Gourmand skrev:Det finns inga problemfria bilar, ej heller när de är nya. Detta är inte ett Volvo-problem utan ett verkstadsrelaterat fel. Oavsett bilmärke och hur mycket bilen kostar så kan problem uppstå. Skippa den verkstad du anlitat och se till att hitta en bra verkstad med bra bilmekar och kunskap av dieselteknik. Varför inte leta efter en erfaren Citroen eller Peugeot-verkstad, det är ju de som konstruerat den motor som finns i din bil. Även där bör dock deras stora märkesverkstäder undvikas, det är oftast samma visa där. För balansens skull kan väl tilläggas att det naturligtvis kan finnas duktiga mekar även på de stora, auktoriserade märkesverkstäderna, likaledes som det kan finnas dåliga dito på mindre verkstäder. Problemet är väl mer att det finns en arbetskultur på verkstäder av typen Bilia och liknande ställen, som inte premierar mekaniskt arbete och tänkande. Då blir det så här och folk blir förbannade och besvikna när de gjort en stor investering i en ny bil.
Visst
kan problem uppstå, det förstår jag naturligtvis. Det jag opponerar mig mot är att det betraktas som mer eller mindre normalt att det kommer nya fel
hela tiden. Att dessa fel ofta inte kan åtgärdas (pga inkompetens?) är en annan femma. Min V50 -08 gick t.ex. inte ens genom första besiktningen (vid runt 8000 mil) pga en massa skumma felkoder! Ingen på bilia tyckte det var märkvärdigt. Ingen åtgärd vidtogs heller, förutom att felkoderna rensades bort.
Återigen, man ska inte ha en massa bekymmer med en så pass ny bil tycker jag. Annars hade jag lika bra kunnat skaffa en gammal billig skrothög. Då förväntar man sig att den går sönder så småningom, och man blir inte så besviken heller. Jag har faktiskt bytt från ett annat billigare märke till Volvo, bara för att jag trodde att det blir mindre bekymmer med bilen då. Icke så. Mycket värre blev det. Tyvärr. Det du föreslår, att byta verkstad, är väl ett nödvändigt steg i rätt riktning. Då blir nästa steg, att byta bort hela bilen, inte så stort heller.