Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ringde Innosund och jag förklarade vad som var gjort med bilen och hur bilen uppför sig.

Han sa att dom hade haft en likadan box inne för ett tag sedan och dom kunde inte laga den (hittade inget fel på den), så dom var inte sugna på att ta sig an min box.
Han sa att det bästa nog var att volvo fick byta boxen istället.
Jag tror inte du kan ta en box på skroten iom startspärren på -99 och nyare. VIN finns lagrat i ECU och larmmodulen och dessa jämförs vid start. Om de ej stämmer överrens så startar inte motorn. Vad pekar på att ECU är trasig? Har nya felkoder lästs ut?
Verkstaden sa att om det inte funka efter att dom nollat adaptionen så fanns det bara styrboxen kvar att byta.
Dom har mätt och haft sig på spjällhus mm och allt det var ok men det var inte ok mellan styrboxen och gasspjället...ja det kan verka rörigt men det är så det till.
Skulle det nu inte fungera efter byte av styrbox som dom säger är felet, kommer jag att kräva att dom fixar bilen gratis tills den funkar.
Med byte av styrbox så har man lagt ca 18000kr, skulle den inte funka efter det så har man all rätt att ifrågasätta deras kompetens i felsökning.
Dom kanske bara bytar delar tills den funkar...kunden får ju betala ändå.....? men jag dömmer ingen iförväg, vi får se vart denna soppa hamnar!

Med 15% rabatt så hamnar det på 9700kr monterat och klart.

/Mattias
Ja du ska ju inte gå med på att de byter delar på måfå tills det fungerar och debiterar dig för alla delarna som kanske var trasiga. Om du ska betala 10k för en styrbox så vill du ju ha någon form av garanti på att det är lösningen på problemet så du inte står där med ny styrbox och samma fel fortfarande.
Servicekontot för denna bil är ju förbrukat för i år kan man säga.
Jag kommer att kräva garanti på detta åtgärdar problemet!
Dom andra sakerna var trasiga, spjäll och batteri, så jag har nog bara haft en jävla massa otur att allt kom samtidigt!

/Mattias
Då ringde min polare som meckar på Volvo i dag och fråga om dom fick lov att elda upp bilen (på skämt då).

Dom hade programmerat den nya boxen men bilen vägrade att ta emot den och det var tydligen väldigt ovanligt att det blev så, så dom har felsökt ytterligare utan större resultat och skulle byta Gasspjället igen För där var felkod på det igen.

Han och resten av mekanikerna trodde det kunde vara nån dålig kabel nånstans som ställer till det med div felkoder som följd.
Kunde ju vara så att gasspjäll och databox är ok men att kabelbrottet ställer till det.

Så dom ska mätta upp varenda meter kabel nu och se om dom hittar nåt som aviker från det normala.

Han trodde nog inte bilen blir klar denna vecka, men jag sa det gör inget för jag går på semester nästa vecka så då har ni fyra veckor på er att ha migrän och huvudvärk över bilskrället.
själv ligger jag och dricker öl och tänker på stackarna som försöker få rätt på bilen...under den tiden.

Som det verkar nu så slipper jag betala nån databox iaf.

Lite pinsamt för Volvo om det visar sig att det bara handlar om ett glappkontakt/kabelbrott, efter allt som är bytt och testat och bytt igen
Man kan ju bara hoppas på en lite kompensering isåfall...

/Mattias
Senast redigerad av 1 mattias perssom, redigerad totalt 0 gånger.
Ja det var precis det där jag var rädd för. Att man bara byter boxarna utan att se till att kablar och dylikt är OK först. Bra iaf att de sa till att boxen troligtvis var hel istället för att fixa eventuellt kabelfel i smyg och sen även debitera ny box.
Frågan är om det är så himla positivt ändå att det inte var boxen som var kass..
Jag menar, vad kostar timmarna dom lägger på felsökning nu då? Och dom blev inte klara denna veckan?

Riktigt surt läge.. Hoppas dom hittar felet snabbt!
EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i ver[…]

Sota ur partikelfilter i Vida

Ja , det där är för tätt mella[…]

OBD P0121

Ok, då är det inte kopplingsgivaren. […]

Takräcke Thule Evo (XC60).

@ankan84 , Till nästa gång, Thule har […]