Frågan om vilket bränsle som ger lägst totalkostnad är omöjlig att generellt besvara. Om vi håller oss till V70 2,5FT och D5 så ser det ut så här vad gäller deklarerade siffror för bränsle:
Värt att notera är att det verkar vara något lägre bränslekostnad just nu för etanol jämfört med bensin. D5 har lägst bränslekostnad. Skillnaden i merförbrukning vid stadskörning jämfört landsvägskörning verkar vara klart lägre för D5 än 2,5FT. Likaså verkar skillnaden i merförbrukning vid stadskörning jämfört landsvägskörning vara lägre för 2,5FT etanol än bensin.
Vad totalkostnaden blir för körning med varje bränsletyp beror på många faktorer (utan inbördes rangordning). Här är några (ni kommer säkert på fler):
-Biltyp
-Inköpspris bil
-Ägande/brukande (privat, tj-bil, förmånsbil, hyrbil etc,)
-Försäkringar, ägarens kön, ålder, bostadsort etc.
-Olika företagspolicy vid tj-bil eller förmånsbil
-Aktuell utrustningsnivå (påverkar vikt och värdeminskning)
-Finansieringstyp
-Kapitalkostnad
-Beskattning
-Värdeminskning (både kr och %)
-Servicebehov
-Kvalitet och reparationsbehov
-Teknik (El, Hybrid, Otto, Diesel, GDI, mm.)
-Körsträcka
-Körförhållanden
-Körsätt
-Brukande t.ex. tung last
-Bränsle/energi förbrukning
-Hur väl verklig bränsle/energi-förbrukning stämmer med deklarerad
-Bränslets effektivitetsgrad kontra belastning
-Anskaffningskostnad bränsle/energi
-Politik
-Osv.
För min egen del var behovet en bil av V70-storlek. Gillar dessutom Volvo. Min fåfänga stod för prestandanivån på motor. Min övertygelse om att fossilbränslen inte tillhör framtiden och att det världspolitiskt behöver röras om lite i "oljegrytan" (minska oljeberoendet) gjorde att jag valde 2,5FT för att kunna köra på etanol. (Hoppas dock på ännu bättre altenativ i framtiden så vi alla kan fortsätta den underbara sysselsättningen att köra bil med den flexibilitet i tillvaron det medför). Andra personer kommer givetvis fram till andra bränsleval och även val av andra modeller/bilmärken utifrån sin situation och behov. Konstigt vore det annars.