Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av grisbilen
Hej!
Vet att detta inte är rätt ??:-/ men kan ha dom här pengarna till annat. :D
Har läst andra trådar om att använda biltemas kylspray med utmärkt resultat, frågan är om det går att fylla ett helt tomt system med bara den gasen.
Vet att det går utmärkt att kompletteringsfylla system med kylspray, lite pyssel med slangar och kopplingar men det kan det vara värt.
Givetvis ska jag fylla i olja och vacumsuga.
Någon som har någon erfarenhet av detta, tittade även på dessa färdiga kit men man vill prova lite själv med :D
http://www.envirosafe.se/default.html

Vet någon om vad nippeln heter som man fyller på gasen vid torkfiltret har för mig att den heter AN-8 eller är det fel ?:-/
Användarvisningsbild
av wissel
Har du funderat på Propan/Butangas ?
Slipper oljefyllning av kompressor osv ?
Bara en fundering.
Jag själv kommer att åka på det när det är så dax....
av *pettson*
grisbilen skrev:Hej!
Vet att detta inte är rätt ??:-/ men kan ha dom här pengarna till annat. :D
Har läst andra trådar om att använda biltemas kylspray med utmärkt resultat, frågan är om det går att fylla ett helt tomt system med bara den gasen.
Vet att det går utmärkt att kompletteringsfylla system med kylspray, lite pyssel med slangar och kopplingar men det kan det vara värt.
Givetvis ska jag fylla i olja och vacumsuga.
Någon som har någon erfarenhet av detta, tittade även på dessa färdiga kit men man vill prova lite själv med :D
http://www.envirosafe.se/default.html

Vet någon om vad nippeln heter som man fyller på gasen vid torkfiltret har för mig att den heter AN-8 eller är det fel ?:-/

För egen del tycker jag det är fantastiskt att man orkar pyssla med att leta olika sprayer, leta slangar, gissa vilt om hur system fungerar eller hur det inte fungerar, hur sensorer fungerar eller inte fungerar. Man lägger rejält med tid och omsorg för att få ett system att fungera ännu några månader utan att göra det ordentligt. Sen att man ofta vid mindre omsorgsfull reparation sätter andra saker som kostar pengar och tid på spel bryr man sej inte om. I slutändan har man hursomhelst lagt rejält med tid och runt 1000kr eller mera om man räknar frakter, saker som krävs för att fylla samt kylmedia och eventuell bensin för transporter.
Sånt som ingen någonsin brukar räkna in, men som faktiskt är kostnader som finns just för den aktiviteten bara.
Allt man hade behövt göra på dom flesta orter var att ringa en mindre firma som fyller och vara trevlig samt lite flexibel med tider, så ska man se att en fyllning inte kostar 1000 spänn.
Användarvisningsbild
av wissel
Låter ju bra det där men vi ca 1 miljon människor i Fjollträsk får antingen betala surt eller
sätta oss i bilen o åka ut ca30 mil och börja leta liten AC firma !
Bara för en firma att öppna huven går på 800 :-.........
:-DD
av grisbilen
Det där med propan/butan används väl i kylskåp och vad jag läst i citroen Jag undrar bara om man kan använda ren "gasol" eller kylspray på ett tomt system.
Ang att sen åka till en firma och fylla, har kollat upp kostar 1500 kr med provtryckning 2 flaskor kylspray 200 kr slangar och nipplar kan jag nog fixa till själv, så jag anser att jag kan ha roligare för dom 1200 kr.
Bilen är en volvo 945 94 värde ???? 5000 kr känns inte rätt att lägga 1500 på den då, men det är min åsikt.

