Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Enzo skrev:
Tja, jag menar att om det nu är den katastrof som du ju mer eller mindre målar upp, så borde väl fler ha rapporterat det, men jag har inte läst nånting nånstans, så man undrar ju ändå om det inte är nån form av fel på din bil om nu framhjulen hinner gräva ned sig som du säger.
Jag har aldrig hävdat att det är katastrof, grannen har kört 54.000 mil med sin V70XC med visco och det har ju funkat även om den är lite seg, så det funkar ju det här också. Däremot blir man ju alltid förvånad när nya saker försämras och man har vant sig med hur grymt bra gen 4 har varit.

Volvo har felsökt min bil och kollat att allt är rätt och att det inte är några fel.

Jag fick ett mycket rakt besked att det inte var fel utan det var en "egenskap" hos gen 5 att den var segare. Normalföraren skullr dock inte märka så mycket, men jag som drar mycket släp kunde märka av det.

Tydligare än så tycker jag inte man kan vara.

Det som irriterar mig är att man inte kunde berätta det på direkten så hade man ju inte behövt tro att det var fel på bilen och lägga en massa tid på det.

Stort tack till min ÅF som ställt upp suveränt.
Man blir ju lite fundersam när jag läser detta.
Jag hade en v70 AWD 2004 för några år sedan och var väldigt nöjd med den då jag hade husvagn som jag släpade på både sommar och vinter. Nu har jag inte haft husvagn på några år och kör därför FWD av olika orsaker men tänkte skaffa mig en Xc70 till 2014 då min Leasing går ut på den nuvarande bilen eftersom jag skaffat husvagn igen.

Är detta fenomen med gen5 ngt som är jämförbart med hur min AWD var från 2004 i prestanda eller är det sämre ?

Om det är ngt jag inte vill råka ut för är att bilen slirar med framhjulen när man skall rangera eller köra med tungt släp på halt underlag typ blött gräs eller vinterväg :roll:

Skall följa denna tråd noga innan jag bestämmer mig för en Xc70. :shock:
..JL
MartinS skrev:
StringerBell skrev:B20, du har inte provat att prata direkt med Haldex? De är bara underleverantörer, men bara de kan svara på varför de backat teknologiskt med Gen 5.
Det är ju naturligtvis efterfrågan som styr.

- Gör lösningen billigare så får ni sälja fler....
Visst, men varför kalla den Generation 5 när teknologin backar? De hade inte behövt kalla den någonting, bara låta den vara ett anonymt beställningsverk.
Varför inte, det är ju nästa generation. Huruvida teknologin backar kan man ju ha olika åsikter om. Ifall den är billigare och lättare är de sakerna ju ett framsteg. Är den sen "tillräckligt bra" ändå är det ju fantastiskt. Kruxet är väl att vi alltid är några som utnyttjar våra XC70 till gränsen (ännu har jag inte varit över, för jag har inte behövt bärgas), och då kanske den inte är "tillräckligt" bra längre. Volvo har ju haft sämre fyrhjulsdrift än Haldex generation 4 tidigare, och de gick ju att köra med, de också, även om en del klagade över hur de fungerade i de mer besvärliga situationerna.

Såvitt jag förstått fattas det en del hårdvara på generation 5, som var nödvändigt på generation 4, så att gå från fem till fyra på samma bil är nog inte görligt. Då får man köpa en 2012 istället.
perhall skrev:När får Passat Haldex 5? Troligen fler nytillkomna AWD-ägare där men ändå... ju fler som får det och ju sämre det funkar desto mer press på Haldex, detta landmärke för bra AWD, att komma med åtgärdspaket.../PH
Alla VAG har det från MY12 som jag förstått det. Troligen räddas de lite av sin off-road knapp. Se tidigare inlägg i tråden.
apersson850 skrev:Kruxet är väl att vi alltid är några som utnyttjar våra XC70 till gränsen (ännu har jag inte varit över, för jag har inte behövt bärgas), och då kanske den inte är "tillräckligt" bra längre. Volvo har ju haft sämre fyrhjulsdrift än Haldex generation 4 tidigare, och de gick ju att köra med, de också, även om en del klagade över hur de fungerade i de mer besvärliga situationerna.
Jag tycker inte det är för mycket begärt att en bil med AWD ska vara allhjulsdriven hela tiden, eller iaf när det behövs. Det är iaf vad jag förväntar mig av en bil för över 400 kkr i nästan-premium klassen. Allt annat är oacceptabelt och jag kan lika gärna köpa en Kia för 300 kkr eller mindre.

Att Volvo haft sämre bilar tidigare än knappast ett argument. Det har funnits törstigare, osäkrare, trängre, bullrigare, långsammare bilar också men vi kunder accepterar inte det ändå. Tror inte Volvo insett vidden av sitt misstag och antalet missnöjda kunder det kommer ge. Sedan tycker jag det principiellt visar på tveksamma ambitioner som sänker status och förtroende för tillverkaren. Ett riktigt bottennapp.
Även Volvos XC-modeller har en ut i terrängen-knapp. Men exakt i vilken grad den påverkar fyrhjulsdriften har jag inte fått tag i någon som både vet och vill tala om. Det är rimligt att tro att kopplingen trycks ihop för fullt när den funktionen är aktiv, men jag har inte fått det bekräftat. Jag har själv fastnat och inte kommit loss förrän jag tryckte på den knappen, men om det var tur eller teknik vet jag inte riktigt.
apersson850 skrev:Även Volvos XC-modeller har en ut i terrängen-knapp. Men exakt i vilken grad den påverkar fyrhjulsdriften har jag inte fått tag i någon som både vet och vill tala om. Det är rimligt att tro att kopplingen trycks ihop för fullt när den funktionen är aktiv, men jag har inte fått det bekräftat. Jag har själv fastnat och inte kommit loss förrän jag tryckte på den knappen, men om det var tur eller teknik vet jag inte riktigt.
Upplever också rent praktiskt att HDC påverkar låsningen av kopplingen till det bättre men Volvo skulle behöva förtydliga det officiellt för att det ska ha effekt. Min säljare har ivrigt försökt få Volvo att uttala sig i frågan men han får inget svar, varken bu eller bä. Han tror att det skiljer mellan olika versioner av mjukvara och modeller så de inte kan göra ett generellt uttalande.
StringerBell skrev:B20, du har inte provat att prata direkt med Haldex? De är bara underleverantörer, men bara de kan svara på varför de backat teknologiskt med Gen 5.
Jag har kontaktat både Haldex och BorgWarner som ju köpt upp Haldex, men inte fått några svar på över en vecka.
  • 1
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 130

Tjenare, Jag har en V70 -08 där gummilisten […]

Letade efter skramlande ljud under bilen. Kommer t[…]

Motorn har säkert lossnat från oket, ha[…]

Vevlager v50 1.8f

Mors. Jag håller på och renoverar en f[…]