Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kungcoccos
Tack för alla svar!

Jag förstår att det är roligare att köra en 2.5FT eller en en större diesel, men motiverar det en prisskillnad på kanske 40000?

Vilka kända problem finns av 2.0F? Om man jämför att köpa en 07-08 Bensinare mot en 08 2.0F. Vad tror ni då?
av fredrikwt
Ja det 2,0D kostar mer lär du ha igen när du säljer. Att jämföra 2,0D och 2,0F blir lika lätt som att jämföra med 2,5FT. 2,0F är (personlig åsikt) vansinnigt tråkig, varvar högt, brutalt slö och inget vrid. Ska det hända nåt får man varva skiten ur bilen bokstavligen. 2,0D (äger en själv) är riktigt trevlig, ingen racer men har ganska gott vrid så landsväg och motorvägskörning går mkt bra, inga problem att öka farten snabbt utan att växla på motorvägen. Sen visar ju tester från både BSR och TV att 2,0D ger lite mer än 136hk/320nm. Tydligen ligger det runt 145hk/350nm, något jag inte betvivlar, den känns ganska jämn med Audis 170hk diesel upp till strax runt 3k varv, då det inte ger nåt att varva efter det.

2,5FT är ju trevlig, men för dyr i drift för mig. Gillar dessutom dieselkaraktären. Har för övrigt inte sett något annat än 2,0F eller taxibilar för några 150k. Personligen hade jag hellre då köpt gamla karossen och en vettig motor.

Att jag köpte V70 var en tillfällighet, måste dock säga att det är den bästa bil jag haft, det jag saknar är AWD som jag är van med sen innan, annars tycker jag bilen håller bra klass även mot de finare märkena. Minst momentum är nödvändigt dock tycker jag.
av kungcoccos
Okey,

Tack så mycket för alla kommentarer. Lär bli en 05a eller slå på en lite stort på en 2.0d 08 =) Återkommer med frågor om 05or.

Mvh Carl
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Om det är en -05 så är det i en annan sektion av forumet du skall vara:-) V70 II kom ju först 2007 :)
Användarvisningsbild
av Variosboy
MattiasD skrev:
Enzo skrev: Men så fort du kör lite mer så blir ju dieseln den bättre affären ekonomiskt.
Jag är oerhört tveksam till det påståendet:

2.5FT: 9,44x1.13=10.7kr/mil + extra oljebyte
D5: 14.19x0.75=10.6kr/mil + högre fordonskatt

Räkna också med stigande priser på diesel , dels pga högre oljepriser, dels obalans i raffinanderier, men det finns också ytterligare en skattehöjning pågång av dieselbränslet.
Vad som är än mer tveksamt är ditt påstående att en D5 skulle dra 0,75 med samma körstil som gör att en 2.5FT drar 1,13! Du kommer med lätthet ner under 0.6 med en D5 på samma villkor, det lovar och svär jag på.
För övrigt så kostar Etanolen 10:-/liter här och dieseln ligger på 13:84.

Att som du ha miljöargumentet för att köra etanol tycker jag är 100% rätt, men när folk pratar ekonomiska jämförelser, då drar du av lägger till för att sätta Etanolen främst!

Pratade med min granne igår som bytt bort sin 2.5FT nu efter tre år. Han har, på grund av sitt företags miljöpolicy alltid tankat etanol, och när jag frågade hur mycket den drog så sa han att det rörde sig mellan 1,3 och 2 liter milen.. Han är helt klart ingen rallyförare. Så för att komma ner i dina låga 1,13 då får man köra väldigt snällt och förutseende, och som jag sa, gör man det med en D5 så är 0.75 låååångt borta!

Håll dig till miljöargumenten istället som du har lättare att underbygga med fakta!
av Göranson
@Variosboy: Håll i hatten, nu kommer Etanoltalibanerna att bli arga på dig. Du vet väl att man icke får prata illa om det bränslet, ej heller antyda att det blir dyrare att använda det.
av MattiasD
Variosboy skrev: Vad som är än mer tveksamt är ditt påstående att en D5 skulle dra 0,75 med samma körstil som gör att en 2.5FT drar 1,13! Du kommer med lätthet ner under 0.6 med en D5 på samma villkor, det lovar och svär jag på.
För övrigt så kostar Etanolen 10:-/liter här och dieseln ligger på 13:84.

Att som du ha miljöargumentet för att köra etanol tycker jag är 100% rätt, men när folk pratar ekonomiska jämförelser, då drar du av lägger till för att sätta Etanolen främst!

Pratade med min granne igår som bytt bort sin 2.5FT nu efter tre år. Han har, på grund av sitt företags miljöpolicy alltid tankat etanol, och när jag frågade hur mycket den drog så sa han att det rörde sig mellan 1,3 och 2 liter milen.. Han är helt klart ingen rallyförare. Så för att komma ner i dina låga 1,13 då får man köra väldigt snällt och förutseende, och som jag sa, gör man det med en D5 så är 0.75 låååångt borta!

