- sön 24 jun 2012, 22:10
Jag kan bara svara för mej själv.
Min tanke bakom *trim* är att ta ut det sista ur bitarna. Det som inte konstruktören fick ta ut av olika anledningar.
För min del handlar det om att öka effektiviteten, vilket gör att förbrukningen sjunker när jag inte använder tillskottet maskinen fått.
Det görs med fördel på äldre bilar och maskiner eftersom dom under längre tid provats på olika sätt så att man vet deras sjukdomar.
För mej spelar inte priset på bilen någon roll när jag tar beslutet om modifiering.
Själv har jag en bil från 94 som inte är vacker, den lär inte vara värd några pengar karossmässigt, det har inte prioriterats. Maskinen däremot byggde jag en splitt ny för några år sedan. Den fick samtidigt nya kamaxlar, nya stakar, ja allt som krävs, ny turbo några storlekar större (19T), en annan intercooler, spridare, avgas, ja en hel del, den fick även en ny växellåda. Fram och bakvagn samt bromsar är uppdaterat så det är i gott skick. Karossen har idag rullat 45000 mil.
Det kostade mej 23000 i för bara motorn, men å andra sidan har jag roligt när jag vill det. Sånt händer ibland på avsedd plats och det är ohälsosamt roligt.
Men jag åker också billigare än någonsin med bilen när jag vill det.
Som nu när jag pendlar så med en snittfart på 62km/h (värden tagna över en månad) en väg som är östgöta böljande upp och ned samt även bred fin rak väg så är snittet på 0,83 l/mil. (vägen innehåller 30, 40, 50, 70, 90 km/h)
Innan renovering och trimning så snittade den 1,13 l/mil på samma sträcka under lika lång period.
Men kommer jag att få tillbaka pengarna jag lagt om jag säljer av?
Förmodligen inte, men jag kunde heller inte haft roligare för pengarna om jag köpt en dyrare bil för pengarna istället för att bygga om.
Så vad som är värt vad, är en fråga om vad man själv känner att man får ut för pengarna. Får man ut det man vill så är det värt varenda krona.