- fre 15 jun 2012, 20:53
#654290
Fascinerande att en tråd som ursprungligen handlade om trafikolyckor resulterat i att smutskasta en hel yrkeskår! Är själv tradarchaffis och håller med att det som en gång i tiden klassades som vägens riddare idag blivit något helt annat. Tacka "Just in time"-leveranser och ett fyrkantigt regelverk kring kör- och vilotider för det. Ni som tycker att chaffisar gör si och gör så fel, kika lite på hemsidor för yrkestrafik ( t ex trailer.se eller åkeri.se ) så får ni se under vilka förutsättningar vi i branschen jobbar. Tycker åkeriet att det är för dyrt med svenska chaffisar då ger man dem sparken och anställer 2,5 estländare istället för samma pengar som en svensk. Vilken akademiker skulle acceptera 3000:- i böter för att du inte tog rast på rätt tid? Råkar du fumla med färdskrivaren ( omedvetet och utan uppsåt ) riskerar du minst 3000:- i böter! Det är en stor press och stress inom yrkestrafiken, tyvärr. Men det är till viss del konsumenter och företag som ligger bakom detta. Många företag har sina lager "på vägen" för att minska kostnaderna, vilket ger stress och tidspress.
Vill med detta på intet sätt förmildra det oförsvarliga med för korta avstånd till framförvarande utan ge en liten bild av den vardag vi verkar i.
När det gäller vinterväglag så är inga vinterdäck bättre än den väghållning som bjuds. Blankpolerad is biter inte ens de bästa vinterdäcken på, varken för personbilar eller tyngre fordon. De flesta svenska ekipage har oftast sju axlar ( tre på bilen, fyra på släpet ) varav en axel driver så i backarna blir det lätt slirigt. Om man sedan tittar i statistiken så är det sällan svenska bilar som fastnar utan det är utländska sk europadragaren.
Och nej, jag är ingen akademiker.Dock krävs rätt mycket utbildning idag för att få köra yrkesmässigt!
//David
Vill med detta på intet sätt förmildra det oförsvarliga med för korta avstånd till framförvarande utan ge en liten bild av den vardag vi verkar i.
När det gäller vinterväglag så är inga vinterdäck bättre än den väghållning som bjuds. Blankpolerad is biter inte ens de bästa vinterdäcken på, varken för personbilar eller tyngre fordon. De flesta svenska ekipage har oftast sju axlar ( tre på bilen, fyra på släpet ) varav en axel driver så i backarna blir det lätt slirigt. Om man sedan tittar i statistiken så är det sällan svenska bilar som fastnar utan det är utländska sk europadragaren.
Och nej, jag är ingen akademiker.Dock krävs rätt mycket utbildning idag för att få köra yrkesmässigt!
//David