NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mistermr
Hej

Jag har funderingar kring att köpa en ny bil och det lutar åt:

Volvo S40N D3 Classic Momentum II

Hur är denna bil med avseende på allt?

Jag kommer att pendla mycket så söker en stabil och säker bil som skall ägas i flera år framöver.

Kan ngn dela sig med sina erfarenheter vad gäller denna bil?

/mistermr
av Hemgårn
Chilla lite, låt det gå nån timme innan du börjar misströsta.

Börja med att tala om vad du gillar med bilen du valt. Vilka krav har du förutom säkerhet och stabilitet?
av mistermr
Hemgårn skrev:Chilla lite, låt det gå nån timme innan du börjar misströsta.

Börja med att tala om vad du gillar med bilen du valt. Vilka krav har du förutom säkerhet och stabilitet?
Jag vill gärna att bilen håller dvs att man kan köra den flera tusen mil innan den börjar harkla så att säga. Idag kör jag en bensinare (S40), så att optimera bränsleekonomin vore inte fel. Jag har hört att denna klarar 0,5 blandad körning, vet ej om detta stämmer?

Komfort är ju en annan aspekt som är bra.

Tackar på förhand för alla tips och råd.
Åsikter från befintliga ägare uppskattas stort.

/mistermr
av jumu01
Detta beror helt och hållet på ditt körsätt, kör du väldigt lugnt så är 0,51 ingen omöjlighet men själv brukar jag ligga på runt 0.6 men då låter jag motorn sträcka ut.
Sedan baseras ju bränsleekonomin på hur långt du kör per år, men för mig är inte detta det avgörande utan jag gillar dieselmotorns karaktär.
Hade tidigare 2.0D och med D3 slipper du en massa regenereringar och annat odrägligt som partikelfiltret medför, i D3 så är partikelfiltret helt underhållsfritt.
Motormässigt bör du inte vara bekymrad över, det är ju 5 cyl Skövdemotor som sitter i bilen så det är ett välbeprövat koncept förvisso har man strypt den för att hålla ner bränsleförbrukningen. Så är du på jakt efter en D3 eller D4 så kommer du inte att bli besviken.
Komforten tar jag inte upp då du redan kör en S40 så den känner du till.
Satsa på skinnklädsel undvik T-TEC klädseln där har Volvo kvalitetsproblem.

Bara en liten jämförelse hyrde bil i Tyskland för 3 veckor sedan en BMW 118 D jämfört med min D3 så var BMWn en riktig besvikelse med trött motor krävdes flitigt att växla ner för att upprätthålla ett tempo och uppförsbackar minst 2 växlar lägre än jag är van vid, sexans växel på BMWn fungerar endast som en gammal overdrive, växellådan är en riktig besvikelse " som att röra om i en grötgryta" jag hann med att köra över 190 mil med den, skönt att sedan komma hem och sätta sig i en Volvo S40 D3! Fanns även andra detaljer som var irriterande så en bil för runt 320 000 kr så känns pengarna vara helt bortkastade avseende en BMW 118 D. Även min gamla 2.0 D var bättre motormässigt!
av mistermr
jumu01 skrev:Detta beror helt och hållet på ditt körsätt, kör du väldigt lugnt så är 0,51 ingen omöjlighet men själv brukar jag ligga på runt 0.6 men då låter jag motorn sträcka ut.
Sedan baseras ju bränsleekonomin på hur långt du kör per år, men för mig är inte detta det avgörande utan jag gillar dieselmotorns karaktär.
Hade tidigare 2.0D och med D3 slipper du en massa regenereringar och annat odrägligt som partikelfiltret medför, i D3 så är partikelfiltret helt underhållsfritt.
Motormässigt bör du inte vara bekymrad över, det är ju 5 cyl Skövdemotor som sitter i bilen så det är ett välbeprövat koncept förvisso har man strypt den för att hålla ner bränsleförbrukningen. Så är du på jakt efter en D3 eller D4 så kommer du inte att bli besviken.
Komforten tar jag inte upp då du redan kör en S40 så den känner du till.
Satsa på skinnklädsel undvik T-TEC klädseln där har Volvo kvalitetsproblem.

