Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av mifran
Vad kan man få för en röd 20år gammal 740 bland de sist tillverkade med fungerande Ac i orginalskick med bra vinter och sommardäck?
av *pettson*
Är man beredd på att chansa så finns där objekt då och då.
En jag känner har köpt en v70 -00 med gången topplockspackning, i övrigt väldigt fin. 21000 mil på mätaren. Pris? Han gav 3000kr.
Naturligtvis är det en chansning att köpa en sån bil. Är ägaren ärlig och det bara var en kokning och det kostar för mycket att fixa så är det ett klipp.
När han plöjt ned en del pengar och tid för att åtgärda problemet.
Är det både det och 10 andra fel på bilen när den väl går att köra är det ett mindre bra klipp.
Det kan ju lika gärna vara packningen, dåliga lager i motorn, spjället, ja allt på en gång.

Såhär såg en bil ut som en annan kompis som är mekaniker köpte som *nyss var provkörd utan anmärkning*
*Bilen hade kokat nyss.Den var igång bara för nån vecka sedan.*
Jag började fundera när det var torrt med olja i toppen. Liksom all olja hade torkat in, det fanns knappt någon blöt oljefilm, kamaxlarna var oskadade men låg i torra lägen.
När jag fått av toppen (jag hjälpte till) så blev jag väl inte glad för hans skull. Det var väl inte riktigt sant att det hade hänt nyss så att säga.
Han gav 8000 för bilen och det fick bli en helt annan motor till slut, för ytterligare 8000. Eftersom cylinderfodren var gropiga efter gravrost.
Bild

Oavsett om man säljer sin bil hel eller trasig och oavsett till vilket pris, är det ju önskvärt att säljaren inte ljuger.
Användarvisningsbild
av MartinS
Begagnatmarknaden har varit riktigt seg sedan 2009 ungefär. Mycket spelar in, bränslepris, osäker arbetsmarknad, ränteläge etc. etc.

Av någon konstig anledning gör ovanstående att folk hellre köper nya bilar än begagnade. Man lägger heller 50 lax till för att spara 10k i bränslekostnad. Man köper hellre nytt för att man inte "orkar" med att lämna bilen på verkstad, att sedan nya bilar verkar behöva in 2-3ggr första året för återkallanden och andra garantiärenden tänker man inte på.

Bilköpare är långt ifrån rationella....

/Martin
av umekille
Som sagt så verkar det finnas mer sug efter en combi-bil
än en sedan. Combin är ju mer praktisk och tar last
inte bara passagerare. Osäkert köp är dessa skåpbilar
av olika fabrikat(pickup med fast skåp e.dyl.) då de
ofta har ett dyrt reservdelskonto och felar ofta.
likadant med mini-van bilarna som blev poppis på
90-talet.
Du som frågade värdet på din volvo så beror största
delen på om det är en combi eller inte.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Jag sålde min 945GL -92 för 16k för.... 2 år sedan tror jag... Eller var det förra året? Jävla bra minne man har...
Den var inte speciellt svårsåld, men den var i riktigt bra skick också (nylackad året innan t ex, 24k mil, manuell osv).

Men just dessa tider är alltid tröga. Hösten/våren brukar(brukade?) vara dom bästa tiderna att sälja.
Fast som köpare är ju bästa tiden typ nu, då säljarna "tvingas" gå ner så pass mycket i pris pga. trög försäljning :)

Pettson: hah! hur fasen har det kunnat blivit så där?
av Droopy
erikn skrev:
Droopy skrev:Blocket dödade begbilmarknaden ganska så rjält,
Nu vare säljer eller köper jag bil speciellt ofta, så det här är ingenting jag noterat. På vilket sätt har blocket dödat marknaden?
Före blockets tid vare det betydligt enklare att sätta "ditt" pris på objektet i de lokala annonserna. Idag är prisbilden ett snitt genom hela landet, vilket blir väldigt felvisande,
Användarvisningsbild
av erikn
Ang. minivan. En av grannarna köpte för närmare 10 år sedan en Chevrolet Transporter, tror att det var närmare 200' de gav för den. De var supernöjda med bilen, ända tills för ca två år sedan. Då gick topplockspackningen. Det skulle kosta närmare 50' att byta den. Den har stått på uppfarten i två år, i våras var det en som köpte den för 3' kr.

I mina ögon är det en totalt felkonstruerad bil, spelar ingen roll hur skön den är att åka i. När en enkel reparation kräver att man ska plocka isär hela bilen så är det något som blivit fel. Bilarna idag är bara konstruerade att de ska gå fort att plocka ihop i fabriken, framför allt framhjulsdriften. Numer har man inte bara motorn under huven, utan även växellådan vilket inte direkt gör att det blir mer plats. Om man enkelt kunde göra som i fabriken att lyfta karossen eller sänka drivpaketet så vore det väl en sak. Men du gör inte det som hemmamek direkt.

Är du helt 100 på detta? Jag slutade m[…]

Olika typer av växellådor

H har lite andra utväxlingar på ettan, […]

nackdelar med Running Boards

volvo 4.jpg

Ja det är inte helt enkelt, för det m&ar[…]