Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av stooges
Igår fick jag bogsera hem grabbens 850 -95:a 20v aut. Startade inte utanför Coop.
Den har kompression,gnista(går på startgas) tände till några gånger men sedan helt död. Drar hem bilen och låter den stå några timmar och då går den igång fast med tänd varningslampa. tar loss minuspol och låter den stå över natten.
Kör en sväng på ca 2mil i kväll, allt går perfekt(ingen varning lyser) bilen går fint till plötsligt så dör den under färd och samma symptom som igår.
Bogserar hem den ,läser av felkoder den hittar en på A3 1-4-1 Defekt givare för bromspedalläge, kortsluten till jord efter fas.
Men inget på bränsle eller motor sidan, öppnat relä 103(tror det är pumpreläet) och det slår till varje gång man slår till tändning, hade väl hoppats på något enkelt givetvis men man kan ju inte ha tur varje gång.
Mycket text blev det men om ni har några bra tips så fyll gärna på.
Fattar inte varför den startar kall men inte varm
'MVH P.
av v0lvopob
exakt så höll min förra på, bytte tändspole sen gick den igen... ingen garanti att det är det som är fel på just din bil men låter som att tändspolen börjar ge upp...
Användarvisningsbild
av stooges
Jag var kanske lite otydlig där, den går alltså på startgas så länge jag ger den det.
Däremot så precis när den dog ute på vägen så tänder den till men inget mer och ju fler startförsök men gör ju ovilligare blir den.
Jag vill tro att det är bränsle relaterat men visst det kan vara värt att kolla upp.
Användarvisningsbild
av jojjeblom
Hör du att bensinpumpen surrar till när tändningen sätts på, fäll fram sätesryggarna i baksätet så hörs det lite bättre om nu pumpen går igång.
Användarvisningsbild
av jojjeblom
Om det nu skulle vara så att du inte hör att pumpen surrar till när tändningen sätts på så testa att knacka lite på den.

Kommer jag nu ihåg rätt (bytte pump på vår 854:a för 6-7år sedan med liknande symptom som ni har nu)så sitter pumpen på höger sida i bak under golvmattan nära ryggstödet.
Användarvisningsbild
av stooges
Måste vara pumpen. Har ström fram till den några sekunder när man slår på tändningen.
Har knackat(och bankat) på den, även kopplat direktström men inte ett liv. Bara att beställa en sådan.
Återkommer med uppdatering.

Jag igen. För felkoderna: ECM-P246386 Diesel[…]

Mackans Garage tror jag det var. Jupp, hä[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

@Soffantjejen , Man får ju hitta det som g&[…]

Är det den nyare motorn med 5 st tändspo[…]