Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mati
Thella skrev:Sällar mig till skaran då. Har en DrivE my11 som la av för ett par veckor sedan. "Försämrad motorprestanda" kom upp i displayen och jag fick bogseras därifrån. Det här hände en dag före att nybilsgarantin gick ut. Bilia bytte bränslefilter och fick sedan inga felkoder, sedan dess har jag rullat 200 mil.

Jag har dock hela tiden som jag ägt bilen (4 mån) tänkt på att den emellanåt går lite halvryckigt. Framförallt på låga varv. Även vibrationer förekommer, tex när man kör på 4:an i 70. Det här är dock på den nivån att sambon inte ens märker av problemen. Jag märker dom dock och efter att ha hittat den här tråden blir man ju inte mindre övertygad. Jag undrar om det här med att bilen stannade helt har att göra med ojämn gång? Känns ju inte jättestabilt att ge sig ut på långresa nu. Sjukt att man ska behöva känna så eftersom man skaffat en Volvo just för driftsäkerheten!
Min sambo märker inte heller att den rycker. :wink: Det beror mycket på hur man kör och växlar.
Jag antar att bränslefilterbytet inte hjälpte mot ryckningarna, eller? Det gjorde det inte för mig i alla fall. EGR-bytet var det som hjälpte bäst, fast inte mot vibrationerna. Att den stannar helt behöver visserligen inte hänga ihop med det andra, men man vet ju aldrig. Jag har hela tiden varit rädd att ryckningarna och vibrationerna bara är början, och att motorn så småningom lägger av. Jag har nog blivit lite nojig under de senaste månaderna, men jag känner helt enkelt att man inte kan lita på bilen. Tråkigt nog. Långresa skulle kännas skakigt för mig. Skaffade Volvo av samma anledning som du gjorde, driftsäkerheten. Men man lär sig av sina misstag och tar förhoppningsvis ett klokare beslut vid nästa bilköp.
av Thella
Nej precis det hjälpte inte mot ryckningarna. Vad ska man ta sig till efter sommaren tro? Byta in och gå kraftigt back är inte kul. Inte kul om/när den lägger av igen heller. Dels böket dels pengarna. Vad gör Volvo? Jag kommer iofs att gnälla på alla håll och kanter men inte säkert att det hjälper i slutändan.
av mati
Thella skrev:Nej precis det hjälpte inte mot ryckningarna. Vad ska man ta sig till efter sommaren tro? Byta in och gå kraftigt back är inte kul. Inte kul om/när den lägger av igen heller. Dels böket dels pengarna. Vad gör Volvo? Jag kommer iofs att gnälla på alla håll och kanter men inte säkert att det hjälper i slutändan.
Tjata, tjata, och igen, tjata. Få dom att lyssna. Det är allt du kan göra. Man kan ju inte byta bil hela tiden heller. Jag vet inte vad man ska göra. Jag skulle helst vilja byta bort den, men jag har inte riktigt råd. Har dessutom en Volvo till som antagligen har gjort sitt inom överskådlig framtid. Den är redan 4 år gammal :evil: och den har sedan två år tillbaka visat tydliga tecken på ålderskrämpor. Fast motorn i den går bra än så länge. Jag får nog skylla mig själv. Att köpa en Volvo till, trots att den första redan krånglade, var nog inte det smartaste jag har gjort i mitt liv. Men på något sätt tror man ju att det blir bättre nästa gång. Det finns ju så många som kör Volvo. De kan väl inte ha fel allihop? Eller? ??:-/ "Du får inte köpa måndagsbilar" fick jag höra en gång på Volvo där jag jobbade. "Sluta bygg bilar på måndagar då", är svaret jag har på det!
Hursomhelst, Toyota-handlarn är precis mitt emot bilia där jag bor. Det ryktas ju att de kan bygga bilar som håller.... Vi får väl se.
av jonasuppling
mati skrev:
jonasuppling skrev:Här är en till med samma problem. Köpte den 29 maj och då gick den bra tills en vecka efteråt då den börja rycka då o då. Idag rycker den hela tiden. Oftast när den är kall och jag ligger runt 70-90km/h. Volvo sa bara att dom hitta ingen felkod. Jag får väl ligga på!
Ingen som har fått sin drive fixad än?
Köpte du en ny eller är du en av dom otursamma som köpte en begagnad DRIVe som rycker?
Japp hade gått 5000mil när jag köpte den :( Den ryckte inte när jag provkörde den. Köpt på Bilia i skövde
av jonasuppling
Tänkte lämna in bilen till Bilia i Skara för jag har maxi trygg med på bilen. Ska säga till dom att jag inte rör bilen för den går bra igen. Annars får jag väl upphäva köpet? Går det på begagnade bil?
av mati
jonasuppling skrev:Tänkte lämna in bilen till Bilia i Skara för jag har maxi trygg med på bilen. Ska säga till dom att jag inte rör bilen för den går bra igen. Annars får jag väl upphäva köpet? Går det på begagnade bil?
Jag köpte min faktiskt hos Bilia i Skara. Och det var där den var inne för felsökning också. De borde ju i så fall känna till problemet när du går dit med samma fel. I mitt fall lät det som de aldrig hade hört talas om det här felet och det tog veckor innan de överhuvudtaget insåg att det var nåt fel med bilen. Till sist bytte de EGR-en, det var i början på juni eller så. Det hjälpte mot ryckningarnar, åtminstone i början. De har kommit tillbaka i viss utsträckning, inte lika mycket som det var, men man känner att bilen inte är okej. Jättebra att du går till samma ställe, då får vi se vad som händer. :-)-)
Varför skulle man inte kunna häva ett köp av en begagnad bil? Tycker inte det ska spela nån roll om den är fabriksny eller inte. En helt annan fråga är om de går med på det. Jag har aldrig upplevt de särskilt tillmötesgående när det gäller reklamationer.
av Lövet
Du har rätt att häva köpet (alternativt prisavdrag) om de inte lyckas lösa felet trots att de fått försöka 3 gånger.

