- ons 27 jun 2012, 16:03
Jag är övertygad om att laminerade glas gör skillnad, frågan är bara om den är märkbar. En så stor reduktion som -3 dB tycker jag låter otrolig.
En enkelglasruta (exempelvis en normal bilsidoglasruta) ökar sitt ljudreduktionstal med 6 dB för varje fördubbling av tjockleken. Detta gäller från lågfrekvent ljud upp till koincidensfrekvensen (där ljudets frekvens överensstämmer med glasets egensvängning). Här blir effekten den motsatta.
Om flera glasrutor lamineras ihop, så att man får lägre böjstyvhet, reduceras ljudvågorna över ca 1000 Hz effektivt eftersom koincidensfrekvensen höjs en bit upp på frekvensskalan. två stycken 4 mm glasskivor som lamineras ihop är alltså bättre på att dämpa högfrekventa ljud än en 8 mm homogen glasskiva.
Enligt mina listor förändras det viktade ljudreduktionsvärdet (Rw=reduction weighted), med 1-2 dB när man går från en enkelglasruta till en lamell, med samma glasmassa (6 mm till 6,76 mm lamell, resp 8 mm till 8,76 mm lamell).
Om man nyttjar en s.k. ljudfolie mellan glasen så ökar reduktionen med ca 3-5 dB. Jag vet inte om det är denna typ av folie som nyttjas i de laminerade bilglasen.
Nu ska vi säga att majoriteten av ljuden som hörs i en bil, vindbrus, vägljud etc, transfereras troligen ej genom glasen, utan genom chassie och liknande. Detta gör att jag är skeptisk till det höga reduktionstalen vid språnget från enkelglas till laminerade glas i bilfönstren.
Personligen tror jag att främst däckval och motor, men också ev sportchassie, har mycket större inverkan än eventuella laminerade glasrutor.
Bara ett litet inlägg.
XC60 T6 Recharge -21
Tidigare:
XC40 D4 AWD Auto, Intro Edition -18
XC70 II D4 Auto, Summum -15
V70 II 2,5FT Auto, R-Design -11
S60 2,4/140 Man, Classic -08