Bara en liten jämförelse hyrde bil i Tyskland för 3 veckor sedan en BMW 118 D jämfört med min D3 så var BMWn en riktig besvikelse med trött motor krävdes flitigt att växla ner för att upprätthålla ett tempo och uppförsbackar minst 2 växlar lägre än jag är van vid, sexans växel på BMWn fungerar endast som en gammal overdrive, växellådan är en riktig besvikelse " som att röra om i en grötgryta" jag hann med att köra över 190 mil med den, skönt att sedan komma hem och sätta sig i en Volvo S40 D3! Fanns även andra detaljer som var irriterande så en bil för runt 320 000 kr så känns pengarna vara helt bortkastade avseende en BMW 118 D. Även min gamla 2.0 D var bättre motormässigt!
Tack för ett bra svar!

Men jag har fler frågor;

jag kunde förstå av ditt svar att den du har är manuell?
I så fall har du eller ngn annan erfarenhet vad gäller automat?

Är det kamremsbyte på denna eller har Volvo infört kedjor på motorn i bilen?

Jag skulle gärna höra din åsikt om hur långt denna bil kan tänka sig gå, är bilen seglivad dvs man kan köra på flera tusen mil utan problem?

Tack på förhand!

/mistermr
av jumu01
Det fanns 2 skäl till att jag valde bort automatlåda, min sambo ville inte ha det och pristillägg på nästan 17000 kr är på tok för mycket tyckte jag, jag provkörde både D3 och D4 med automatlåda så det är inget jag skulle kunna klaga på, det var riktigt bekvämt.

Du har ett kamremsbyte som skall göras på 24 000 mil eller 10 år beroende på vilket som infaller först.

Bra rostskydd och motor så tror jag att detta borgar för att bil kommer att rulla många tusentals mil, dock bör bilen servas efter föreskrivna intervaller, bilmodellen har ju hängt med i 8 år så det flesta barnsjukdomar är fixade.
Missköter man bilen så spelar det ingen roll vilket märke du kör så kommer bekymren.

Jag är väldigt nöjd med bilen främst modellen då jag haft den från dec 2007 och när man skulle sluta producera den efter 2012 så var det för mig att slå till innan den försvinner från produktionen sedan att den fanns med 5-cyl diesel som var det störta kravet så var det bara att slå till, nu har det gått ett halvår och jag skulle inte välja något annat i dagsläget, trots att nya V40 kommit med den fyller inte mina krav, skulle hellre satsa slantarna på S 60 el V 60 istället.
av Gourmand
Liten rättning, det är 1,6 D (PSA-motorn) som har 24 0000.milaintervall för kamremsbytena, inte de svenska D3/4. De har kortare intervall mellan kamremsbytena. Vad har du för budget för bilköp ? Det avgör ju rätt mkt vilken modell du har möjlighet att köpa.
av jumu01
Hade fel om kamremsbytet som Gourmand tar upp, fortfarande inte riktigt säker men läst att det för 5-cyl dieselmotorer skall ligga på vid 18000 mil. Du kan ju alltid vända dig till Volvo verkstad så får du de rätta uppgifterna.
Min har nu rullat 1100 mil så det är inte aktuellt på ett tag.
av MatsO
Jag har en MY11 D4 och ligger straxt under 0.6 i förbrukning så det skavara snäll körning för att nå 0.51.
HighPerformance stereon rekommederas varmt. jag är mycket belåten med den.
Vida 2014D... utgående...

När jag köpte min Vida & dice fö[…]

Faktiskt ingenting. Har däremot konstaterat a[…]

Hallå! Jag har conti 225/45/17 på min[…]