Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av manken
Hej

Upptäckte i våras att bromsen låg på höger bak så att bromsklossarna nöts ned.
Rengjorde bromsok och köpte nya bromsklossar som jag monterade på plats.

Allt har fungerat bra sedan dess, men så tänkte jag i veckan att jag skall byta för säkerhetsskull ut bromsoket till ett nytt.
Sagt och gjort….Åkte till biltema och inhandla ett nytt bromsok och skulle montera det på plats men där tog det stopp.

”sätet” eller hålet där bromsröret skall skruvas i var för djupt på det nya bromsoket från Biltema så att nippeln till bromsröret inte bottnade, vilket gjorde att det inte gick att få tätt.(Biltemas bromsok passade annars i övrigt bra och såg ut precis som mitt gamla)

Så det var bara att montera tillbaka gamla bromsoket där hålet var grundare.
Bromsoket och rör som sitter på bilen (855se -94) är original eftersom jag haft bilen från att den nästan var ny.

Måste man köpa Volvo original för att det skall fungera till 100%
Någon som varit med om något liknande?

//Magnus
av s60t501
Hände mig åxxå,för ETT ÅR SEN,men gjorde en liten adapter av en stump o två nipplar,har konverktyg....Men är ju märklig att oken är "felgjorda" fortfarande...
av Kena
Hmm, ska byta mina bak i morgon, köpte dem för någon vecka sedan. Hoppas mina passar :???: :???: :???:
av *pettson*
Har bytt ett antal. Men inte råkat på det överhuvudtaget. Får väl anta att det är någon som sovit vid maskinen.
I övrigt behöver man bara byta till en nippel med längre hals i värsta fall. Svårare är det inte.
Användarvisningsbild
av LionKing75
Hur är Biltemas bromsok i förhållande till original? Skiljer ju endel i pris, antar jag...
Användarvisningsbild
av Nexus
Har bytt båda mina ok bak från biltema. Inga som hellst problem få tätt med bromsröret. Gjorde en ny kona och nya nipplar då de gammla ej gick lossa. Fungerade utmärkt första ggn jag lufta.
Nipplarna köptes på mekonomen och de var kanske längre än orginal, inget jag tänkte på då......
Användarvisningsbild
av taxi
Jag bytte också mina bakre ok för några månader sen, inga problem med biltemas ok. Men när det blir fel är det ju bara att lämna tillbaka och få rätt!
av manken
Hmm

Tror ni att den detaljen skiljer sig åt mellan olika ok av samma modell från Biltema?

Dvs om jag byter ut det hos Biltema så kan "sätet"....dvs hålet vara grundare på nästa bromsok?

Hur brukar dom vara med reklamationer av denna typ?

//Magnus
Användarvisningsbild
av Alfredo
Har själv renoverat åtskilliga ok, några nya har Jag fått skaffa men ofta räcker en renoveringssats.
Stefans 968

Hittade ett test där tidigare ägare &aum[…]

Råd vid punktering

Volvo har ljudisolerade däck på vissa b[…]

Någon som vet vart denna stora gummiring ska[…]

Kamremsras

Ok, så frågan blir då om man ska[…]