Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

mattias perssom skrev:Dom ringde från Volvo igår och de hade nollat adaptionen så nu gick bilen igen.
Men om felet kom tillbaka så var man tvungen att byta nån "databox som styr gasspjället" fattade jag det som, och tydligen så gick det inte att ta en beg utan en ny krävdes som dom sedan programerar.
Den skulle då kosta ca 10000-15000 plus arbete.

Han snackade mycket meckarspråk, men det var så här jag uppfattade det hela.

Glad midsommar på er /Mattias
15 lök plus arbete? slakta bilen isf o köp en annan!
mattias perssom skrev:Dom ringde från Volvo igår och de hade nollat adaptionen så nu gick bilen igen.
Men om felet kom tillbaka så var man tvungen att byta nån "databox som styr gasspjället" fattade jag det som, och tydligen så gick det inte att ta en beg utan en ny krävdes som dom sedan programerar.

Eller lämna tiull någon som kan laga elektronik och se om det går att laga. Lägger något elektroniskt av så brukar det inte gå att laga, men som för dej kan det vara en kallödning eller glappkontakt när felet bara uppträder ibland. Volvomeckare kan vara rätt duktiga på att byta reparerbara grejor. Skulle byta lambdasond på min och när jag satte nyckeln på sonden och skulle lossa den ramlade hela flänsen loss. Jo men det skulle bara vara att köpa en ny katalysator....fast det fanns en ny fläns att svetsa dit för 30kr :lol: :lol:

Jag skulle nog be någon annan kika på felet innan de byter databoxen till motorn. Tror att det är mycket ovanligt att databoxen går sönder. Det skulle ju t.ex. kunna vara givarna i gaspedalen som är dåliga också, det är ett bra mycket vanligare fel än att databoxen skulle vara trasig. Vet du numret på felkoden du får nu?
nix något nr på Felkoden har jag inte.

Att slakta bilen och sälja den i delar känns inte som ett alternativ alls då bilen är i mycket bra skick i övrigt för sin ålder.
Tillochmed besiktnings gubben tyckte den var fin för sin ålder.
Ska man be någon annan verkstad titta på bilen eller skan man lämna den till någon som just enbart fixar med databoxar? tips på nån som fixar databoxar?

Hade man varit mer beläst i elektronik träsket hade man själv kanske kunnat felsöka, men jag klarar bara skarva en sladd typ.

/Mattias
Kan inte en chiptrimfirma kolla boxen? De borde ju kunna se om nåt är galet? Ledsen om jag besvarar dina frågor med mera frågor :D Ring t ex Turbocenter i Sthlm och fråga.
mattias perssom skrev:nix något nr på Felkoden har jag inte.

Att slakta bilen och sälja den i delar känns inte som ett alternativ alls då bilen är i mycket bra skick i övrigt för sin ålder.
Tillochmed besiktnings gubben tyckte den var fin för sin ålder.
Ska man be någon annan verkstad titta på bilen eller skan man lämna den till någon som just enbart fixar med databoxar? tips på nån som fixar databoxar?

Hade man varit mer beläst i elektronik träsket hade man själv kanske kunnat felsöka, men jag klarar bara skarva en sladd typ.

/Mattias
Jo är ju lite med skick o så, men ska man ha bilen o gillar den så är et värt det tycker jag :)
Jaha då var det dags igen...bilen ville inte gå som den skulle imorse, bluddrande och gasade man så var max varvet 2100 ca.
Alltså det är samma syntom som innan när den har varit på verkstad.
går bilen in i nåt nöd program efter en viss sträcka/tid eller vad?
Den har gått bra i ca 4 dagar efter varje verkstadsbesök sen börjar den muppa sig igen.

Hur får man upp data boxen...på 850 serien är det bara att dra i ärmen så lossnar den, men hur gör man på S70/V70?
Vida 2014D

Sök på forumet så hittar du.

EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i v[…]

Fönsterhiss ur funktion

Inte osannolikt att det är kabelbrott mellan […]

..Lade du vaselin bara på själva kont[…]