Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av llesrof
Fartdåre skrev:En tanka o kör bil. Ex. vätgas.
Honda har ju visat att det går. El är aldrig hållbart annat än för en shopingbil...
Mercedes är, eller var, långt framme på det där med väte. Problemet är att framställa den. Det går åt stora mängder energi för det. Kompisen köpe sig en gas-Passat och det skall bli intressant att se hur den är. Jag kör gasbil på drygt 90 hästar på jobbet och det går rätt bra även om man måste tanka dem ofta. Fast de är slöa som fan, men jag är van vid ungefär 120 hästar till.

Både bensin och fossil diesel känns rätt fel i dagsläget. Jag tror inte att framtiden kommer att erbjuda ett enda bränsle. Det kommer nog att finnas flera men med det gemensamma att de är förnyelsebara. Problem med skitiga avgaser och partiklar måste gå att lösa. Gamla dieselmotorer verkar gå att köra på vad som helst men moderna dieslar verkar vara minst lika känsliga som bensinmotorer. Varför är det ingen som tillverkar en dieselmotor som tål att köras på förnyelsebar diesel?
av Rådlös
Karnaa: Vem eller vilka är dina sagesmän när det gäller etanol?
Många av dom som "vet allt och kan allt" om etanol har, visar det sig, aldrig prövat. Det finns mycket lösa rykten och förvrängningar, för att inte tala om ren vulgäritet (massmedia) om etanol. T.o.m myndigheter och professorer har pratat vitt och brett, allt för brett, emot etanol. Men dom har fått krypa till korset och erkänna att dom hade fel.

Visst finns det möjligheter med gas och el, om man kan lagra det enkelt i bilen. Och dessutom hålla en infrastrukur för det. Tänk här i förlängningen: Det finns ca 4 miljoner bilar i Sverige. Hur många av dessa har en egen parkeringsplats? Hur många av dom som har egen parkeringsplats har ett eluttag (vanligtvis för motorvärmare)? I det här fallet skall eluttaget vara för batteriladdning. Många har ett sådant jobb att dom kräver två parkeringsplatser, en hemma och en på jobbet. Och båda platserna skall ha ladduttag. När du har läst så här långt, vågar du då tänka på hur stor omställning av dagens infrastruktur som krävs?

Gasbilar så. Hur tätt ligger tankställena för gasbilar? Det finns i Skåne och på Västkusten. Sedan finns det som i ett smalt stråk genom götaland upp till Stockholm. Det sträcker sig till Uppsala. Var ligger nästa gastankställe norrut? Östersund. Utöver det finns det i Boden. Här kommer då infrastrukturen tillbaka. När tanklagen kom var det många mindre tankstationer som fann det olönsamt att investera i nya tankar och valde att lägga ner helt i stället. Vad kostar det att investera i en gastank, som dessutom har ett väldigt osäkert läge med leveranser. Om du inte är Stockholmare men kommer dit på besök någon gång, kanske du åker taxi. Vad du än väljer för samtalsämne med taxichauffören, så välj inte att prata om fordonsgas.
Sedan finns det ju mycket att säga om gasen i sig. Den är inte det miljöbränsle som det framhålls. 50% är fossil naturgas. Vad är då nyttan?

Det finns ett förnyelsebart bränsle som dom flesta bilar kan köra på. Det finns här och nu. (ca 1800 stationer) Det behövs ingen specialbil, inga speciella tankar, inga speciella tankställen med extra säkerhetsåtgärder, det behövs ingen större omställning i infrastrukturen. Det mesta är förhållandevis lätt och enkelt att fixa. Bränslet heter etanol.
av llesrof
Rådlös... Alla kanske inte behöver köra elbil, men den kannjunvara ett fullgott alternativ för de som har möjlighet till laddställen och inte kör längre sträckor. När det gäller gas så kan den framställas lokalt. Varenda by med återvinningsstation skulle kunna röta biologiskt material till gas och tillhandahålla detta lokalt. Nu spekulerar jag bara, jag har ingen aning om vilka mängder rötat material som går åt. Min lilla kommun har planer på att förse en massa hushåll med avfallskvarnar. Biologiskt avfall spolas ut i avloppet, samlas upp och rötas och gasen som bildas tas tillvara och blir fordonsgas. Detta är möjligt i en kommun med bara 7000 invånare. Gasen kanske inte skulle räcka om alla körde på gas, men kombinera det med andra biobränslen som etanol och biodiesel.
av Fartdåre
llesrof skrev:
Fartdåre skrev:En tanka o kör bil. Ex. vätgas.
Honda har ju visat att det går. El är aldrig hållbart annat än för en shopingbil...
Mercedes är, eller var, långt framme på det där med väte. Problemet är att framställa den. Det går åt stora mängder energi för det. Kompisen köpe sig en gas-Passat och det skall bli intressant att se hur den är. Jag kör gasbil på drygt 90 hästar på jobbet och det går rätt bra även om man måste tanka dem ofta. Fast de är slöa som fan, men jag är van vid ungefär 120 hästar till.

