Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av glenn30
nån mer än jag som tycker det går trögt att sälja bil nu,är det för det är semtider nu eller,försöker sälja min s80 2,4 T-01 med 21500 mil på mätaren, mkt fint skick,begär 29000:- för den,tycker det är ett ok pris om man jämnför med andra s80.
av kamilenski
Det går trögt. Eller snarare. Det går inte. Men som med allt annat. Allt handlar om priset.
av Droopy
nu i semestertider brukar det ju vara stendött, sedan är det idag inte specielt lätt att sälja en beggad bil överhuvudtaget.
Blocket dödade begbilmarknaden ganska så rjält, jag hjar de tre senaste byten bytt in hoss handlare och fått bra bet tycker jag.

Senaste var en <kia >Ceed -11 med 1000mil på mätaren som byttes in mot en V70 <T4F med 300mil på mätaren, mellanskillnad blev 134,000
käns inte lönt att försöka få några tusenlappar extra då.

tycker man får ganska bra deal med inbyten trots allt, lönar sig inte att försöka får ut 5-10k till på en annons, det är mest bara surrkusar som ringer, och sista priset nasare.
Användarvisningsbild
av erikn
Droopy skrev:Blocket dödade begbilmarknaden ganska så rjält,
Nu vare säljer eller köper jag bil speciellt ofta, så det här är ingenting jag noterat. På vilket sätt har blocket dödat marknaden?
Användarvisningsbild
av mifran
Nu när det är enkelt att snabbt värdera en bil på nätet så ser man som köpare snabbt vad bilen borde vara värd. Skulle gissa att kvarndammens sida skulle säga mellan Max 20000 för en s80 01 på de milen? Värdet på bilar rasar fort, men har sett att tex 945 classic står sig bra de går snabbt på blocket om de är välskötta med lagom mycket mil. Har själv tittat på S80 men det verkar vara en magisk gräns vid 2004 där många fel rättades till som tex gasspjället som är dyrt att laga. Så ett tips sänk priset, visa på dokumentation som service och besiktnings protokoll. Visa att den är skött. Bilder är viktigt. Bra att vara ärlig med, man är trött på "ingen rost" och "bra i motor och växellåda". Bilägare får ofta väldigt dålig syn när bilen ska säljas :)
av *pettson*
Sen är det ju inte bara värderingssidor som gjort det hela. Tar vi äldre bilar så är det nästan skrattretande vad folk vill ha för sina bilar. Jag förstår att det kanske varit en känslomässigt bra kamrat som aldrig strulat osv.
Men när man ringer upp en bilskrot och frågar vad dom kan tänkas ge för ens bil och har dom underbaraste önskningar.
Jag bad en vän skriva ned vad man önskade i betalt för sina bilar när man ringer och frågar, för man ringer och vill sälja bilarna till skrotarna för skrotning för högsta pris som är möjligt givetvis. (vi pratade om detta förra året då togs uppgifterna)

Här är ett år gamla önskningar om vad man vill ha för sin bil i *skrotpremie*.
Priset avser att skroten ska komma och hämta bilarna, ibland nära och ibland på andra sidan sverige.

Mercedes 190 89 års modell 33000 mil relativt rostfri, allt fungerar, litet oljud bakifrån, liksom sjunger men är inte så högt, med defekt motor = 11.000kr
Citroen XM okänd årsmodell 9200 mil och defekt fjädring samt urplockad inredning= 5000kr
850 -96 44.000 mil 10v fungerande med upprostad baklucka och huv, samt slammer i motorn. Stöldskadad med krossade rutor och kassa lås.=15000kr
Peugeot 405 -89 20.000 mil rensad kaross förutom motorn= 12.000kr
Volvo xc70 -98 stöldskadad, defekt vinkelväxel, defekt kardan, vikt fjäderben fram. Någon har skitit i bilen.= 20.000kr
volvo s80 -00 19.000 mil, Krockad så hela fronten är borta, slagen i sidan dessutom. =35.000kr
Volvo 945 årsmodell okänd, 43000 mil, diesel med trasig kamaxel samt krockad bakifrån= 25000kr

Listan är betydligt längre och lika speciell.
Användarvisningsbild
av Vojje
unlock26 skrev:Sen är väl bensinpriserna en "bov" i spelet, många vill ju inte ha en bil som snittar runt litern i dagens läge..
Anliggande broms? Använd farthållaren, ta en kurs i eco-driving och höj lufttrycket (i däcken) ett par, tre hekto.
Användarvisningsbild
av Guligan
glenn30 skrev:nån mer än jag som tycker det går trögt att sälja bil nu.
Det är så det är nu. Omsättningen på bilar är lägre än vanligt och då tänker jag främst på försäljningen från ÅF där jag har mina kontakter.
Och det gäller både nytt och beg.
Att privatförsäljningen följer mönstret är inget konstigt.
av umekille
bilar som är avställda går sämre sälja och där kan man göra klipp
om man är ute efter en bil. En 20år gammal volvo beroende på skicket
skall vara jäkligt fräsh om du får 10tusen för den.
Vi sa tusenkronorsbilar på 70-talet ,tenderar bli ett uttryck igen.
Folk säljer bilar med reparationskrav som kostar skjortan lämna in för nån
tusing bara för att få igen lite och slippa besväret skrota bilen. Där kan en
gds-skruvare göra klipp idag.
nackdelar med Running Boards

Hur menar du att de inte håller måttet[…]

Fast det går ju fint att använda de hu[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Motorlampan funkar den har tänds några […]

Fel på helljus Volvo v60 2014

Tjena har en XC60 d5 från 2013 Helnöjd […]