Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av tomsa
Gå in på upprop.nu och skriv under protesten mot det SINNESJUKA lagförslaget från naturvårdsstyrelsen att gamla bilar inte längre ska få demonteras eller sparas som reservdelsbilar.

http://upprop.nu/KEFS
av *pettson*
Eller bara läsa igenom HELA förslaget vid källan? Och bara låta bli att göra nåt alls?
Läser man vad som man önskar ska göras så är det ingen skillnad i princip från idag. Förutom då för dom som samlar 100 vrak i sin trädgård och har svartskrotar.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Inte för att jag orkade läsa igenom vartenda ord i redovisningen men..
Det står ju typ bara att du inte får skrota bilen själv. Det står inget om att du inte får ha den som reservdelsbil och plocka delar från den.
Men du måste i slutändan lämna bilen till en riktig skrot för att få den avregistrerad hos transportstyrelsen.

Enda relevanta skillnaden för någon med 1-2 reservdelsbilar/avställd projektbil som jag kunde hitta var att man blir tvungen att ansöka om ny avställning 1 gång om året, till en avgift (vilket är surt, men men).

I slutändan tror jag inte det kommer bli sådan märkvärdig skillnad som dom vill få det att låta som på papper.

Edit: Det står ju t om att du får byta delar/olja/osv på din bil.
av kvillebäck
Ser väl inte att lagförslaget är utformat på det sättet utan att man får en begränsad tid på sig att plocka delarna. Får man problem får man väl säga att man håller på att renovera i stället.

Det mest begränsande i förslaget som jag ser det är väl begränsningen i hur många bilar man får äga (förslagsvis 10-20)
Vissa renoveringar kan ju inte starta förrän samlat in alla delar och detta kan ju ta många år!

Dessutom att man inte skall få exportera bilar som är besiktigade! Detta innebär ju att man måste avsluta alla renoveringar i Sverige och bilarna blir osäljbara (till utlandet) om man inte lyckas hitta alla delar som behövs för att besiktiga fordonet.
Användarvisningsbild
av vetten
Som så ofta numera så kommer den så kallade regeringen med enbart sjuka ideer och förslag.

Jag själv gav då inte dom mitt mandat i senaste valet, utan det fick bli till ett utomstående parti.
av Lövet
Förslaget är inte regeringens. Det är naturvårdsverkets. Dessa kan man tyvärr inte rösta bort.
Användarvisningsbild
av vetten
andreas_lofgren skrev:Förslaget är inte regeringens. Det är naturvårdsverkets. Dessa kan man tyvärr inte rösta bort.

Himla otur :(
Men utredningsordern till deras förslag kommer väl från regeringen.
nackdelar med Running Boards

volvo 4.jpg

Ja det är inte helt enkelt, för det m&ar[…]

Sitter i lastutrymmet bak, här är en vi[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Motorlampan funkar den har tänds några […]