Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tobbe1977a skrev: För vad jag har förstått så kommer ju inte avgasvärden eller andra värden förändras för att bilen trimmas?
Vad jag vet är det bara Polestar som ger dig ett intyg på det så du kan typa om bilen med nya effektsiffrorna.
Hur relevanta i praktiken dessa siffror är kan ju alltid diskuteras utifrån att de fås via ganska teoretiska testcykler.
AndS skrev:Vad jag vet är det bara Polestar som ger dig ett intyg på det så du kan typa om bilen med nya effektsiffrorna.
Jag har aldrig sett några intyg från Polestar, de intyg jag har sett har kommit från Volvo.
VolvoB20 skrev:
AndS skrev:Vad jag vet är det bara Polestar som ger dig ett intyg på det så du kan typa om bilen med nya effektsiffrorna.
Jag har aldrig sett några intyg från Polestar, de intyg jag har sett har kommit från Volvo.
Du leker med ord men om det är viktigt, så jag omformulerar meningen för att undvika missförstånd.
Om man på Volvoverkstad uppgraderar med programvara från Polestar så får man ett intyg som gör att du kan omregistrera bilen med högre effekt. Det är Volvo som är utfärdare av intyget.
Ok, men då hänger jag med. Även jag formulerade mig lite konstigt, visst förstår jag att avgas värden ändras. Det jag menar är om dem ändras så pass att bilen inte går igenom besiktning??
Sedan snackas det om att växellådan inte håller för att man inte trimmar s k " orginal ". Kan säga att Volvos manuella lådor tål bra mycket mer än 280 hästar.. Beror ju iofs lite på hur man kör, men att växla ner i 2:an när man ligger i 150 knyck är jäkligt dumt.. :)
Kul med denna tråd...... Har aldrig påstått att polestar inte gör sitt jobb! Men tråden handlar om effekt som polestar inte fixat, inte max effekt utan effekt vid rätt tillfälle oavsett miljö osv, denna bil är eller var en miljöbil med etanol. Många hänger uppsig på miljö, hållbarhet, reggmöjligheter och begränsningar men bilen tål mycket mer än vad polestar fixar, effekten ligger fel vid växlingarna

, autotech och mte kunde lika gärna varit Volvos partner. Se testet med öppna sinnen. Alla vill inte köra inom ramarna. Kvalten hos volvo e grym, bilen kommer att hålla. Ja har oxå en evo9 med 700hk vilket inte skulle hålla enligt alla experter men den håller i ur och skur så ha ett öppet sinne. Trevlig midsommar,
Maximuspro skrev:, autotech och mte kunde lika gärna varit Volvos partner. Se testet med öppna sinnen. Alla vill inte köra inom ramarna. Kvalten hos volvo e grym, bilen kommer att hålla. Ja har oxå en evo9 med 700hk vilket inte skulle hålla enligt alla experter men den håller i ur och skur så ha ett öppet sinne. Trevlig midsommar,
:-)-)
Nu har jag kört ca 20mil sedan jag fick min uppgraderad utav Autotech och det är som att ha en helt ny bil!
vid ca 1800 varv så börjar det märkas skillnad och motorn morrar som volvofemmorna ska göra.
Har inte testat toppfart, har varit uppe i ca230 vid omkörning som mest men det kanske är någon på autotech som bevakar tråden och kan flika in med vad toppfarten är efter uppgradering.

Jag är otroligt nöjd! hur går det för dig maximuspro?
Maximuspro skrev: , autotech och mte kunde lika gärna varit Volvos partner.
Nej, det kan dom inte. Polestarmjukvaran är gjord av samma människor som gjort orginalet, dvs 100% av Volvo. Däremot säljs den via Polestar då det tydligen är bättre ur affärssynpunkt. Att Volvo skulle gjort en mjukvara som dom senare sålt via Autotech, MTE eller någon annan är inte troligt.

För jättemånga år sedan gjordes ett test i Bilsport där man testade std + två olika trimchip till S70 T5 i Volvos rigg. Man mätte effekt, temp osv. Vi som inte gick på dagis på 90-talet kommer säkert ihåg. Då påstods att vissa människor på fullt allvar undrade varför inte Volvo själva kunde chippa sina egna bilar när dessa trimmfirmor kunde! Precis som att det var kunskapen som saknades... Men den som sa så visste nog inte riktigt vad dom pratade om! Den som på fullt allvar tror att ett eftermarknadsföretag kan ta ur mer effekt än vad Volvo själva kan bör tänka om. Eller som Rolf Uhr sa i mitten av 90-talet då SAAB lanserade 900 Turbo (185hk). -Det är inga problem att ta ut 300hk, det svåra är att få det att hålla.

Vi jämför äpplen och päron här. Vilket i sig kan vara kul men samtidigt missvisande, speciellt om man jämför dom som om att båda är päron.
Maximuspro skrev:Kul med denna tråd...... Har aldrig påstått att polestar inte gör sitt jobb! Men tråden handlar om effekt som polestar inte fixat, inte max effekt utan effekt vid rätt tillfälle oavsett miljö osv, denna bil är eller var en miljöbil med etanol.
Den effekt dom valt att inte fixa, menar du mera moment vid lägre varv?
Maximuspro skrev:Alla vill inte köra inom ramarna. Kvalten hos volvo e grym, bilen kommer att hålla.
Ja, i nästan alla körfall kommer den att göra det. Vilket räcker för vissa (trimföretag) men inte för alla (Volvo).

Gillar tråden, missförstå mig inte där! Jättekul att ni vill/orkar göra jämförelsen som jag tror väldigt många är intresserade av! Att läsa uppgivna maxsiffror är en sak och det är jag övertygad att många av oss gjort många gånger men ett bänkpapper är en helt annan sak!
jag måste tillägga att en god vän till mig har en v70 d3 -12 som han skulle trimma, med annat än polestar, har grejerna hemma. så helt plötsligt hoppar aggregatremmen av pga rullen och trasslar in sig i kamremmen och total haveri som följd. hur hade volvo aggerat om noname trim suttit i bilen kontra polestar.....det är ju en chansning som jag inte vill ta iallafall....
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

[/quote] Är denna https://www.amazon.se/dp/B0[…]

Främre bussningar bakvagn V60?

Någon som köpt satsen, och har Art.nr?

Volvo 740 fördelare

Du kan ju till och med ha kvar fördelaren ist[…]

p-sim (mini sim) surf xc40