Vid återköp har de dock rätt att dra av för nyttan du haft av bilen, vanligtvis en schablonkostnad per mil.
av Droopy
Hade en -11 DrivE som lånebil över dagen i Fredags, den gick ryckigt mest hela tiden och kärringstopp var nära ett antal gånger, avverkade 18 ryckiga mil. Den hade nyss varit på 2000mila service och i baksätet låg ett papper där det stod att man uppdaterat motorstyrningen pga ryckig gång, och inte blev det bättre.

Verkar ju vara ett "normalt" betende på dessa motorer.

Min T4F rycker ochså lite de första 2-3km när den ä'r kall, sedan försvinner det helt, som tur är, ska påpeka det på första servicen iaf.
av mati
Jag har också börjat misstänka att det faktiskt är ett "normalt" beteende. Normalt i den meningen att det är konstruktionsrelaterat och därför kanske inte kan åtgärdas på ett varaktigt sätt. Jag har faktiskt många gånger funderat på om inte alla DRIVe rycker lite mer eller mindre, bara att en del förare inte märker nånting (bevisligen finns det såna). Har man t.ex. lite tyngre högerfot besväras man inte så mycket av ryckningar heller. Åtminstone i min bil är det så. Eller så bryr sig en del helt enkelt inte. I början (första året) har jag inte heller brytt mig, eftersom den då inte ryckte så mycket att det verkligen störde.
Senast redigerad av 1 Lövet, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: borttaget citat
av gsson
Är det nån som blitt avhjälpt med sin vibration?

Jag har kört lite landsväg nu de senaste dagarna och jag inser att det är exakt vid 1600 rpm som det vibrerar. det märks extra tydligt om det är lite svag uppförsbacke.

Det är synd iom att Volvo verkligen lagt dit många smarta detaljer på v70:in. Synd att man inte valde en annan motor har jag tänkt många gånger den sista vecka.

Undrar ju även hur i helvete man skall kunna sälja bilen? Kan man säga till nån att inte testa den vid 1600 rpm? Jag kommer ju inte byta in den emot en annan Volvo, den saken är klar...
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 30

Från början lite så, men man v&au[…]

Elpriset

Vattenfall, 2020 ………… […]

Tack :-)

Volvo V50 "Mr White"