sdljono skrev:Hej
Jag har också Visco, den där överföringshylsan, är det enkel att byta, nån som har gjort det och kan ge lite tips?
/Josef
Jag har inte gjort det själv men jag vet hur det ser ut och hur det fungerar.
Du måste börja med att plocka ner den högra drivaxeln. Det är nästan det svåraste. Du får välja lite själv hur du vill göra. Du måste kanske inte plocka ner den helt ( du kan alltså låta den sitta kvar i spindeln ), eller så tar du bort den helt ( vilket jag hade gjort ) så slipper du ha den ivägen.
-För att lossa drivaxeln måste du lossa de två muttrarna till stödlagret ( det som sitter vid den inte drivknuten ).
-Skruven som håller drivaxeln på plats i navet måste du lossa förstås( om du ska ta bort drivaxeln helt ).
-Sedan ska du på något vis svänga ut själva spindeln så du kan dra ur drivaxeln ur navet. Jag brukar lossa fjäderbenet och tippa spindeln utåt. Annars kan man lossa spindelleden och eventuellt styrleden istället, men jag tycker det är svårt att få loss spindelleden.
-Sedan är det "bara" att lirka ur. Det kan vara riktigt jobbigt... Häng upp spindeln så den inte faller ner och sträcker bromsslangen, eventuellt lossa bromsoket och häng det åt sidan så slipper du det problemet.
-En viktig sak att tänka på är att den inre drivknuten har raka kulbanor, så den kan glida isär/ separera om man drar i den. Detta bör förhindras till vilket pris som helst för det är ett helvete att få ihop igen. Jag brukar dra några omgångar med ståltråd runt den inre drivaxeln och den yttre och förbinda dessa så att knuten inte glider isär.
-Sedan när drivaxeln är ur vägen skruvar du ur kardanen. Har inte tagit ner den själv så vet inte exakt hur man gör men de är nog inget problem.
-Till sist ska det bara vara att lossa skruvarna som håller ihop vinkelväxeln och växellådan och sedan dra bort vinkelväxeln. Det kommer förmodligen drälla lite olja men nivåerna ska annars vara under anslutningen så det ska inte rinna några stora mängder. Mellan växellåda och vinkelväxel sitter sedan hylsan, bara plocka bort och ersätta.