Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Loner
Vanligt på alla moderna volvo. speciellt om föraren använder handbromsen fast bilen inte står HELT stilla.

/L
av Magnum 28
Loner skrev:Vanligt på alla moderna volvo. speciellt om föraren använder handbromsen fast bilen inte står HELT stilla.

/L
Vanligt, men är det något man bara ska acceptera? Jag kan tänka mig ett antal roligare saker att göra för pengarna än att slänga ut dem på såna här saker på min fullservade bil.
Användarvisningsbild
av Loner
Dom ska hålla om man inte rycker i handbromsen när bilen rullar..
Sen kan man ju tycka att dom borde bytas på tid och inte bara på slitage på bromsytan, men tyvärr är det icke så..

Ett tips är ju att skaffa dig en personlig mekaniker om du inte redan har det, och säga åt denna person att upplysa dig om saker som inte ingår i service men som ändå böver kollas/bytas då å då.

/L
Användarvisningsbild
av Scania
...kostar det "extra" för personlig mekaniker på tex Bilia? Hur mycket i så fall?
av rolle83
Scania skrev:...kostar det "extra" för personlig mekaniker på tex Bilia? Hur mycket i så fall?
nej det ska inte kosta något.. o dessutom har dom oftast kortare tider än den tiden man får om man inte väljer en specifik mekaniker :)
av jbl
Ja det är mycket smidigt med personlig mekaniker. Man får en helt annan kontakt. Jag ser bara fördelar med detta.
av rolle83
jbl skrev:Ja det är mycket smidigt med personlig mekaniker. Man får en helt annan kontakt. Jag ser bara fördelar med detta.
'

instämmer helt o hållet
Användarvisningsbild
av Ringhede
Felkonstruktion (eller vad man ska kalla det)

Bromsbeläggen lossnar från backarna. Tror det skrivits en del om det förut. De "rostar" loss från backarna och kan kila sig så att hjulen ej går runt.

Ofattbart att inte Volvo meddelar alla med den konstruktionen så att ägarna kan genomföra byte av backar med regelbundet typ kamrem.

Troligen pinsamt för Volvo och man har valt att köra med "strutts-teknik"

Bytte handbomsbackarna på min bil då jag fick reda på problemet. Bilen en 2.4T -00 hade då gått 14000 mil och bromsbeläggen var loss på en back och nästan helt lösa på övriga.

Fundering är om vad som kan hända. Kan ett hjul låsa sig då bilen körs i t.ex. 90 km/h eller händer det bara då man startar? (efter parkering)
mvh Roland
av Volvista
jag tar ut den här gamla ämne.
grund är att vi haller pa att diskutera problemet i en tysk volvo - forum
http://www.motor-talk.de/forum/volvo-v7 ... 64100.html

det har hänt nu flerar ganger att handbromsen blockerade hela bakhjulet när folk gick fort pa motorvägen. vi pratar om tyska motorvägen där hastigheter ofta blir kört med öber 160 km/h !!!

det känns väldigt farligt om det kan händer och vi kommer överens att det är en konstruktionsproblem som volvo är medveten !

varför bryr sig volvo inte om problemet ? skall det först händer an dödsolycka ?

problemet kvarstor ocksa när bilen är fullservad hos volvomek. för man kontrollera aldrig handbromsen om man inte maste byte bakre bromsskivorna!

hur manga är det igentligen som hade samma problem i sverige ?
Senast redigerad av 1 Volvista, redigerad totalt 0 gånger.
av Kena
Skulle tro att det är de flesta som kört några mil som får byta backar. Mina pajjade vid 9000mil, av 4 belägg hade 3 lossnat helt och en satt fast till hälften. Men det ska väl vara så här i premiumklassen???
Är det ingen annan som hört om nått annat bilmärke är drabbat, eller är det bara Volvo som kör med backar?? borde väl gå att få nitade belägg som det var förr, jag betalar gladeligen någon krona extra för de isf.
Välkommen ut i trafiken

Har beställt på www.trodo.se. Det var […]

Söndagstvätten IMG_9658.jpeg IM[…]

Kan inte låsa upp dragkroken

Ja fungerar inte låset är det en sä[…]

Hej, Har nyligen blivit ägare till en Volvo […]