Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ArchAngel
Hej.
Har just köpt en 2,4t awd från 01 som gått drygt 22 000. Nu har ja fått höra att dom har "skitdålig" awd med vinkelväxlar som pajar och viskokopplingar som säger upp sig... Har ingen direkt erfarenhet av volvos awd:er så tänkte om nån vänlig själ kan lugna mina nerver lite :) behöver man va orolig liksom?
av llesrof
En klen tröst är att vinkelväxeln är lika dålig på de med haldexkoppling också. Viskon är väl känslig för att gå varm, till exempel på grund av för stora skillnader i rullomkrets mellan hjulen fram och bak.
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Det är först och främst v70 awd gen. 1 som har sämre grejer. Bland annat så var kronhjulet bara pressat på röraxeln i vinkelväxlarna, och ett tag limmade, innan man började svetsa, i alla fall vad folk berättat för mig... Jag tror att detta åtgärdades innan v70N i alla fall. Övrig hållbarhet vet jag inte, men det är inte så illa som vissa säger.

Sedan har vi den omtalade överföringshylsan, den som sammanbinder växellådan och vinkelväxeln. Den var gjord i för mjukt material så de blev dåliga i splinesen och tillslut brakade de ihop och sabbade samtidigt vinkelväxel och växellåda. Hur det är på v70N är jag osäker på, men jag tror även här att det är förbättrat sedan första generationens v70. Att byta hylsan är inget monsterjobb, går att göra själv om man vill, om man nu vill vara på säkra sidan.

Och så till sist viscon. Det är inget större fel på den heller egentligen. Viscon är en form av friktionskoppling som nyper mer och mer ju varmare den blir av hastighetsskillnaden mellan fram och bakaxeln. Beroende på skick tar det olika tid för den att gripa in, många som klagar och tycker att den är seg när den egentligen fungerar riktigt bra. Den hugger inte direkt som en 50/50 awd, utan den knuffar på vartefter viscon nyper. Kör man med felaktiga däck kan den ta stryk osv. Viscon fungerar fint för de flesta, finns även folk som kör som svin utan att få ras... Undviker man rivstarter, fel däck så ska den hålla och fungera finfint.
Användarvisningsbild
av bensinskalle
En liten rolig grej med viscoenheten är att den har ett frihjul ( ska i alla fall ha, på de jag sett ), vilken ska förhindra att bakhjulen driver på framhjulen vid en hastig inbromsning ( framhjulen låser sig t.ex. ), detta skulle i teorin innebära att om man har högre "varvtal" på bakaxeln är framaxeln så borde inte viscon påverkas, medan den påverkas om man har lägre varvtal på bakaxeln. Alltså, sätter man däck med mindre rullomkrets bak så borde det fungera att köra så.

Det är bara en teori, men viscon ska ha frihjul och jag tycker det låter ganska rimligt. Sen hur pass fritt frihjulet går är väl en annan sak kanske. Kan vara så att det driver på så pass så viscon rör sig en del ändå.
av sdljono
Hej
Jag har också Visco, den där överföringshylsan, är det enkel att byta, nån som har gjort det och kan ge lite tips?
/Josef
Användarvisningsbild
av bensinskalle
sdljono skrev:Hej
Jag har också Visco, den där överföringshylsan, är det enkel att byta, nån som har gjort det och kan ge lite tips?
/Josef
Jag har inte gjort det själv men jag vet hur det ser ut och hur det fungerar.

Du måste börja med att plocka ner den högra drivaxeln. Det är nästan det svåraste. Du får välja lite själv hur du vill göra. Du måste kanske inte plocka ner den helt ( du kan alltså låta den sitta kvar i spindeln ), eller så tar du bort den helt ( vilket jag hade gjort ) så slipper du ha den ivägen.

-För att lossa drivaxeln måste du lossa de två muttrarna till stödlagret ( det som sitter vid den inte drivknuten ).
-Skruven som håller drivaxeln på plats i navet måste du lossa förstås( om du ska ta bort drivaxeln helt ).
-Sedan ska du på något vis svänga ut själva spindeln så du kan dra ur drivaxeln ur navet. Jag brukar lossa fjäderbenet och tippa spindeln utåt. Annars kan man lossa spindelleden och eventuellt styrleden istället, men jag tycker det är svårt att få loss spindelleden.
-Sedan är det "bara" att lirka ur. Det kan vara riktigt jobbigt... Häng upp spindeln så den inte faller ner och sträcker bromsslangen, eventuellt lossa bromsoket och häng det åt sidan så slipper du det problemet.
-En viktig sak att tänka på är att den inre drivknuten har raka kulbanor, så den kan glida isär/ separera om man drar i den. Detta bör förhindras till vilket pris som helst för det är ett helvete att få ihop igen. Jag brukar dra några omgångar med ståltråd runt den inre drivaxeln och den yttre och förbinda dessa så att knuten inte glider isär.

-Sedan när drivaxeln är ur vägen skruvar du ur kardanen. Har inte tagit ner den själv så vet inte exakt hur man gör men de är nog inget problem.
-Till sist ska det bara vara att lossa skruvarna som håller ihop vinkelväxeln och växellådan och sedan dra bort vinkelväxeln. Det kommer förmodligen drälla lite olja men nivåerna ska annars vara under anslutningen så det ska inte rinna några stora mängder. Mellan växellåda och vinkelväxel sitter sedan hylsan, bara plocka bort och ersätta.
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Bild

Så ser alltså själva hylsan ut. Tycker det i alla fall ser ut att vara från v70N. Jag har somsagt inte mekat med just det här själv så vet inte till 100% exakt hur det ser ut på just din modell, men jag jobbar faktiskt med att svarva röraxlarna som sitter i dagens vinkelväxlar så jag har liite koll ;)
av sdljono
Tack för en bra guide, det känns ganska komplicerat ändå :-/
Känns som jag först måste vara mentalt förberedd innan jag sätter igång :-)

Jag ger Stegra 3v till max, say no more....

Kan du inte lägga en bit byggplast, lite st&o[…]

Backlampa

På min gamla bil så slår man upp[…]

Brånsle trycks problem

Har problem med min V70 -07 2,4D/D5244T5 Bilen do[…]