- tis 10 jul 2012, 22:14
Både bensin och fossil diesel känns rätt fel i dagsläget. Jag tror inte att framtiden kommer att erbjuda ett enda bränsle. Det kommer nog att finnas flera men med det gemensamma att de är förnyelsebara. Problem med skitiga avgaser och partiklar måste gå att lösa. Gamla dieselmotorer verkar gå att köra på vad som helst men moderna dieslar verkar vara minst lika känsliga som bensinmotorer. Varför är det ingen som tillverkar en dieselmotor som tål att köras på förnyelsebar diesel?
Fartdåre skrev:En tanka o kör bil. Ex. vätgas.Mercedes är, eller var, långt framme på det där med väte. Problemet är att framställa den. Det går åt stora mängder energi för det. Kompisen köpe sig en gas-Passat och det skall bli intressant att se hur den är. Jag kör gasbil på drygt 90 hästar på jobbet och det går rätt bra även om man måste tanka dem ofta. Fast de är slöa som fan, men jag är van vid ungefär 120 hästar till.
Honda har ju visat att det går. El är aldrig hållbart annat än för en shopingbil...
Både bensin och fossil diesel känns rätt fel i dagsläget. Jag tror inte att framtiden kommer att erbjuda ett enda bränsle. Det kommer nog att finnas flera men med det gemensamma att de är förnyelsebara. Problem med skitiga avgaser och partiklar måste gå att lösa. Gamla dieselmotorer verkar gå att köra på vad som helst men moderna dieslar verkar vara minst lika känsliga som bensinmotorer. Varför är det ingen som tillverkar en dieselmotor som tål att köras på förnyelsebar diesel?
"I didn't hear the question but the answer is aliens"