Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Sista blocknyckeln blir för stor, utrymmet är bara stort nog för endera verktyget eller handen. Alla fall jag hade den stora turen att komma förbi biltema idag så jag inköpte ett stycket sån där ringspärrblocknyckel med ring och tättandad och ledad. Så får vi se. Har planer att snurra lite björntråd runt så jag kan skruva på muttern genom å dra i snöret, men det är bara en plan kommer säkert inte funka.
Funka inte så bra den där, prövade inne innan jag gick ut för å pröva på riktigt, alltså den är tättaggad men det hjälper ju inte för man kan inte ha sån tur att man får på muttern på gängan med endast 5° vridning av nyckeln, sen måste man ju vicka tillbaka den 5° och då följer ju muttern med förstås för det är mer tröghet inne i snurren än muttern har mot skruvgängan eftersom den ju inte ens är på. Man måste ju snurra muttern minst 180° för att ha 50% chans att bara få på den men då är man ändå inte säker på att muttern stannar kvar på skruven när man drar loss verktyget. Verktyget funkar ju bara att dra åt hårt eller lossa helt oanvändbart när muttern är lös. Jag tror inte jag kan snurra den heller med sytråd då snurren är ganska trög.
Jag skulle vilja ha den här motoriserad så den snurrar hela tiden, då skulle det va lätt få på muttern.
Nya idéer?
Känner inga barn. De skulle ju bara tappa den oxå.
Tjejen har inte så små händer heller.
Funderar på å gå till leksaksaffären, såna där helikoptrar eller snurrande propellrar dras ju upp genom att dra en plastsnodd genom nåt så snurrar propellern, kanske kan göra nåt kul med det, eller nåt annat. En bakaxel till en leksaksbil eller nåt. Eller göra ett hack i en plastlinjal där muttern sitter och sen tejpa fast snöre som jag sen kan snurra den med. Eller nåt enklare kanske är bättre ett tuggummi på en pinne. Kanske funkar fast den kommer in snett fr sidan.

Hej! Nykomling i forumet här😊 Har en XC90 202[…]

installera dragkrok

Kollade på skroten och det finns två m[…]

Om Din bil halkar till så kommer också[…]

Ja det är inte helt enkelt, för det m&[…]