Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Cox
Nu skall man inte utgå att alla är amatörer anser då jag, här hemma har jag fullt förtroende för "min" personlige mek
Mycket kunnig och duktig, även trevlig och ödmjuk tar sig tid att lyssna när man bokar tid. Fixar även saker som inte ingår i underhålls servicen utan kostnad.
av mati
Ja, jag anlitar en stor Volvo-verkstad, jag bor i Skaraborg. Tyvärr har garantitiden gått ut i slutet av maj. Jag har naturligtvis reklamerat felet innan dess och bytet av EGR:en gick fortfarande på garanti. Men nu tror jag att det är slut med det. Har aldrig fått nånting på good will (det är inte min första Volvo som krånglar!). Jag kan bara bekräfta att felsökningen verkar vara begränsad till en enkel utläsning av diagnosuttaget och lite provkörning. Visst kan jag gå till en annan verkstad, men jag vet inte vilken. Jag har varken lust eller tid att åka runt och se om det finns en verkstad som faktiskt kan laga bilar.
Jag är mycket besviken och har helt och hållet förlorat förtroendet för Volvo. De flesta är nog överens om att man ska kunna förvänta sig ett problemfritt bilägande med en två år gammal bil, framför allt i den prisklassen. Jag funderar på att byta bort den. Det måste väl finnas betydligt bättre bilar som faktiskt håller.
av Gourmand
Det finns inga problemfria bilar, ej heller när de är nya. Detta är inte ett Volvo-problem utan ett verkstadsrelaterat fel. Oavsett bilmärke och hur mycket bilen kostar så kan problem uppstå. Skippa den verkstad du anlitat och se till att hitta en bra verkstad med bra bilmekar och kunskap av dieselteknik. Varför inte leta efter en erfaren Citroen eller Peugeot-verkstad, det är ju de som konstruerat den motor som finns i din bil. Även där bör dock deras stora märkesverkstäder undvikas, det är oftast samma visa där. För balansens skull kan väl tilläggas att det naturligtvis kan finnas duktiga mekar även på de stora, auktoriserade märkesverkstäderna, likaledes som det kan finnas dåliga dito på mindre verkstäder. Problemet är väl mer att det finns en arbetskultur på verkstäder av typen Bilia och liknande ställen, som inte premierar mekaniskt arbete och tänkande. Då blir det så här och folk blir förbannade och besvikna när de gjort en stor investering i en ny bil.
av mati
Gourmand skrev:Det finns inga problemfria bilar, ej heller när de är nya. Detta är inte ett Volvo-problem utan ett verkstadsrelaterat fel. Oavsett bilmärke och hur mycket bilen kostar så kan problem uppstå. Skippa den verkstad du anlitat och se till att hitta en bra verkstad med bra bilmekar och kunskap av dieselteknik. Varför inte leta efter en erfaren Citroen eller Peugeot-verkstad, det är ju de som konstruerat den motor som finns i din bil. Även där bör dock deras stora märkesverkstäder undvikas, det är oftast samma visa där. För balansens skull kan väl tilläggas att det naturligtvis kan finnas duktiga mekar även på de stora, auktoriserade märkesverkstäderna, likaledes som det kan finnas dåliga dito på mindre verkstäder. Problemet är väl mer att det finns en arbetskultur på verkstäder av typen Bilia och liknande ställen, som inte premierar mekaniskt arbete och tänkande. Då blir det så här och folk blir förbannade och besvikna när de gjort en stor investering i en ny bil.
Visst kan problem uppstå, det förstår jag naturligtvis. Det jag opponerar mig mot är att det betraktas som mer eller mindre normalt att det kommer nya fel hela tiden. Att dessa fel ofta inte kan åtgärdas (pga inkompetens?) är en annan femma. Min V50 -08 gick t.ex. inte ens genom första besiktningen (vid runt 8000 mil) pga en massa skumma felkoder! Ingen på bilia tyckte det var märkvärdigt. Ingen åtgärd vidtogs heller, förutom att felkoderna rensades bort.
Återigen, man ska inte ha en massa bekymmer med en så pass ny bil tycker jag. Annars hade jag lika bra kunnat skaffa en gammal billig skrothög. Då förväntar man sig att den går sönder så småningom, och man blir inte så besviken heller. Jag har faktiskt bytt från ett annat billigare märke till Volvo, bara för att jag trodde att det blir mindre bekymmer med bilen då. Icke så. Mycket värre blev det. Tyvärr. Det du föreslår, att byta verkstad, är väl ett nödvändigt steg i rätt riktning. Då blir nästa steg, att byta bort hela bilen, inte så stort heller. :cry:
av Gourmand
Återigen ! Det är sannolikt inget allvarligt fel på din bil. Problemet är i vanlig ordning den verkstad du anlitat. Den här typen av problem finns hos Toyota, Skoda, BMW, Audi osv också, inte minst när man köper en fabriksny bil.
Försök hitta en verkstad där de tar dina problem på allvar och där det finns riktiga mekaniker och undvik ställen som använder begrepp som "felsökning" och "datadiagnos". Tyvärr har jag inga tips på verkstäder i ditt område, men det borde finnas andra på forumet som har. Ge inte upp och byt för all del inte bil pga detta. Risken är att man hamnar i samma svårigheter igen och då är det lätt att man får spader ! Kolla gärna om det finns någon välrenommerad Citroen-verkstad som funnits med på marknaden ett längre tag. De brukar kunna sån´t här.
av Peanuts
Idag bokade jag 8000-milaservice på min bil och passade då på att fråga mekanikern på Volvo-verkstaden om partikelfiltret ska bytas vid 12000 mil. Han bekräftade att filtret ska bytas enligt schemat och att servicen inte är gratis. Minst 12 papp gissade han att den skulle kosta.
av PeterTh
Hej
Lite kompletterande information. Jag hade tidigare en V70 Drive -2010. PÅ den bilen fick jag betala cirkus 1000 kr i månaden för ett serviceavtal som täcker 36 månader och 12600 mil, dvs inklusive den dyra 12000-mila servicen med partikelfilterbyte. Bilen krockades tyvärr och jag har nu en V70 Drive 2012 där samma serviceavtal plötsligt kostar cirkus 500 kr/månad. När jag frågade varför så var svaret att partikelfiltret inte byts på 12:orna. Vad som har ändrats vet jag inte men på årsmodell-12 byts iallafall inte filtret. 12000-mila servicen på 10:an skulle kosta dryga 14000 så det är inte så kul... :shock:

Mvh
Peter
av stefan.li
Spoiler »
Jag var in och fick pris på service avtal på min my11 där partikelfiltret ska bytas och det skulle kosta 319:-/månaden med en körstrecka på 2000 mil/år. Och jag tecknar den efter 6000 mils servicen (på tisdag) så kommer 12000mils servicen ingå i dom 319 :-/månaden
Senast redigerad av 1 Lövet, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Inte citera hela föregåede inlägg...
Värme i kupén laddhybrid

Testade från appen att starta klimat och den[…]

Vårda v90 2025

Hej, har en v90 som nu gått 1600 mil sen Luc[…]

Byt kamrem + kamremsspännare, multirem + mult[…]

Volvo 740 fördelare

Är det lh2.4 i nya motorn så borde de v[…]