Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
#657359
Jag tycker det är ganska stor skillnad på bilar med/utan laminerade rutor, kanske är det ett annat ljud med dom, men upplevelsen är i allafall att det är tystare.

Var det inte någon här på jagrullar som mätte skillnaden i en V60 med dB mätare, och då konstaterade att det gjorde ganska stor skillnad, eller har jag drömt det?

/Martin
av HiTek
#657366
MartinS skrev:Jag tycker det är ganska stor skillnad på bilar med/utan laminerade rutor, kanske är det ett annat ljud med dom, men upplevelsen är i allafall att det är tystare.

Var det inte någon här på jagrullar som mätte skillnaden i en V60 med dB mätare, och då konstaterade att det gjorde ganska stor skillnad, eller har jag drömt det?

/Martin
Stämmer MartinS, han som gjort mätningen hade kommit fram till att laminerade rutor är bara positivt och gör en större skillnad i helhet än man tror. Nu kommer jag inte ihåg namnet på topicen eller vilka db siffror han visade.
av perhall
#657394
Det var en jämförelse mellan två S60 med samma motor och däckbestyckning (ja, inte samma men likadan:)). Har för mig att det skilde 3 dB.

Jag är känslig för bullriga bilar och saknade länge min BMW 528i-97 som var mycket tyst (den BMW-modellen är tystare än de flesta nya bilar i klassen).

Min V70II 2,5T MY08 hade inga laminerade rutor och var tyst, Min T4 MY11 R-design bullrig, men den nya är riktigt tyst och har laminerade rutor. Tystare än BMW e39, helt klart. /PH
Användarvisningsbild
av Snacksalig
#657430
Jag är övertygad om att laminerade glas gör skillnad, frågan är bara om den är märkbar. En så stor reduktion som -3 dB tycker jag låter otrolig.

En enkelglasruta (exempelvis en normal bilsidoglasruta) ökar sitt ljudreduktionstal med 6 dB för varje fördubbling av tjockleken. Detta gäller från lågfrekvent ljud upp till koincidensfrekvensen (där ljudets frekvens överensstämmer med glasets egensvängning). Här blir effekten den motsatta.
Om flera glasrutor lamineras ihop, så att man får lägre böjstyvhet, reduceras ljudvågorna över ca 1000 Hz effektivt eftersom koincidensfrekvensen höjs en bit upp på frekvensskalan. två stycken 4 mm glasskivor som lamineras ihop är alltså bättre på att dämpa högfrekventa ljud än en 8 mm homogen glasskiva.
Enligt mina listor förändras det viktade ljudreduktionsvärdet (Rw=reduction weighted), med 1-2 dB när man går från en enkelglasruta till en lamell, med samma glasmassa (6 mm till 6,76 mm lamell, resp 8 mm till 8,76 mm lamell).
Om man nyttjar en s.k. ljudfolie mellan glasen så ökar reduktionen med ca 3-5 dB. Jag vet inte om det är denna typ av folie som nyttjas i de laminerade bilglasen.
Nu ska vi säga att majoriteten av ljuden som hörs i en bil, vindbrus, vägljud etc, transfereras troligen ej genom glasen, utan genom chassie och liknande. Detta gör att jag är skeptisk till det höga reduktionstalen vid språnget från enkelglas till laminerade glas i bilfönstren.

Personligen tror jag att främst däckval och motor, men också ev sportchassie, har mycket större inverkan än eventuella laminerade glasrutor.

Bara ett litet inlägg.
Användarvisningsbild
av MartinS
#657449
Mycket intressant läsning! Nu är det ju mer glasmassa i de lamnerade sidorutorna (de är vesäntligt tjockare), det påverkar väl då ljuddämpnngen ännu mer? Jag kan dessutom inte tänka mig att volvo inte använt en ljddämpande folie, man har ju till och med markeringar på glaset att de är ljuddämpande.

/Martin
Användarvisningsbild
av Snacksalig
#657452
Jag har aldrig sett volvos ljuddämpande glas i verkliga livet, så jag vet inte vad det står på dem.

Generellt sett är det saint gobain som gör volvos bilglas och de benämner härdat glas med "securit" vilket står på min bil, och laminerade glas med "stadip".
Om de följer samma linje som för byggnadsglas, så bör glasen med ljudfolie heta "stadip silence".

Volvo hävdade ju i och för sig att de laminerade glasen också var bra mot inbrott - något som jag personligen tvivlar på.
Men en mindre handyxa eller en kofot tar du dig igenom en lamellruta på sekunder. Detta är i och för sig längre tid än den mikrosekund det tar att slå sönder en härdad ruta... :-)
av semmelman
#657453
Nu verkar det läcka i dörren men annars kör du med lastskyddet utdraget eller borttaget, det bör göra lite skillnad på ljudet i kupén.
Användarvisningsbild
av apersson850
#657470
Det står SAINT-GOBAIN SEKURIT på rutorna i framdörrarna. Sen finns det tre ikoner fram, en med en gubbe innanför två ellipser, en med en hammare som studsar tillbaka från rutan och en med vattendroppar som far bort från rutan. Jag har främre sidorutor med vattenavvisande beläggning.
I bakdörrarna saknas den vattenavvisande symbolen, förstås.
I de fasta sidorutorna längst bak står det istället VOLVO prevent. Inget om Saint-Gobain, däremot står det FRANCE.

Hissar jag ner en ruta i en dörr kan jag se att den ser ut att bestå av tre lager och är totalt ungefär 5 mm tjock.
Användarvisningsbild
av MartinS
#657484
Så här står det på mina rutor:

Bild


De är som Anders säger 5mm tjocka och i tre lager. Alla lager ser ungefär lika tjocka ut.

Vad det gäller stöldskydd så stoppar de nog "spontantjuven/vandalen", han som försöker komma in med en skruvmejsel, sten eller liknande. Med en yxa eller annat rejält tillhygge kommer man ju naturligtvis in i bilen snabbare.

/Martin

/Martin
av mattish
#657555
Är dörren speciellt utformad när man väljer det tjockare glaset eller det är något som går att byta till om man inte har det från fabrik?
B230E K-Jetronic 740 till 240

Med vad ska man smörja lagren och kugghjulen […]

Hallå! Om man är som jag och gillar ba[…]

230fk går snålt

Köpte chip av Dw autokonsult. Dann sägs […]

lossa takrails? 945 1998

Okej så dessa skruvar kommer man inte å[…]