Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Utdrag från Trafikverket:
Vad vet vi idag?
•Under 2010 genomförde Trafikverket en sammanställning av befintliga projekt med Mk1 och Mk3
–Partiklar: 10-30 % lägre utsläpp med Mk1 jämfört med Mk3
–Kväveoxider: 10 % lägre utsläpp med Mk1 jämfört med Mk3
–PAH: 40-90 % lägre utsläpp med Mk1 jämfört med Mk3
•Reglerade utsläppen minskade i takt med högre emissionskrav
–Relativa skillnader bestod
•Utsläppen av PAH påverkades inte markant av emissionskraven
•Data på motorer upp till och med Euro III och Steg I
http://www.trafikverket.se/PageFiles/66 ... verket.pdf

Så att påstå att utsläppen minskar med europadiesel (MK3) är en ren lögn.
MattiasD skrev:Utdrag från Trafikverket:
Vad vet vi idag?
•Under 2010 genomförde Trafikverket en sammanställning av befintliga projekt med Mk1 och Mk3

Om du läser ordentligt så borde du förstå att det där en sammanställning av gamla tester. Senast den 31:a oktober ska den nya rapporten presenteras och då är bl.a. Euro5 med.
mobe skrev:
MattiasD skrev:Utdrag från Trafikverket:
Vad vet vi idag?

Om du läser ordentligt så borde du förstå att det där en sammanställning av gamla tester. Senast den 31:a oktober ska den nya rapporten presenteras och då är bl.a. Euro5 med.
Jag förstår att testerna är utförda fram till Euro3. Men man konstaterar också:
Och
...och det är inga harmlösa saker som döljer sig inom gruppen PAH.

Vi får se om man drar andra slutsatser i höst. Jag är tveksam och det här resultatet är goda skäl att undvika Statoil/Jet ett tag framöver.
MattiasD skrev: Billigare blir den bara om Statoil vill subventionera fuldieseln från europa. Bränslet har en högre beskattning än MK1.

På äldre dieselbilar blir skillnaden i hälsofarliga utsläpp stor. Jag ser att du har en bil från 98 så du borde verkligen inte tanka Statoils fuldiesel. Du har en biltyp vars hälsofarliga avgaser dödar 1000-tals människior varje år bara i Sverige, så du borde visa lite omtanke för andra.
Ja vill dom få sälja utav den så lär dom få göra den billigare annars kan man likagärna tanka på JET.

Och att min bil är gammal spelar väl knappast någon roll? Jag skattar ju betydligt mer än dom som lever i "köp diesel och få fem år skattefritt" boomen. Vad tror du folk gjorde som köpte bensin/etanolbilar? Dom hade också skattefritt men sålänge dom tjänade på det så gick det bensin i tanken..

Sveriges riksdag tar 6346 kronor av mig varje år för mitt vägslitage och miljöutsläpp. Nya bilar har ju så extremt höga Nox-värden att greenpeace gråter. Ändå har dom skattefria bilar? Sen att dom inte klarar av att sätta pengarna där dom gör nytta kan inte jag rå för. Min mors syster fick cancerbesked i fredags men om jag betalar 0 kr i vägskatt eller 10 000 spelar ingen större roll sålänge pengarna inte går dit dom gör nytta?

Så jag tycker nog hellre synd om barnen i afrika eller liknande, känns som att dom förtjänar det mer än någon överbetald fjollträskare som dör pga att han inte kan placera pengarna där dom ha kunnat göra bättre nytta. Men vi får iallafall NYA FINA rondeller överallt vart man än åker. Men var inte orolig för att alla dina pengar går dit. Dom ska ju ha fest när skiten är färdigbyggt med. Tur man har eu-bidrag när man bygger rondeller då!

F.Y.I Jag källsorterar istället!
Skit i att köra bil istället. Tillverkningen av din bil är så mycket mer hälsofarlig än vad utsläppen från motorn någonsin kan bli.

Det är fortfarande så att etanolbilarna är relativt kalla som beg, och därför säljs det inga, framförallt inte som tjänstebilar.