Håll dig till miljöargumenten istället som du har lättare att underbygga med fakta!
Visst är jag fullt medveten om att förbrukningen är starkt varierande och mycket kopplad till körstilen. Men jag anser inte att man tvärsäkert ska påstå att diesel alltid är billigare. Dieselbilens högre inköpspris, högre skatt, dolda förbrukningar som bränslevärmare och partikelfilter. Allt ska beaktas. Min inlägg ska kanske tolkas mer som en funderare än absolut fakta - eftersom du har rätt. Det är svårt att jämföra två olika bilar på den här punkten. Beträffande min egen förbrukning tycker jag nog inte 1.13 l/mil för 2.5FT är så anmärkningsvärt lite. Under litern är heller inga problem men lite mer utmanande :)

Etanolen sänktes med 55 öre i fredags och en del mackar kanske inte hängt med. Uppgifterna jag använde var från Statoils hemsida.

Och så din sista mening - kul att du tycker så och jag tackar ödmjukt :wink:
Användarvisningsbild
av Camel
Frågan om vilket bränsle som ger lägst totalkostnad är omöjlig att generellt besvara. Om vi håller oss till V70 2,5FT och D5 så ser det ut så här vad gäller deklarerade siffror för bränsle:

Bild

Värt att notera är att det verkar vara något lägre bränslekostnad just nu för etanol jämfört med bensin. D5 har lägst bränslekostnad. Skillnaden i merförbrukning vid stadskörning jämfört landsvägskörning verkar vara klart lägre för D5 än 2,5FT. Likaså verkar skillnaden i merförbrukning vid stadskörning jämfört landsvägskörning vara lägre för 2,5FT etanol än bensin.

Vad totalkostnaden blir för körning med varje bränsletyp beror på många faktorer (utan inbördes rangordning). Här är några (ni kommer säkert på fler):
-Biltyp
-Inköpspris bil
-Ägande/brukande (privat, tj-bil, förmånsbil, hyrbil etc,)
-Försäkringar, ägarens kön, ålder, bostadsort etc.
-Olika företagspolicy vid tj-bil eller förmånsbil
-Aktuell utrustningsnivå (påverkar vikt och värdeminskning)
-Finansieringstyp
-Kapitalkostnad
-Beskattning
-Värdeminskning (både kr och %)
-Servicebehov
-Kvalitet och reparationsbehov
-Teknik (El, Hybrid, Otto, Diesel, GDI, mm.)
-Körsträcka
-Körförhållanden
-Körsätt
-Brukande t.ex. tung last
-Bränsle/energi förbrukning
-Hur väl verklig bränsle/energi-förbrukning stämmer med deklarerad
-Bränslets effektivitetsgrad kontra belastning
-Anskaffningskostnad bränsle/energi
-Politik
-Osv.
För min egen del var behovet en bil av V70-storlek. Gillar dessutom Volvo. Min fåfänga stod för prestandanivån på motor. Min övertygelse om att fossilbränslen inte tillhör framtiden och att det världspolitiskt behöver röras om lite i "oljegrytan" (minska oljeberoendet) gjorde att jag valde 2,5FT för att kunna köra på etanol. (Hoppas dock på ännu bättre altenativ i framtiden så vi alla kan fortsätta den underbara sysselsättningen att köra bil med den flexibilitet i tillvaron det medför). Andra personer kommer givetvis fram till andra bränsleval och även val av andra modeller/bilmärken utifrån sin situation och behov. Konstigt vore det annars.
av Leafs
*Bump*

Jag är en Saab-frälst som nu har insett att det är dags att lämna det sjunkande skeppet.

Volvo V70 II är ett av alternativen jag kikar på, budgeten tillåter antagligen en 2008, och det som kan vara intressant är en 2,5 FT eller en 2,4D.

Om man bortser från alla avancerade ekonomiska kalkyler; vad finns det för kända fel och fällor man ska se upp med gällande dessa bilar? Barnsjukdomar? Rost?
av Amli
Leafs skrev: Om man bortser från alla avancerade ekonomiska kalkyler; vad finns det för kända fel och fällor man ska se upp med gällande dessa bilar? Barnsjukdomar? Rost?
Hela detta forum är fyllt till bredden med fel på V70. Ett vanligt fel som jag tror väldigt många råkat ut för är knarrande inredning (ofta bakluckan). Oväsentligt för vissa, personligen kan jag knappt köra en bil som knarrar så fort man svänger eller kör över ett litet gupp.

[/quote] Är denna https://www.amazon.se/dp/B0[…]

Främre bussningar bakvagn V60?

Någon som köpt satsen, och har Art.nr?

Volvo 740 fördelare

Du kan ju till och med ha kvar fördelaren ist[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]