- sön 08 jul 2012, 15:05
Det beror mycket på hur man kör och växlar.
Jag antar att bränslefilterbytet inte hjälpte mot ryckningarna, eller? Det gjorde det inte för mig i alla fall. EGR-bytet var det som hjälpte bäst, fast inte mot vibrationerna. Att den stannar helt behöver visserligen inte hänga ihop med det andra, men man vet ju aldrig. Jag har hela tiden varit rädd att ryckningarna och vibrationerna bara är början, och att motorn så småningom lägger av. Jag har nog blivit lite nojig under de senaste månaderna, men jag känner helt enkelt att man inte kan lita på bilen. Tråkigt nog. Långresa skulle kännas skakigt för mig. Skaffade Volvo av samma anledning som du gjorde, driftsäkerheten. Men man lär sig av sina misstag och tar förhoppningsvis ett klokare beslut vid nästa bilköp.
Thella skrev:Sällar mig till skaran då. Har en DrivE my11 som la av för ett par veckor sedan. "Försämrad motorprestanda" kom upp i displayen och jag fick bogseras därifrån. Det här hände en dag före att nybilsgarantin gick ut. Bilia bytte bränslefilter och fick sedan inga felkoder, sedan dess har jag rullat 200 mil.Min sambo märker inte heller att den rycker.
Jag har dock hela tiden som jag ägt bilen (4 mån) tänkt på att den emellanåt går lite halvryckigt. Framförallt på låga varv. Även vibrationer förekommer, tex när man kör på 4:an i 70. Det här är dock på den nivån att sambon inte ens märker av problemen. Jag märker dom dock och efter att ha hittat den här tråden blir man ju inte mindre övertygad. Jag undrar om det här med att bilen stannade helt har att göra med ojämn gång? Känns ju inte jättestabilt att ge sig ut på långresa nu. Sjukt att man ska behöva känna så eftersom man skaffat en Volvo just för driftsäkerheten!

Jag antar att bränslefilterbytet inte hjälpte mot ryckningarna, eller? Det gjorde det inte för mig i alla fall. EGR-bytet var det som hjälpte bäst, fast inte mot vibrationerna. Att den stannar helt behöver visserligen inte hänga ihop med det andra, men man vet ju aldrig. Jag har hela tiden varit rädd att ryckningarna och vibrationerna bara är början, och att motorn så småningom lägger av. Jag har nog blivit lite nojig under de senaste månaderna, men jag känner helt enkelt att man inte kan lita på bilen. Tråkigt nog. Långresa skulle kännas skakigt för mig. Skaffade Volvo av samma anledning som du gjorde, driftsäkerheten. Men man lär sig av sina misstag och tar förhoppningsvis ett klokare beslut vid nästa bilköp.