Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Very40
Jag har ett märklilgt ljud i min motor. Låter som en kvittrande fågel bakom någonstans nära turbon. Var och kolla det snabbt och de sa att det ev kunde var de sk hajdarrör som går till turbon. Motorvarv och hastighet påverkar inte ljudet. Ljudet låter både på tomgång stillastående och på alla växlar under körning.
Ibland lägger det bara av och ibland kommer det tillbaka. Jag har en dryg månads nybilsgaranti kvar plus en förlängd garanti i 2 år så jag kan göra livet surt för min lokala volvohandlare. Jag skulle dock vilja behålla en god relation till dom.

Har någon här på forumet en aning vad det kan vara för ett ljud???? :???: (I) Jag har en V40 2.0T - AUT- 2004
Användarvisningsbild
av Very40
Verkar som om ingen vet. Jag var inne på volvo här och de kunde inte lokalisera ljudet. Jag ska lämna in bilen i veckan. Jag kan ju meddela vad de kommer frm till.

Tjingeling
Användarvisningsbild
av Very40
Ja nu har jag hämtat ut volvon från service. Har inte hunnit prata med någon på verkstan där men det är precis samma gnisslande kvittrande ljud kvar. Jag spelade in ljudet med mobilen http://www.optimera.fi/kvitter.wav .

Finns det någon därute som har en aning? Det är ganska högljutt faktiskt.
Användarvisningsbild
av sinus
Har du provat o stänga av fläkten så det inte är därifrån det kommer?
Användarvisningsbild
av Very40
Det verkar komma underifrån motorn eller nära turbon. Jag brukar ha ECC på alt AUT på fläkten. Jag ska kolla det dock. Tack för tipset.
Användarvisningsbild
av Very40
Ja nu har jag fått tillbaka bilen från Volvo. De sa att de hade smort rören runt turbon. Att de inte hade hittat något allvaarligt alls. Det kvittrande ljudet är kvar. Har kollat fläkten. Det kvittrar och gnisslar med fläkten på 0.

Ingen som har nån hint vad det kunde vara??? :???:
av perra_k
jag har ett kvittrande ljud på min bil också men jag har ingen turbo. Mitt verkar komma från höger framhjul kan du ha samma???

Jag har ingen aning om vad det kan vara
Användarvisningsbild
av Very40
Ja det kommer faktiskt någonstans i närheten av högre framhjul men det är oberoende av varvtal eller hastighet. Det kan ibland vara så högljutt att det hörs in när man kör. Volvo här har fortfarande ingen aning. De kollade upp saken och sa att inget farlig eller alvarligt finns att oroa sig för. Jag är INTE nöjd med det svaret.

Undrar vad det kan vara!
av S60AWD2.5T
men är det inte aggregatremmen?

Spola lite vatten där det låter och lyssna sedan.
av Hallsteinn Larsson
jag tycker att dett låter som om de va metall mot metall, eller att ett lager el. nåt e kass..
Skulle nog inte komma närheten av den bilen om den var till salu......
Och då menar jag inget ont utan att det kommer vålla problem för dig i ev. framtid..

Passar nog,skiljer bara lite på et (5mm)

Hej. Har sett några xc60 MY2020/MY2021 som h[…]

Ljud från koppling

Problemet är löst, körde runt helt […]

EX30, påstår dom.

Tycker den är genuint vrålsnygg. Kan va[…]