- ons 20 jun 2012, 23:51
Detta beror helt och hållet på ditt körsätt, kör du väldigt lugnt så är 0,51 ingen omöjlighet men själv brukar jag ligga på runt 0.6 men då låter jag motorn sträcka ut.
Sedan baseras ju bränsleekonomin på hur långt du kör per år, men för mig är inte detta det avgörande utan jag gillar dieselmotorns karaktär.
Hade tidigare 2.0D och med D3 slipper du en massa regenereringar och annat odrägligt som partikelfiltret medför, i D3 så är partikelfiltret helt underhållsfritt.
Motormässigt bör du inte vara bekymrad över, det är ju 5 cyl Skövdemotor som sitter i bilen så det är ett välbeprövat koncept förvisso har man strypt den för att hålla ner bränsleförbrukningen. Så är du på jakt efter en D3 eller D4 så kommer du inte att bli besviken.
Komforten tar jag inte upp då du redan kör en S40 så den känner du till.
Satsa på skinnklädsel undvik T-TEC klädseln där har Volvo kvalitetsproblem.
Bara en liten jämförelse hyrde bil i Tyskland för 3 veckor sedan en BMW 118 D jämfört med min D3 så var BMWn en riktig besvikelse med trött motor krävdes flitigt att växla ner för att upprätthålla ett tempo och uppförsbackar minst 2 växlar lägre än jag är van vid, sexans växel på BMWn fungerar endast som en gammal overdrive, växellådan är en riktig besvikelse " som att röra om i en grötgryta" jag hann med att köra över 190 mil med den, skönt att sedan komma hem och sätta sig i en Volvo S40 D3! Fanns även andra detaljer som var irriterande så en bil för runt 320 000 kr så känns pengarna vara helt bortkastade avseende en BMW 118 D. Även min gamla 2.0 D var bättre motormässigt!
Fiat 500 de luxe -59. Volvo V60 D4 aut Momentum BE-15