Konstigt!?
Vinterdäck skall vara märkta med M+S OCH vara FRAMTAGNA SÄRSKILT FÖR VINTERBRUK enligt Transportstyrelsen.
Hur vet du att däcken är framtagna för vinterbruk? Genom att lukta, tugga eller gissa?
(Här kommer lektionen. Är du med?) Genom märkning!!! Det finns också en lista på godkända vinterdäck att
tillgå om du är tveksam.
Det är så tillverkarna talar om att däcket har rätt förutsättningar för vinterväglag och
uppfyller kraven som ställs för vinterdäck. Annars är det ett M+S eller så kallat året runt däck, och då
uppfyller det alltså INTE kraven.
Risken finns att dina däck är året runt däck eller är sidoimport avsedda för annan marknad. Det kan
också vara så att tillverkaren inte implementerat detta vid tillverkningen av någon anledning.
Är du med nu?!
Kom också ihåg att det är din egen skyldighet att tillse att däcken du köper är godkända. Däcken får ju
ändå säljas men kanske inte användas.
För att vara riktigt tydlig får du en bild också. Hoppas att det väcker någon tanke och kan hjälpa dig.
Detta är mina gamla vinterdäck tillverkade -03 som du kan se på DOT märkningen. D.O.T. Betyder Department of Transportation och
är en märkning för USA marknaden. Märkningen krävs i USA men inte här, ändå finns den på alla däck. Skänk det en tanke.
Som du också kan se är däcket också fullt av så kallade sajpningar trots dubbarna. Det är det som gör att däcket fungerar bra på lösa underlag
där dubbarna inte har någon större funktion.
