Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Bilen tappade gasförmågan när jag var ute och körde en fredag, körde in till kanten och då tändes ETSlampan och bilen gick som en påse med skit.
Ringde en polare som jobbar på Volvo i Ängelholm och förklarde problemet och han sa att det kunde vara gasspjället, men att man först och främst fick kolla upp ev felkoder.
Sagt och gjort så lämna jag bilen så dom hade den inne på måndagen.
Han berättade för mig att gasspjället behövdes bytas ut, så det gjordes och jag blev 6200kr fattigare.
Spjället som satt där från början hade vit etikett!
Hämtade bilen på tisdagen och den gicksom den skulle.
På onsdagen skulle jag in till bilprovningen och besiktiga, var inne och anmälde min ankomst och gick ut igen för att starta bilen och då tändes ETS lampan igen och gick skit, bilen hosta in i hallen och sen stängde jag av den igen.
När besiktings gubben sen skulle starta den så gick den som vanligt men lampan lyste ändå men han anmärkte inte på det.
Ringde min polare på volvo igen och han sa att batteriet kunde vara felet så det är också bytt på volvo i ängelholm nu.
Så nu gick bilen igen...ett par dagar!

Nu i morse när jag skulle köra till jobb så starta bilen och gick bra i kanske 5-10sek sen börja den gå skit, hoppande tomgång och bluddrande och en lysande ETS lampa....trötta mig!

jag provade att rycka ur LMM och då dog bilen direkt så då är det nog inte fel på LMM va?

Känns som volvo byter grejor till höger och vänster och jag står för fiolerna, fortfarande utan att bilen går som den ska.
Har lagt ca 8000kr på den nu på verkstad och den går fortfarande inte som den ska.
Ska man tolerera detta eller ska man lämna den igen och begära att dom fixar till felet kostandsfritt?

/Mattias
Senast redigerad av 1 mattias perssom, redigerad totalt 0 gånger.
Pratade med volvo idag och dom skulle gå igenom bilen igen...ev kunde det vara LMM som var trasig, man kan ju hoppas att dom står för den summan isf.
Bilen har gått bra efter varje besök på volvo men sen har samma symtom/fel återkommit efter ett par dagar.
Jag ser på saken så här: har man lämnat bilen för att få ett fel fixat och den fortfarande inte funkar sen så får verkstaden stå för alla kostnader tills den fugerar.
För så länge bilen inte funkar så har dom ju heller inte lagat den och kan inte då ta betalt för nåt.
För där måste ju vara nån garanti på arbetet tycker man.
Känns ju inte så rimligt att gasspjäll, batteri, och LMM går sönder samtidigt.
Jag menar hur många saker måste dom byta innan det blir löjligt?
Ett ex"ja vi fick byta alla delar på hela bilen men den går fortfarande inte bra, men du måste betala alla delar vi bytt" vart går gränsen?

Vi får se var detta slutar och jag återkommer så fort nåt nytt dyker upp angåeende mitt problem.

/Mattias
Jag kan faktiskt ha lite förståelse för att verkstäder kan ha lite svårt att hitta fel och får prova sej fram ibland. Och det är när folk som kanske inte har full koll på vad man skruvar i gör saker som man kanske inte skulle har vart framme. Tex skarvar kablar på ett dåligt sätt som kanske inte ska skarvas alls för att ta ett exempel, eller slår med hammare någonstans där man kanske inte ska. Sedan kör man in till verkstad och tycker de ska felsöka, på något som inte är standardmonterat.
Det är ju självklart inte alltid så, men det händer.
Har förresten bytt styrleder på en Audi A6:a i kväll...köp aldrig en Audi om ni tänkt mecka själv....Volvo är rena drömmen att skruva i :D
innan de bytte spjället kunde man ju testa rengörning och ny mjukvara. Funkar ej det så byter man spjäll. Men visst sitter gammla spjället på och bilen närmar sin 20000mil så är det inte alls ovanligt det ger upp....
Audi är inte så svårskruvade, brukar fixa en hel del med systers A6 1,8T-04
Bilen har gått 20400mil ca.
Nä mecka själv gör jag aldrig när det kommer till elektroniska saker för jag e helt kass på det området.
Ängnade inte ens en tanke på att fixa det själv för det hade bara blivit en massa svordomar :D och trasiga saker .

/Mattias
Dom ringde från Volvo igår och de hade nollat adaptionen så nu gick bilen igen.
Men om felet kom tillbaka så var man tvungen att byta nån "databox som styr gasspjället" fattade jag det som, och tydligen så gick det inte att ta en beg utan en ny krävdes som dom sedan programerar.
Den skulle då kosta ca 10000-15000 plus arbete.

Han snackade mycket meckarspråk, men det var så här jag uppfattade det hela.

Glad midsommar på er /Mattias

Finns mer att läsa i Teknikens värld, V[…]

Kamremsras

Skuren AC-kompressor varvid AC-remmen trasslade in[…]

Råd vid punktering

Hej på er. Nu är ju problemet löst[…]

Hej! Min Volvo 744 -88 med B230FK motor i väg[…]