Sen att kunna fixa till sitt ac system så att det fungerar med vissa andra saker som ex kylspray (inehåller R134 som drivgas) tycker jag känns helt rätt.
Alltid lär man sig något nytt, skulle det inte fungera så då får man väl besöka den "fina " verkstan. men då har man iallafall försökt.
av *pettson*
Ja det är klart att känner man att det är enklare att experimentera än att vara trevlig i luren så är det ju ens rättighet att göra så, jag bara var undrande.
Sen oavsett om man bor i fjollträsk eller inte så lär det finnas folk som har aktiviteter på annat än arbetstid och dom brukar inte vara omöjliga.
Själv har jag väl turen då att bo som exemplet runt 30 mil därifrån och tro det eller ej så har jag möjlighet att vara trevlig.
Vill jag ha hem en ac nisse till mej en kväll för fyllning så är det 1200 inkl resa från en grannstad, om det är en bil. Är det flera bilar är det 800 per bil, är det många sjunker det igen.
Åker jag till en firma kvällstid är det 500 per bil.
Plötsligt var inte skillnaden stor mellan att sätta av massor med tid och experimentera ens dagtid. Än mindre kvällstid.
Har väldigt svårt att tro att just fjollträsk är den ljusaste av städer dygnet runt. En fråga om att skapa kontakter snarare än att se vart i landet man bor.

Huruvida man känner att det är värt pengarna eller inte, tja det är ju en bedömningsfråga. 1500 för att fylla när det lika fort läcker ut är ju bortkastade pengar, inget tvivel om det. Men det är lika bortkastat med låt säga 500 eller 800 ifall det ändå försvinner. Att fixa läckan däremot och göra en fyllning, oavsett om det kostar 2000kr ihop är ju inte lika bortkastat då man kan slå ut det över längre tid innan det är borta.

Det mesta följer samma spår när bilarna blir äldre, plötsligt är det inte värt nåt, man vill inte satsa några pengar. Man nödreparerar den i år för 800 för den ska bara rulla tills nästa år, men då blir det 800 till eftersom den inte dog i sbp och året efter 800 till osv. När bilen till sist får vila för evigt har man satsat mera pengar på den totalt sett, än om man faktiskt hade reparerat den seriöst från början. Det är så det iallafall brukar se ut oavsett reparation.

Men var och en får naturligtvis göra som han eller hon vill. Det är ens eget beslut.
Användarvisningsbild
av erikn
Att bara fylla utan att kolla läcka håller jag med om är dumt. Men själv är jag av den åsikten att jag ogillar monopol starkt, särksilt när man motverkar alternativ.

Jag kör på E85, för att jag dels tror på miljövärdet, dels på att jag då inte stöder diktaturer och miljövidriga utvinningar av olja.

När det gäller AC så har Dupont m.fl. lobbat starkt för att man inte ska kunna ha en blandning av ISO-butan och propan som är likvärdig ur funktion för att den är brandfarlig, och fått flera med sig. Vad händer nu? Jo, de var tvungna att ta fram ett alternativ då r134a har så hög växthuseffekt. Satsade man på gasolblandningen? Näää, man tog fram en ny proprietär gas som är lika brandfarlig som gasol, den heter r1234yf. Helt plötsligt var inte brandfarligheten ett problem.

Jag har köpt hem flaskor med r134a som innehåller läcksökning. Annars fyller jag med ISO-butan och propan i min bil. Bara för att inte stödja företag som Dupont. Nu läcker inte min bil, så det är bara en gång jag fyllt på med gasolblandningen, men jag har utrustning för det nu i alla fall.
av kamilenski
Jag har gjort allt jobb själv. Byte av expansionsventil och kompressorn. Fyllning lämnades till en aukt verkstad!
Hade bilen varit gammal hade jag köpt en färdig sats ned klocka, gas + tätning! Ca 800 för allt. Räcker till 2 ggr.
nackdelar med Running Boards

Hur menar du att de inte håller måttet[…]

Fast det går ju fint att använda de hu[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Motorlampan funkar den har tänds några […]

Fel på helljus Volvo v60 2014

Tjena har en XC60 d5 från 2013 Helnöjd […]