Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Jag måste medge att vinterdäck sommartid är inget höjdarkombination. Men mycket bättre sommartid i regn än slitna sommardäck.
Jag tycker verkligen att jag ansträngt mig att hitta något krav, eller över huvud taget någon information, om denna alptopp och snöflinga, som enligt Fartdåre ska vara krav och bevis på att ett däck är godkänt som vinterdäck, på någon myndighetssida eller hos någon däcktillverkare.
Tittade på mina Vredestein Icetrac med dubbar och M+S märkning. Ingen alptopp så långt ögat kunde nå. Tillverkningsår 2005.
Kanske det är en nymodighet, eller en vandringsmyt.
Vojje skrev:Jag tycker verkligen att jag ansträngt mig att hitta något krav, eller över huvud taget någon information, om denna alptopp och snöflinga, som enligt Fartdåre ska vara krav och bevis på att ett däck är godkänt som vinterdäck, på någon myndighetssida eller hos någon däcktillverkare.
Tittade på mina Vredestein Icetrac med dubbar och M+S märkning. Ingen alptopp så långt ögat kunde nå. Tillverkningsår 2005.
Kanske det är en nymodighet, eller en vandringsmyt.
Du har SAMMA DÄCK som jag! Jag tycker mina gamla dubbade hade bättre grepp på is. ;-)
Är godkända och det bör vi nöja oss med :-)
kamilenski skrev: Är godkända och det bör vi nöja oss med :-)
Jag är alltid nöjd :D . Än mer nöjd kommer jag att bli när Fartdåre reder ut alptoppen och för en gångs skull visar lite belägg för sina tvärsäkra uppfattningar.
Konstigt!?

Vinterdäck skall vara märkta med M+S OCH vara FRAMTAGNA SÄRSKILT FÖR VINTERBRUK enligt Transportstyrelsen.
Hur vet du att däcken är framtagna för vinterbruk? Genom att lukta, tugga eller gissa?
(Här kommer lektionen. Är du med?) Genom märkning!!! Det finns också en lista på godkända vinterdäck att
tillgå om du är tveksam.

Det är så tillverkarna talar om att däcket har rätt förutsättningar för vinterväglag och
uppfyller kraven som ställs för vinterdäck. Annars är det ett M+S eller så kallat året runt däck, och då
uppfyller det alltså INTE kraven.
Risken finns att dina däck är året runt däck eller är sidoimport avsedda för annan marknad. Det kan
också vara så att tillverkaren inte implementerat detta vid tillverkningen av någon anledning.

Är du med nu?!

Kom också ihåg att det är din egen skyldighet att tillse att däcken du köper är godkända. Däcken får ju
ändå säljas men kanske inte användas.

För att vara riktigt tydlig får du en bild också. Hoppas att det väcker någon tanke och kan hjälpa dig.

Detta är mina gamla vinterdäck tillverkade -03 som du kan se på DOT märkningen. D.O.T. Betyder Department of Transportation och
är en märkning för USA marknaden. Märkningen krävs i USA men inte här, ändå finns den på alla däck. Skänk det en tanke.

Som du också kan se är däcket också fullt av så kallade sajpningar trots dubbarna. Det är det som gör att däcket fungerar bra på lösa underlag
där dubbarna inte har någon större funktion.

Bild
Den här texten kan alla hitta.

http://www.dackinfo.se/

"Godkända vinterdäck Vinterdäck definieras enligt Vägverket som däck särskilt framtaget för vinterkörning och som är märkt M+S, M.S., M&S, M-S, MS eller Mud and Snow.

Så kallade åretruntdäck utgör en kompromiss mellan förhållanden sommar- och vintertid och betraktas av Vägverket inte som särskilt framtagna för vinterkörning och är därför inte tillåtna när krav på vinterdäck gäller.

Då det inte framgår av däcken om de är särskilt framtagna för vinterkörning så har STRO (The Scandinavian Tire and Rim Organization) och Däckbranschens Informationsråd tagit fram listor över av tillverkaren godkända däck för vinterkörning. Du kan även få information från din däckfackhandlare."

Således:
Dra ut dubbar från godkända vinterdäck och man får däck som man kan köra ned året runt. Dock per definition är det inga "året runt däck".
Fartdåre skrev: Vinterdäck skall vara märkta med M+S OCH vara FRAMTAGNA SÄRSKILT FÖR VINTERBRUK enligt Transportstyrelsen.
Hur vet du att däcken är framtagna för vinterbruk? Genom att lukta, tugga eller gissa?
(Här kommer lektionen. Är du med?) Genom märkning!!!

Det är så tillverkarna talar om att däcket har rätt förutsättningar för vinterväglag och
uppfyller kraven som ställs för vinterdäck. Annars är det ett M+S eller så kallat året runt däck, och då
uppfyller det alltså INTE kraven.
Three Peak Mountain Snow Flake (3PMSF) är en märkning på M+S märkta däck (Mud and Snow) som indikerar att de är framtagna för vinterbruk. I Sverige innebär symbolen inte automatiskt att det är godkända vinterdäck.

http://www.michelin.se/dack/dackskola/g ... -dacksidan
Som sagt: Inte alltid alptoppen...
Som jag skrev tidigare finns det en lista om man är osäker på om däcket är godkänt.

Det fanns en stor tveksamhet i vad som är ett godkänt vinterdäck och också
vilka typer av vinterdäck det finns.
Det påstods också att dubbdäck utan dubbar är värdelösa på nästan alla underlag och
att däcken inte skulle vara godkända om dubbarna dras ur.
Ett annat påstående var att dubbfria däck har "sajpningar" ISTÄLLET för dubb. Vilket är
fel.

Nu fick jag dig att sätta dig in i ämnet lite bättre på egen hand och du behöver inte
längre komma med tomma påståenden och gissningar som framställs som fakta.

Nu har vi ju lärt oss något..!
Bra va?!

Vägen till lärdom kan vara lång och hård...

Mvh. :)

Kan vara urtrampningslagret. Om dem inte är h[…]

Den sitter så den syns bakifrån, om […]

Lite uppföljning: Bilia i Sisjön lö[…]

Vägmätare saknas

Aha, tack Spock, det förklarar det! Jag trodd[…]