I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

av kamilenski
Funderar på varför skulle någon vilja lägga ut typ 10' för att trimma en bil som är värd kanske 100'?
Vad är vitsen med detta?
Att göra det men en bil som kostar över 300' känns mer ok.

Vad tycker ni?
av *pettson*
Jag kan bara svara för mej själv.
Min tanke bakom *trim* är att ta ut det sista ur bitarna. Det som inte konstruktören fick ta ut av olika anledningar.
För min del handlar det om att öka effektiviteten, vilket gör att förbrukningen sjunker när jag inte använder tillskottet maskinen fått.
Det görs med fördel på äldre bilar och maskiner eftersom dom under längre tid provats på olika sätt så att man vet deras sjukdomar.
För mej spelar inte priset på bilen någon roll när jag tar beslutet om modifiering.

Själv har jag en bil från 94 som inte är vacker, den lär inte vara värd några pengar karossmässigt, det har inte prioriterats. Maskinen däremot byggde jag en splitt ny för några år sedan. Den fick samtidigt nya kamaxlar, nya stakar, ja allt som krävs, ny turbo några storlekar större (19T), en annan intercooler, spridare, avgas, ja en hel del, den fick även en ny växellåda. Fram och bakvagn samt bromsar är uppdaterat så det är i gott skick. Karossen har idag rullat 45000 mil.
Det kostade mej 23000 i för bara motorn, men å andra sidan har jag roligt när jag vill det. Sånt händer ibland på avsedd plats och det är ohälsosamt roligt.
Men jag åker också billigare än någonsin med bilen när jag vill det.
Som nu när jag pendlar så med en snittfart på 62km/h (värden tagna över en månad) en väg som är östgöta böljande upp och ned samt även bred fin rak väg så är snittet på 0,83 l/mil. (vägen innehåller 30, 40, 50, 70, 90 km/h)
Innan renovering och trimning så snittade den 1,13 l/mil på samma sträcka under lika lång period.

Men kommer jag att få tillbaka pengarna jag lagt om jag säljer av?
Förmodligen inte, men jag kunde heller inte haft roligare för pengarna om jag köpt en dyrare bil för pengarna istället för att bygga om.

Så vad som är värt vad, är en fråga om vad man själv känner att man får ut för pengarna. Får man ut det man vill så är det värt varenda krona.
Användarvisningsbild
av erikn
Beror väl lite på vad och hur man trimmar. Jag har också trimmat bilen, men inte i Pettssons omfattning. Jag gav 17' för den, hittills har jag köpt nya spridare, ny wastegate och ett trimchip.
Erikn

Men varför? Trots allt har du lagt mer än 20% av bilens värde på trim! ?
Varför inte :roll:

Alla har kanske inte råd till en bil för 300 tusen och då är trim för 10-30 tusen mycket billigare.
Sen ser jag det som mycket trevligare när där kommer en gammal bil (ulv i fårakläder) på strippen och vinner över en Viper eller annat potent vrålåk.

Visst vore det inte fel att få styra en nyare potent bil men ser mer charm i bilar som inte ser ut för världen men har mer att ge.
Sen finns det trimmning i olika grader också.
Blandannat eco trim på äldre bil kan till och med vara till fördel och minska bränsleförbrukningen då allt är mer optimalt ställt.Sen beros det också på om föraren har bly under fötterna.
Användarvisningsbild
av erikn
Varför reparerar jag våra bilar? Båda har i princip noll värde.
945 sneak (inga tillbehör alls förutom fjärrstyrt larm/låsning), har snart gått 40' mil årsmodell 1995.
945 Turbo, har lite mer (ECC och elhissar) och har snart gått 65' mil årsmodell 1998.

Att trimma bilen har ingenting med värde att göra, att jag ska få ut pengarna igen vid försäljning. Jag har bilar jag trivs med, är lätta att reparera och har billiga reservdelar. På så sätt har jag ett relativt billigt bilägande. Att trimma är ju för skojs skull, att få ut mer av bilåkandet.

Dessutom anser jag att om man ser till en bils livscykel så går det åt mycket energi att tillverka en ny bil, många tycker att man ska skaffa en ny bil för miljöns skull. Jag anser tvärtom, håll liv i dem så länge som möjligt. Jag är också en av dem som tror på Etanolen, så båda våra går på 100% E85 sedan flera år tillbaka. Även när det blev lite dyrare att köra på E85.
Användarvisningsbild
av Nexus
Jag trimma för få bättre ork i maskin. Vet vad jag har för bil men inte vad man köper bara för byta upp sig till mera hk. Därför trimmar jag hellre min bil jag vet är välskött och bilen är min största hobby.Den får kosta i princip obegränsat......
Sen som ett + så drar den mindre bränsle om man kan hålla sig från gasa mera.
Att man inte får igen pengarna är oväsentligt, det får inte den som röker,snusar,dricker eller reser utomlands för 60000 heller.
Användarvisningsbild
av vetten
Själv har jag trimmat bilar som kostat 10000:- och det utan att blinka. På frågan varför man trimmar en bil, ja det säger väl sej själv, roligare att köra, drar mindre soppa osv.

Jag tycker det är konstigare att man trimmar en ny bil om man har råd att köpa en sån eftersom man då lika gärna kan köpa en som redan har högre effekt från fabriken.

Frågan som "kamilenski " ställer tycker jag är mer konstig än att man trimmar en begagnad bil, alla har ju inte dom pengarna att man kan köpa en ny bil utan vi är nog många flera som enbart har ekonomi för en beg. och billigare bil.

Det är lätt att bli fartblind om man har plånboken full med pengar.
Jag har också funderingar i ämnet på en bil som gått 15-20000 mil med normalt slitage på kolvringar och ventiler. Funderar på att skaffa en lättrycks turbo på 200 hk med högst 17500 mil med service boken ifylld. Är det värt att chippa en 10 - 13 år gammal V70 med dessa mil för att få omkring 30 hk mer?
MartinS V60 D4 R-Design

Lurar på belägg fram vid detta bytet […]

Polestar 5

Nu går det bygga den. https://www.polestar.c[…]

Du måste nästan ha specialverktyget f&o[…]

Har flera modell V90 97-98 med automat. De har oli[…]