Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Lacken oxiderar och blir matt med tiden. En matt yta håller kvar vatten o smuts som då bryter ned
lacken fortare än annars.
Polerar du en oxiderad lack polerar du bort ett större lackskikt under en polering än om du regelbundet polerar
under flera års tid. En polerad yta är tätare/hårdare och tål yttre påverkan bättre(blir inte lika lätt repor o märken)
än en matt, opolerad.

Ett enkelt experiment är att ta en stålplåt och polera ena halvan ordentligt och sedan lägga den
utomhus. Den polerade ytan oxiderar inte lika snabbt och om du efter ett tag slipar bort rosten
och mäter tjockleken på de olika sidorna ser du att den opolerade är tunnare.
Tack, det är såna inlägg när man får argumenten/förklaring som gör att man förstår, man köper inte bara när nån säger att nåt är bättre man vill veta varför för att övertygas. Super! Nu ska det poleras i framtiden så det står härliga till! :D Ska göra en vana att göra det vartannat år alla fall, det kan det va värt.
Följdfråga då, samma bil lagom polerad och tvättad och välskött men den ena vaxad i tolv års tid och den andra lackskyddad, kommer den lackskyddade ha kvar mera färgintensitet och ha mindre repor efter 12 år eller är skillnaden marginell tro och skillnaden ligger mer i det visuella under tiden? Jag skulle iofs kanske bara behöva söka men nu är jag lite lat.
Många tankar... :wink:

Polera o vaxa bilen två ggr. per år. En gång på våren och en gång sent på hösten och lägg gärna
på ett nytt lager vax då o då när du känner för det. Då är du garderad och bilen ser alltid fin ut.
Använd alltid ett bra schampo när du tvättar. Jag använder Meguiars Ultimate Wash n wax.

Vaxa bilen behöver inte va jobbigt eller ta lång tid om du använder ett vax som är lättjobbat. Just
nu testar jag Turtle ICE Liquid shine. Skit enkelt att använda. Kan läggas på i fullt solsken om man vill.
Bara att lägga rakt på olackad plast utan risk. Extremt lättjobbat om man inte kletar på för mycket.
Verkar inte hålla så länge dock.
Ett av de bästa vaxer jag testat är Meguiars Ultimate Wax. Kan också läggas på i solsken, kan också
läggas på rutorna utan för mycket kladd. Bra hållbarhet.
Tar en timme att vaxa bilen med dessa vaxerna. Bara att kleta på över lister o allt, låt torka nån minut
o torka av.
Jag tvättar, torkar o vaxar min S40 på 1.5 timme. Vaxar varannan vecka eftersom det är så enkelt.
Tack, guld värt tipsen! Vaxade bilen förra året och prova hårdvax Simoniz men hade nog fel teknik då det brann fast direkt, så efter ett hörn av motorhuven gick jag över till Sonax vanlig flytande men det var faktiskt lite jobbigt det med att vaxa hela bilen när man är ovan vid kroppsarbete och börjar på bli lite gammal i kroppen så jag tar tacksamt emot tipsen på vaxer som är lättpålagda. :D
Nåt lackskydd är bilen inte värd, ingen Porsche direkt. Men vax ska den få.
Köp en osilerande maskin med dubbla trissor. fins för några hundringar på classe, volvo, Rusta, Jula mm mm. Padsen som följer med kan du dok slänga i soptunnan, köp någar kvalitetspads och en lite polish av valfri sort, smartab, sonax, 3M el vad du nu föredrar, jag lovar dig att du aldrig kör för hand igen.

Köpte min första på rusta för 10år sedan och den fungerar än idag.
semmelman skrev:Tack, guld värt tipsen! Vaxade bilen förra året och prova hårdvax Simoniz men hade nog fel teknik då det brann fast direkt, så efter ett hörn av motorhuven gick jag över till Sonax vanlig flytande men det var faktiskt lite jobbigt det med att vaxa hela bilen när man är ovan vid kroppsarbete och börjar på bli lite gammal i kroppen så jag tar tacksamt emot tipsen på vaxer som är lättpålagda. :D
Nåt lackskydd är bilen inte värd, ingen Porsche direkt. Men vax ska den få.

Hårdvax/Flytande hårdvaxer håller längre än "vanliga" men lacken måste vara i perfekt skick annars blir den lätt flammig. Lägger man
på vaxet på fel sätt blir den som tuggummi och blir skitsvårt att få bort. Som du kanske märkt...
Moderna vaxer är dyrare men klart värda sitt pris när man väl står böjd över huven.Tar det dessutom bara en timme istället för tre blir man
lätt troende... :wink:
Meguiars Ultimate wax är bra på att dölja hårfina repor o flammiga ytor så är man villig att fuska lite kan jag bara rekommendera
att köpa det. Köp två flaskor direkt för helt plötsligt blir det kul att vaxa.
Jag är iofs. lite putsskadad...Gillar saker som blänker... :wink: :lol:

Använder inte en polermaskin när jag polerar, utan en Bosch PEX excenterslip med polerdyna. Tar lite längre tid men man kommer åt bättre
på småytorna. Tycker också att man har bättre koll på varvtalet.

Börjar du bli lite gammal i kroppen är det perfekt träning att vaxa för hand... Gör det som en vana att vaxa bilen en gång i veckan
så kommer både lacken och du i bättre form :lol:
Btw...
En detailer är till för att ta bort fingeravtryck, damm mm. utan kladd. Spraya på o torka av direkt.
Perfekt efter tvätt om man vill få bort fläckar och så. Eller om man fräschar upp utställningsbilen.

Ett snabbvax är just bara det. Ett vax... Tycker inte det är användbart egentligen om man vaxar regelbundet
med vanligt vax.
Byta tändningslås

Gammal tråd men undrar om det finns nå[…]

V70 2009 DSTC problem!

Förklaring av problem: I helgen lånade […]

Kan man se genomsnittlig el-förbrukning i bil[…]

230fk går snålt

Verkar faktiskt som problemet är hittat Chipe[…]