Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av StringerBell
Utvecklingen har för övrigt gått framåt vad gäller kväveoxider och diesel. Som jämförelse ligger min D5:a på samma utsläppsnivå som en bensinare Euro 3 från år 2000 (0.15). Euro 6 som gäller från september 2014 har snarlika gränsvärden på bensin och diesel: 0.06 resp. 0.08. Med Mercedes' BlueTec klarar de stora dieselsexorna redan idag det gränsvärdet.
Användarvisningsbild
av skyrazer
MartinS skrev:Vad är det som är dumheter?

Placebo vad det gäller effekten i din nya bil? En V70 T5-05 är väl rejält mycket snabbare till 100 än en V60 D3?

Jag har kört en hel del dieslar och jag blir bara mer och mer övertygad varje gång att det inte är något för mig.

/Martin
Det må vara men jag skulle _aldrig_ byta tillbaka till bensinare igen ;-) Som jag skrev, jag ställde dom inte mot varandra men T5:an skulle säkert vinna och dra 2 liter mer än dieseln bara på startsträckan.
av mikebike
osla skrev:i princip alla lastbilar är ju diesel drivna, och hur många distributions bilar kör omkring i tex stockholm?
Dessutom går Essingeleden rakt igenom (bokstavligt talat) Stockholms innerstad.
För lastbilstrafik i innerstaden gäller högre krav (miljözon), men Essingeleden är undantagen.

Denna XC60 är min första och sista dieselbil. Fördelarna med något lägre milkostnad och längre tankintervall uppväger inte nackdelarna.
Eftersom Volvo inte (längre) anser att bensinmotor, AWD och manuell växellåda är någon intressant kombination blir nästa bil inte en Volvo.
av Rådlös
Ett litet påpekande här när ni talar om lastbilar och Diesel: För ett par år sedan skrevs det ganska mycket i media om bussar och lastbilar från öststaterna som kom till Stockholm. Många (dom flesta) var åldriga och dåligt underhållna med stora svarta utsläpp som följd. Det var och är förbjudet även i Stockholm att använda "för gammal" dieselteknik. Det blev böter för dom här chaufförerna. Det var dels turistbussar och dels godstradare. Dom räknade kallt med detta och hade med sig bötesbeloppet, av turisternas biljetter var det en del av priset för resan.
Detta gäller alltså tunga fordon som vill köra i innerstaden. Så lite av det här dieselförbudet har vi redan. Oslo tog alltså ett lite större steg med det här.
av Lövet
Man pratar om att kraven bara ska gälla vid vissa dagar. Någon som vet temperaturgränserna eller vilka krav som ska gälla?
av llesrof
Rådlös skrev:Ett litet påpekande här när ni talar om lastbilar och Diesel: För ett par år sedan skrevs det ganska mycket i media om bussar och lastbilar från öststaterna som kom till Stockholm. Många (dom flesta) var åldriga och dåligt underhållna med stora svarta utsläpp som följd. Det var och är förbjudet även i Stockholm att använda "för gammal" dieselteknik. Det blev böter för dom här chaufförerna. Det var dels turistbussar och dels godstradare. Dom räknade kallt med detta och hade med sig bötesbeloppet, av turisternas biljetter var det en del av priset för resan.
Detta gäller alltså tunga fordon som vill köra i innerstaden. Så lite av det här dieselförbudet har vi redan. Oslo tog alltså ett lite större steg med det här.
Det enda rätta är ju att inte släppa in dem. Utsläppen minskar ju inte bara för att chaffisen köper sig fri.
av Lövet
Det kan ju betyda precis vad som helst. Är det -30 grader eller -5 som gäller? Stor skillnad.
Användarvisningsbild
av Sunschreem
MattiasD skrev:
Sunschreem skrev:
MattiasD skrev:Äntligen börjar polikerna vakna och inse dumheterna med dieselbilarna. Hoppas på liknande förbud i Sverige och då lär dieselbommen vara över.
Härligt, slipper min lastbil leverera till dig. Jag får ju inte köra till dig :D Kan jag leverera åt någon som uppskattar det :)
Lastbilar kan också gå på etanol eller biogas. Bla kör ICA en del lastbilar på ED95. Men här går det väl ännu trögare än bland personbilarna även om alternativen finns.

Det finns två problem med diesel, det ena är klimatet i form av växthusgaser, och det andra är den lokala miljön i form av hälsofarliga utsläpp (partiklar, kväveoxider). Lastbilar på diesel är troligen inget stort problem i det sista fallet utan det ä'r personbilsdieselbilarna. Problemet Oslo vill få bort är den lokala klimatpåverkan och då att få bort dieselpersonbilarna helt rätt väg att gå.
Och dom som har kört tex biogas lastbilar vet också hur brutalt jävla dåligt vridmomentet är.

Hela tiden eller bara när du gasar?

Smart energifördelning hybrid

Ok fattar då får man leva med att fu[…]

CEM går ej att byta ut rakt av, måste […]

Om man ska vara petig så sitter laddaren i b[…]