Maximuspro skrev:
, autotech och mte kunde lika gärna varit Volvos partner.
Nej, det kan dom inte. Polestarmjukvaran är gjord av samma människor som gjort orginalet, dvs 100% av Volvo. Däremot säljs den via Polestar då det tydligen är bättre ur affärssynpunkt. Att Volvo skulle gjort en mjukvara som dom senare sålt via Autotech, MTE eller någon annan är inte troligt.
För jättemånga år sedan gjordes ett test i Bilsport där man testade std + två olika trimchip till S70 T5 i Volvos rigg. Man mätte effekt, temp osv. Vi som inte gick på dagis på 90-talet kommer säkert ihåg. Då påstods att vissa människor på fullt allvar undrade varför inte Volvo själva kunde chippa sina egna bilar när dessa trimmfirmor kunde! Precis som att det var kunskapen som saknades... Men den som sa så visste nog inte riktigt vad dom pratade om! Den som på fullt allvar tror att ett eftermarknadsföretag kan ta ur mer effekt än vad Volvo själva kan bör tänka om. Eller som Rolf Uhr sa i mitten av 90-talet då SAAB lanserade 900 Turbo (185hk). -Det är inga problem att ta ut 300hk, det svåra är att få det att hålla.
Vi jämför äpplen och päron här. Vilket i sig kan vara kul men samtidigt missvisande, speciellt om man jämför dom som om att båda är päron.
Maximuspro skrev:Kul med denna tråd...... Har aldrig påstått att polestar inte gör sitt jobb! Men tråden handlar om effekt som polestar inte fixat, inte max effekt utan effekt vid rätt tillfälle oavsett miljö osv, denna bil är eller var en miljöbil med etanol.
Den effekt dom valt att inte fixa, menar du mera moment vid lägre varv?
Maximuspro skrev:Alla vill inte köra inom ramarna. Kvalten hos volvo e grym, bilen kommer att hålla.
Ja, i nästan alla körfall kommer den att göra det. Vilket räcker för vissa (trimföretag) men inte för alla (Volvo).
Gillar tråden, missförstå mig inte där! Jättekul att ni vill/orkar göra jämförelsen som jag tror väldigt många är intresserade av! Att läsa uppgivna maxsiffror är en sak och det är jag övertygad att många av oss gjort många gånger men ett bänkpapper är en helt annan sak!