...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Camel
zillen skrev: eftersom det anses här att lastbilarna beter sig illa och väldigt trafikfarligt.
Som jag skrev innan:
Camel skrev:Vad gäller trafiksäkerhet och förares riskbeteenden så tycker i varje fall jag att det finns lika goda kålsupare bland all trafikantgrupper. Att just t.ex. lastbilsförare skulle vara sämre än andra kan i varje fall inte jag märka när jag kör i trafiken.
zillen skrev:lite statistik över hur många som olyckor som orsakats av en lastbil?
Här är lite statistik som inte är helt ny men som visar på några orsaker. De allra flesta lastbilsförare kör ändå rätt hyfsat.
http://publikationswebbutik.vv.se/uploa ... terial.pdf

zillen skrev: så om jag kör personbil så får jag bete mig illa? det verkar som om det vore mer accepterat.
Nej, det får du verkligen inte. Att de andras inlägg här tolkas på det sättet uppvisar brist på insikt om att lastbilen som fordon faktiskt kräver lite mer av föraren än vad en personbil gör. Utgången av en olycka med lastbil inblandad drabbar i princip alltid personbilsföraren (eller oskyddade trafikanter) fysikt. Det är därför det är värre när t.ex. en lastbil är ett rövplåster på en personbil än tvärt om. Oavsett vem som begår felet. En bra lastbilsförare har en förmåga att inse sitt eget fordons begränsningar och egenskaper. Men inser även andra trafikanters fysiska underläge och kan till viss del förutsäga deras oförmåga att inse lastbilens begränsningar och egenskaper. De lastbilsförare jag känner resonerar på detta ansvarsfulla sätt. Det är bl.a. det som skiljer en äkta yrkesförare från Svensson. Det finns dock andra mörkare sidor av lastbilsyrket som även lokförare råkar ut för. Men det är ett annat ämne och hör inte direkt till trafiksäkerhet.
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Mycket bra formulerat inlägg Camel!!! Kan inte annat än att hålla med!!

När det gäller vinterdäck på tunga fordon som tidigare i tråden varit på tapeten kan nämnas att vid en undersökning gjord vintern 2011/2012 konstaterades att mer än 80% av de svenska ekipagen och ca 50% av de utländska redan har fullgoda vinterdäck!! Dvs rätt typ av mönster samt mönsterdjup.

//David
av PTV
Eller som så att om alla andra hade flyttat på sig i tid så hade kanske fler olyckor kunnat undvikas. :D
av Heatseeker
Är väl nog illa att 50% av dom utländska ekipagen kör med olagliga däck!

Vad skiter dom i mer? Fyllekörning,kör och vilotider??

Det skulle jag tro orsakar ganska mycket olyckor!

Vore extremt kul om någon ville komma med lite svart på vitt om hur många procent av alla olyckor som sker vållas av tung trafik!
av llesrof
Heatseeker skrev:Är väl nog illa att 50% av dom utländska ekipagen kör med olagliga däck!

Vad skiter dom i mer? Fyllekörning,kör och vilotider??

Det skulle jag tro orsakar ganska mycket olyckor!

Vore extremt kul om någon ville komma med lite svart på vitt om hur många procent av alla olyckor som sker vållas av tung trafik!
Förmodligen en rätt liten andel eftersom andelen personbilar nog är större än andelen tunga fordon. Det är flera parametrar man måste tänka på om man skall göra en rättvis jämförelse, inte minst antal olyckor i förhållande till körda kilometrar och antal bilar.
av zillen
du kan vrida det hur du vill i en all evighet.

hade dock varit bättre om folk insett sina egna begränsningar istället för att åka runt och tro att dom kör som en GUD!
av umekille
Speed Kills!
Idag verkar inte många trivas på vägen
utan skall så fort från A-B tyvärr måste
bilen köras under tiden.
Fiskargubben hade en båt som gjorde max 8knop
idag gör dem 20minst för det skall gå fort mellan
kaj och näten.
Verkar som att idag så skall allt göras på kortast
möjliga tid för att så många saker som helst skall hinnas med.
Förr fick det ta den tid det tog.
(undrar om stressnissarna sköter frugan på lördagkväll i samma hast)
Sen borde det vara lag på att köra bilen inte jollra med andra saker
samtidigt.
Finns exempel på tradarförare som låst farthållaren lagt fötterna på
instrumentbrädan med laptopen i knät. ??:-/
av semmelman
Inte läst alla inlägg bara de första å sista men visst jag tänker oxå många ggr att personbilsolyckor som bara sker utan ngn synbar anledning där de ränt ut i mittvajer el liknande de måste ju va p g a smartphones (de som inte är av trötthet förstås), att ratten klappar ihop och slutar funka så där är ju rätt ovanligt. Dessvärre ser man varje dag folk som har blicken ner i knät strax vid rattens underkant så vad de gör där vet man ju inte men högst troligen är det nån mobil inblandad, och att de försöker inte bara läsa utan skriva på den.
av *pettson*
I mina trakter ser det ut såhär ofta, orsakerna till det vet jag inte. Men en sak är helt säker, man kan INTE säga att det är ovanligt med singelolyckor när det gäller lastbilar, alla skrivs det inte om så det finns ett stort mörkertal där. Var och när varierar, men nog har man åkt mestadels rakt av eller vält verkar det som.
Få andra typer av olyckor förekommer däremot. Där andra varianter förekommer verkar däremot bilisterna vara vållande. Jag skummade tillbaka lite i motalatidningens register. Jag slog på ordet lastbil och har sen läst vad det handlade om innan jag kopierade texten så att inte rubriken är missledande. Jag har satt in publiceringsdatumen.
Det här är inte menat att vara provocerande, däremot kan jag känna mej undrande? Vad gör att det blir såhär? Stress? Ovana? Kombination? Fordon? Ja vad?
För någonting gör att trots bättre väghållning och teknik än någonsin så är vi sämre än någonsin på att hålla oss på vägen (det gäller bilar också i och för sej..)

