- sön 17 jun 2012, 14:06
http://publikationswebbutik.vv.se/uploa ... terial.pdf
zillen skrev: eftersom det anses här att lastbilarna beter sig illa och väldigt trafikfarligt.Som jag skrev innan:
Camel skrev:Vad gäller trafiksäkerhet och förares riskbeteenden så tycker i varje fall jag att det finns lika goda kålsupare bland all trafikantgrupper. Att just t.ex. lastbilsförare skulle vara sämre än andra kan i varje fall inte jag märka när jag kör i trafiken.
zillen skrev:lite statistik över hur många som olyckor som orsakats av en lastbil?Här är lite statistik som inte är helt ny men som visar på några orsaker. De allra flesta lastbilsförare kör ändå rätt hyfsat.
http://publikationswebbutik.vv.se/uploa ... terial.pdf
zillen skrev: så om jag kör personbil så får jag bete mig illa? det verkar som om det vore mer accepterat.Nej, det får du verkligen inte. Att de andras inlägg här tolkas på det sättet uppvisar brist på insikt om att lastbilen som fordon faktiskt kräver lite mer av föraren än vad en personbil gör. Utgången av en olycka med lastbil inblandad drabbar i princip alltid personbilsföraren (eller oskyddade trafikanter) fysikt. Det är därför det är värre när t.ex. en lastbil är ett rövplåster på en personbil än tvärt om. Oavsett vem som begår felet. En bra lastbilsförare har en förmåga att inse sitt eget fordons begränsningar och egenskaper. Men inser även andra trafikanters fysiska underläge och kan till viss del förutsäga deras oförmåga att inse lastbilens begränsningar och egenskaper. De lastbilsförare jag känner resonerar på detta ansvarsfulla sätt. Det är bl.a. det som skiljer en äkta yrkesförare från Svensson. Det finns dock andra mörkare sidor av lastbilsyrket som även lokförare råkar ut för. Men det är ett annat ämne och hör inte direkt till trafiksäkerhet.
낙타 S90 T4P MY20 + XC40 T2 MA MY21 + Versys 1000 MY22
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."