Europadieseln är inte skadlig för din bil, bara tanka på, det gör jag iaf!
mattish skrev:Skit i att köra bil istället. Tillverkningen av din bil är så mycket mer hälsofarlig än vad utsläppen från motorn någonsin kan bli.

Det är fortfarande så att etanolbilarna är relativt kalla som beg, och därför säljs det inga, framförallt inte som tjänstebilar.

Om det gick, första bussen går 40min efter jag börjat. Och jag har 3km längs en stor riksväg att gå ca 2-3km :P Jag har upplevt en astbil som smeker rygg o aldrig igen.
mattish skrev:Skit i att köra bil istället. Tillverkningen av din bil är så mycket mer hälsofarlig än vad utsläppen från motorn någonsin kan bli.

Vad i tillverkningen är det som är så oerhöt hälsofarligt? Jag kommer inte på något steg i produktionen som är särskilt partikelutsläppande eller försurande såhär på rak arm.

Skönt att vi har forummedlemmar med genuin insikt som kan räta ut frågetecknen för oss andra. Jag ser fram emot din utläggning.
crumpets skrev:

Vad i tillverkningen är det som är så oerhöt hälsofarligt? Jag kommer inte på något steg i produktionen som är särskilt partikelutsläppande eller försurande såhär på rak arm.

Skönt att vi har forummedlemmar med genuin insikt som kan räta ut frågetecknen för oss andra. Jag ser fram emot din utläggning.

Tillverkningen kräver så mycket mer energi än vad bilen kan göra av med, energi som ska skapas av något som skapats med ännu mer energi. Den energin är säkert hälsofarlig i någon ände..
Bättre att göra som du att köra en äldre bränsletörstig bil (som man kan konvertera till ex E85 om man vill) än att köpa ny miljöbil just för att sänka utsläppen. Världens miljövänligaste bil är ju trots allt Land Rover Defender. 75% av alla deffar som tillverkats är fortfarande i trafik och övriga 25% är reservdelsbilar till trafikdugliga..

Oavsett så räcker det att någon skriver diesel i en tråd som kommer det utläggningar om hur farlig den är och att alla som använder den är terrorister.
Är säkert hälsofarlig?

Om vi antar att en V70 d5 drar 0,65l/mil blir det på 35k mil 22 750 liter diesel. Vi antar att det med lite skattelättnader är ca 10kr/l som företaget betalar. Bilen kostar alltså över 200 000kr i ren energi att skapa!?
Otroligt att någon tillverkare kan gå med vinst.

Fast de kör ju med el. Förlåt. Vi räknar om det till elektricitet. 9,8kwH/liter diesel. Totalt drygt 220 000 kilowattimmar. Betalar företaget 50 öre/kwh har det alltså lagt över 100 000 på bara el till en bil :o magiskt. Men elen måste ju dessutom vara ful importel för att bli smutsigare, så de får lägga produktionen specifikt till när vi inte producerar så mycket vattenkraft.

Fantastiskt att du sitter på sådan djuplodande kunskap, jag tror att volvo hade velat anställa dig som konsult.
Diesel har varit, är och kommer vara mutsig det förnekar jag inte. Problemet är att Sverige kommer inte rädda världen. Medans andra länder häller en hink med olja/dag i vattnet och Sverige ett glas. Då kan man undra vart det är lättast och gör mest nytta att halvera.

Ta båt industrin som exempel finns inga regler om partikelfilter osv. Företaget maerks släpper årligen ut lika mycket svaveldioxid som 9 miljarder bilar/år tolv gånger mer än vad det finns bilar på planeten. Typ det ända dem gjort är att dem ska köra på ett annat bränsle när dem närmar sig hamnar där många människor bor. Så vi i Sverige kan nog köra på europadiesel+ med gott samvete i jämförelse.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
installera dragkrok

De delar som du behöver för att montera […]

Kan inte låsa upp dragkroken

Tack för den. Jag hade fel -- det går a[…]

Läste ett test at Zeekr 7X i Teknikens vä[…]

Jag har SIM-kort i bilen mest för att då[…]