvätten. Blev v&aum[…]

Backlampa

Jovisst, men så enkelt är det inte i de[…]

Byta dragkrok

Hej! Jag funderar på om det är möj[…]

Jag ger Stegra 3v till max, say no more....