Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Siros_740GLT
Tjena

Jag har under en tid haft lite problem med mina abs bromsar. Bromsarna fungerar pefekt om man bromsar i fart. dvs t ex från 90 till 40km/h. problemet dyker upp först precis innan jag stannar. Typ innan ett rödljus där hastigheten går från 5km/h till 0. Då känner jag vibrationer i bromspedalen och ett knakande ljud uppkommer (typ som när man inte kan få in en växel ordentligt)

Ibland när jag startar så lyser min abs lampa i panelen. Dvs fel i abs systemet. När denna lampa är på fungerar bromsarna perfekt hela tiden. dvs inga vibrationer i pedalen precis innan jag stannar. Själv mistänker jag en skadad abs givare med glapp. Pratade med verkstaden och de misstänkte det samma. Han sa att jag kunde ohm mäta givarna och kolla.

Nu tänkte jag fråga er om ni vet hur jag ska göra det. Var ska jag mäta? och vad ska ohm mätaren visa?

Finns det fler teorier om vad felet kan vara eller är jag på rätt väg?

//Siros
av Addekarlsson
Användarvisningsbild
av Bosse78
Siros_740GLT skrev:Tjena

Jag har under en tid haft lite problem med mina abs bromsar. Bromsarna fungerar pefekt om man bromsar i fart. dvs t ex från 90 till 40km/h. problemet dyker upp först precis innan jag stannar. Typ innan ett rödljus där hastigheten går från 5km/h till 0. Då känner jag vibrationer i bromspedalen och ett knakande ljud uppkommer (typ som när man inte kan få in en växel ordentligt)

Ibland när jag startar så lyser min abs lampa i panelen. Dvs fel i abs systemet. När denna lampa är på fungerar bromsarna perfekt hela tiden. dvs inga vibrationer i pedalen precis innan jag stannar. Själv mistänker jag en skadad abs givare med glapp. Pratade med verkstaden och de misstänkte det samma. Han sa att jag kunde ohm mäta givarna och kolla.

Nu tänkte jag fråga er om ni vet hur jag ska göra det. Var ska jag mäta? och vad ska ohm mätaren visa?

Finns det fler teorier om vad felet kan vara eller är jag på rätt väg?

//Siros
Problemet beror med största sannolikhet på att tandhjulen är rostiga. Anledningen till att problemet inte uppstår då abs lampan lyser är att då är abs´en urkopplad.

Du kan fixa problemet genom att ta bort bromsskivan och köra med en borrmaskinsstålborste på tandhjulen.
Användarvisningsbild
av Siros_740GLT
Tack för tipset. ska genast kolla det imorgon. Då återstår bara frågan. Varför tänds min abslampa? misstänker glapp i nånkontakt. Kan tillägas att de sker rätt sällan.

//Siros
Användarvisningsbild
av Bosse78
Siros_740GLT skrev:Tack för tipset. ska genast kolla det imorgon. Då återstår bara frågan. Varför tänds min abslampa? misstänker glapp i nånkontakt. Kan tillägas att de sker rätt sällan.

//Siros
Ja du ABS lampan börjar väl antagligen lysa för att det e fel på ABSen dvs rost på tandhjulen.
av JohnnyCash
Jag har precis samma promblem på min 740. ABSen kopplas som oftast ur och lampan tänds. Då och då funkar den dock, men då med den bieffekten att den börjar jobba när man bromsar in i låga farter (precis samma scenario som Bosse78 beskriver)
Jag har gjort rent givare och tandhjulen men detta gav ingen effekt. Tanhjulen är rätt hårt åtgågna av rost, särskillt på vänster sida. Måste det vara en helt ren/perfekt yta för att det ska fungera? Undrar även om spelet mellan givaren och tandhjulet. jag tycker att det ser ut att vara rätt stort på vänster sida..! kanske för att en del gods har rostat bort!? går detta spel att justera?? och hur stort bör det vara?? Eller måste jag helt enkelt ta och inhandla nya tandhjul?
Användarvisningsbild
av Siros_740GLT
en intressant sak hände mig igår. jag skulle ut och köra in bilen i garaget. Jag startade bilen och görde lite fram och tillbaks. Jag gjorde lite inbromsningar och konstigt nog fungerade ABS:n utan att vibrera. Detta varade dock kanske under en minut. efter några inbromsningar så kom den vanliga symptomen tilbaks. Och ABS:en fortsatte att vibrera vid inbromsningar från mycket låg fart. Hur kan detta komma sig. Ett rostigt tandhjul är väl lika rostigt första minuten efter att man har startat. Problemet blir bara intressantare och intressantare.

Ang glappet att abs lampan lyser. Jag rengjorde mina batteripoler ordentligt i början av förra veckan. efter det har abs:n aldrig glappat. Men vibrationerna återstår som vanligt.

Hjälp oss ABS offer med detta irriterande men intressanta problem
Användarvisningsbild
av Bosse78
Tror hjulen måste vara rätt så rena fick tillbaka rost och lite av problemet efter någon vecka jag med. Bästa är väl att byta tandhjulen och bromssköld som skyddar hjulet från väta och smuts, min bromssköld är = obefintlig.
Användarvisningsbild
av Siros_740GLT
okej, finns det något som kan förklara min bils konstiga beteende. den fungerade alltså helt korrekt den första minuten efter start för att sedan fortsätta med samma abs symptom

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?

Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]

Dags för mig att byta belägg fram, har[…]