Både bensin och fossil diesel känns rätt fel i dagsläget. Jag tror inte att framtiden kommer att erbjuda ett enda bränsle. Det kommer nog att finnas flera men med det gemensamma att de är förnyelsebara. Problem med skitiga avgaser och partiklar måste gå att lösa. Gamla dieselmotorer verkar gå att köra på vad som helst men moderna dieslar verkar vara minst lika känsliga som bensinmotorer. Varför är det ingen som tillverkar en dieselmotor som tål att köras på förnyelsebar diesel?
Framställningen av vätgas kommer att förenklas. Det är ju fortfarande i sin linda vad gäller stora
volymer.
Man forskar ju mest i det som säljer. Nu har det ju varit effektiva dieslar och elbilar som gällt ett tag.
Biltillverkarna ägnar ju sig mest åt det som ger pengar och prestige. Image är allt.

Pratas mycket om etanol som förnyelsbart bränsle. Vad det innebär verkar man inte riktigt förstå, ändå
förespråkar man det.
Vätgas kommer ut ur avgasröret som vadå? Definitivt förnyelsebart! Bara framställningen förenklas.

Vad är förnyelsebar diesel? Tallolja? :wink:

Än så länge är en snåldiesel eller etanolmotor det vettigaste ur miljösynpunkt.
Jag gör som de flesta och kör på det billigaste och mest lättillgängliga bränslet. Hur mycket jag använder
beror på plånboken och inte samvetet....
av MattiasD
karnaa skrev:Det känns som att diesel verkar granskas hårdare och hårdare och skatterna höjs mer och mer, och även städer (Oslo) har på förslag att förbjuda diesel.
Med tanke på detta så verkar ju gas varslet bästa drivmedlet ur ekonomisk synvinkel.

Vad säger ni. Vågar ni beställa diesel idag,eller kollar ni på hybrida gasbilar, etanol verkar ju inte vara något fantastiskt enligt de kunniga jag pratat med.
De senaste årens dieselboom får ses som ett stort misstag. Dieselavgasernas hälsofarlighet är inget nytt och det har förvånat mig att det varit så tyst - fram till nu. Det fanns anledning att vi i sverige skattade bort dieselbilar. Det borde vi fortsätta med.

Gas är bra, om det är biogas. En gasbil som körs på naturgas eller fordonsgas har sämre klimatnytta än etanol. Etanol är ett utmärkt bränsle som förra året minskade utsläppen med 62% jmf med fossil energi. 49% för E85. Det vi borde gå mot är bilar som går på ren etanol, och även hitta en ersättning till bensindelen.

Frågan är vilka kunniga personer du pratat med om etanol. Fakta är att etanolen sänkte utsläppen med 62% förra året.

Jag skulle aldrig beställa en dieselbil. Varken ekonomiskt eller för miljön, och särkilt inte lokala hälsoaspekter, är det bra val. Drömmen är en biogasbil som även kan tankas med E85. Eller elhybrid, och då ska förbränningsmotorn gå på E85. Gas i hybriden hade förstås också varit fint men då skulle bilen troligen bli onödigt dyr. Hybrider är dyra åndå. När jag tvingas välja mellan gas och E85, väljer jag E85. Klimatnyttan med E85 är bättre än fordonsgas och kan vara nästan så bra som biogas. Dessutom enklare hantering med flytande bränslen.
av karnaa
Det jag pratat med folk om är inte ekonomin i etanol.
utan mer kvalitén på flexifuel bilarna.
De folk jag pratat med har 40års erfarenhet
och jobbar på produktutveckling.
Vad annars skulle vara anledningen att de är så svårsålda?
av MattiasD
karnaa skrev:Det jag pratat med folk om är inte ekonomin i etanol.
utan mer kvalitén på flexifuel bilarna.
De folk jag pratat med har 40års erfarenhet
och jobbar på produktutveckling.
Vad annars skulle vara anledningen att de är så svårsålda?
Visst varierar kvaliteten påbilarna, men att flexufuel skulle vara mer drabbad än andra tror jag inte på.

Det säljs få flexifuelbilar numera, men till stor del beror det på att nästan alla motorjournalister lobbat hårt för dieselbilar och samtidigt bedrivit ett drev mot biobränslen och särskillt etanol. Flera motorjournalister (Lasse Swärd, Robert Collin) har en extrem okritisk hållning till dieselbilar samtidigt extremt kritisk till biobränslen. Även bilbranschens organisation (BIl Sweden) och bilförsäljare lobbar för dieselbilar. De vill förstås sälja en dyrare bil med högre förtjänst. Att reduktionen av förmånsvärdet försvann för etanolbilar har också påverkat. Men det är mer en psykologisk parameter för i pengar har reduktionen egentligen ingen större betydelse.
av kamilenski
Jag tror bensin känns säkrast. Iaf i några år till.
av Fartdåre
MattiasD skrev:Gas är bra, om det är biogas. En gasbil som körs på naturgas eller fordonsgas har sämre klimatnytta än etanol. Etanol är ett utmärkt bränsle som förra året minskade utsläppen med 62% jmf med fossil energi. 49% för E85. Det vi borde gå mot är bilar som går på ren etanol, och även hitta en ersättning till bensindelen.

Frågan är vilka kunniga personer du pratat med om etanol. Fakta är att etanolen sänkte utsläppen med 62% förra året.
Har 62% av fordonsflottan gått över till etanol ?
Fascinerande...!
nackdelar med Running Boards

volvo 4.jpg

Ja det är inte helt enkelt, för det m&ar[…]

Sitter i lastutrymmet bak, här är en vi[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Motorlampan funkar den har tänds några […]