Vägen det handlar om den här gången? Tja, en mycket bred landsväg. Ingen smal liten sådan. Den är däremot inte rak hela tiden, så man måste vara aktiv på sina ställen. Där olyckan hänt däremot är det i stort sett raksträcka större delen av vägen.

En lastbil välte på länsväg 211 mellan Borensberg och Tjällmo vid tiotiden på fredagsförmiddagen.
Singelolyckan inträffade i höjd med Hättorp.
Enligt räddningstjänsten ska föraren ha tagit sig ut ur fordonet på egen hand och klarat sig oskadd.
Lastbilen hamnade på sidan och läckte diesel från tankarna, vilket fick saneras.
Olyckan innebar också ett omfattande omlastningsarbete då lasten bestod av 22 ton papper.
Enligt polisen har föraren inte kunna uppge någon orsak till avåkningen.
– Han kände att det började dra åt sidan och kunde inte parera ekipaget
Publicerat: 2012-06-22

En personbil och en lastbil var på onsdagseftermiddagen inblandade i en trafikolycka (personbilen vållande)
Publicerat: 2012-05-30

Sportbil hamnade under lastbil
En dramatisk trafikolycka inträffade på riksväg 50 vid Nykyrka norr om Motala på måndagskvällen. (personbil vållande)
Publicerat: 2012-05-21

19-årig kvinna till US efter olycka
En 19-årig kvinna från Motala skadades lindrigt i en trafikolycka på länsväg 1050 på måndagen.
Olyckan inträffade vid 10.20-tiden mellan Klockrike och riksväg 34, i höjd med Flistad. (lastbil vållande)
Publicerat: 2012-05-14

Lastbil tappade last i centrum
Två stycken 2,5 ton tunga valsar föll av lastbilen och gjorde stora gropar i gatan. Ingen människa kom till skada, men polisen överväger att rubricera händelsen som framkallade av fara för annan. (dålig lastsäkring, lastbil vållande)
Publicerat: 2012-05-04

Lastbil välte på riksväg 50
En lastbil körde av och välte på riksväg 50, cirka en kilometer norr om Medevi.
Publicerat: 2012-04-05

MOTALA
En 74-årig man, hemmahörande i Motala, skadades vid en trafikolycka i korsningen Sveavägen – riksväg 50 vid lunchtid. (bilist vållande)
Publicerat: 2012-04-03

Lastbil i diket på riksväg 50
En lastbilsolycka inträffade söder om Askersund sent i går. Riksväg 50 är avstängd.
Publicerat: 2012-03-21

Olycka utanför Borensberg
Det var strax efter klockan fyra som olyckan inträffade när ett lastbilssläp hamnade i diket. Lastbilen blev stående kvar på vägen och blockerade ena körfältet.
Ingen människa kom till skada i olyckan.
Enligt polisen var det mycket halt på olycksplatsen.
Publicerat: 2012-01-19

Riksväg 50 öppnad igen

Klockan 13.50 på fredagen öppnades riksväg 50, mellan Motala och Askersund, igen efter morgonens olycka.
Det var en långtradare som blev stående tvärs över vägen, i närheten av Nydalen några kilometer norr om länsgränsen mellan Östergötland och Örebro, vid 2.30-tiden i fredags morse. Ingen människa skadades vid olyckan men vägen blockerades och det bildades långa köer.

En lastbilsolycka på länsväg 1105, i höjd med Kristineberg, är troligen relaterad till omledningen av trafik på grund av den föregående olyckan. Klockan 8.40 körde två lastbilar ihop där och blockerade även den vägen för ett tag.

En mindre olycka inträffade också strax efter midnatt på Kolmetorpsvägen norr om Motala. En lastbil började bromsa strax innan utfarten på riksväg 50 men inte bättre än att släpet började kränga och bilen for ner i diket. Bilen blockerade vägen men kunde snart bärgas. Inga skador rapporteras.
Publicerat: 2011-12-09

Lastbil välte på riksväg 50
En lastbil välte på riksväg 50 strax norr om Motala på tisdagseftermiddagen.
Publicerat: 2011-11-29

Lastbil stoppar trafiken
En lastbil med släp ska ha kört av riksväg 50 mellan Stora Forsa och Rå, uppger Radio Östergötland.
Publicerat: 2011-11-22

Trafikolycka mellan bil och lastbilar
En lastbil hamnade i diket, personbilen hamnade ute på en åker och en lastbil blev kvar på vägen med bruten bakaxel.
Det blev totalstopp i båda riktningar, men från och med klockan 19.40 var trafiken åter igång. Enligt polisen uppstod inga personskador.
En lastbil är kvar på platsen. Den ligger i diket och kommer att bärgas under morgondagen
(vållande personbil)
Publicerat: 2011-11-11 19

Lastbil och bil krockade
Inga personskador har rapporterats, enligt de första uppgifterna från Motalapolisen. Olyckan ska däremot ha lett till trafikstörningar, bland annat uppges det vara svårt för bussar att ta sig fram.
Publicerat: 2011-10-27

Riksväg 50 stängs av i åtta timmar
Riksväg 50 mellan Motala och Askersund stängs av idag, från klockan 12 och åtta timmar framåt.
Orsaken är det bärgningsarbete som utförs av den långtradare som körde i diket i höjd med Brattebro backe igår morse, vid 09.50-tiden.
Publicerat: 2011-09-23
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]