- sön 17 jun 2012, 20:57
Hej
Upptäckte i våras att bromsen låg på höger bak så att bromsklossarna nöts ned.
Rengjorde bromsok och köpte nya bromsklossar som jag monterade på plats.
Allt har fungerat bra sedan dess, men så tänkte jag i veckan att jag skall byta för säkerhetsskull ut bromsoket till ett nytt.
Sagt och gjort….Åkte till biltema och inhandla ett nytt bromsok och skulle montera det på plats men där tog det stopp.
”sätet” eller hålet där bromsröret skall skruvas i var för djupt på det nya bromsoket från Biltema så att nippeln till bromsröret inte bottnade, vilket gjorde att det inte gick att få tätt.(Biltemas bromsok passade annars i övrigt bra och såg ut precis som mitt gamla)
Så det var bara att montera tillbaka gamla bromsoket där hålet var grundare.
Bromsoket och rör som sitter på bilen (855se -94) är original eftersom jag haft bilen från att den nästan var ny.
Måste man köpa Volvo original för att det skall fungera till 100%
Någon som varit med om något liknande?
//Magnus
Upptäckte i våras att bromsen låg på höger bak så att bromsklossarna nöts ned.
Rengjorde bromsok och köpte nya bromsklossar som jag monterade på plats.
Allt har fungerat bra sedan dess, men så tänkte jag i veckan att jag skall byta för säkerhetsskull ut bromsoket till ett nytt.
Sagt och gjort….Åkte till biltema och inhandla ett nytt bromsok och skulle montera det på plats men där tog det stopp.
”sätet” eller hålet där bromsröret skall skruvas i var för djupt på det nya bromsoket från Biltema så att nippeln till bromsröret inte bottnade, vilket gjorde att det inte gick att få tätt.(Biltemas bromsok passade annars i övrigt bra och såg ut precis som mitt gamla)
Så det var bara att montera tillbaka gamla bromsoket där hålet var grundare.
Bromsoket och rör som sitter på bilen (855se -94) är original eftersom jag haft bilen från att den nästan var ny.
Måste man köpa Volvo original för att det skall fungera till 100%
Någon som varit med om något liknande?
//Magnus

- By SvenHenrik