...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Fascinerande att en tråd som ursprungligen handlade om trafikolyckor resulterat i att smutskasta en hel yrkeskår! Är själv tradarchaffis och håller med att det som en gång i tiden klassades som vägens riddare idag blivit något helt annat. Tacka "Just in time"-leveranser och ett fyrkantigt regelverk kring kör- och vilotider för det. Ni som tycker att chaffisar gör si och gör så fel, kika lite på hemsidor för yrkestrafik ( t ex trailer.se eller åkeri.se ) så får ni se under vilka förutsättningar vi i branschen jobbar. Tycker åkeriet att det är för dyrt med svenska chaffisar då ger man dem sparken och anställer 2,5 estländare istället för samma pengar som en svensk. Vilken akademiker skulle acceptera 3000:- i böter för att du inte tog rast på rätt tid? Råkar du fumla med färdskrivaren ( omedvetet och utan uppsåt ) riskerar du minst 3000:- i böter! Det är en stor press och stress inom yrkestrafiken, tyvärr. Men det är till viss del konsumenter och företag som ligger bakom detta. Många företag har sina lager "på vägen" för att minska kostnaderna, vilket ger stress och tidspress.

Vill med detta på intet sätt förmildra det oförsvarliga med för korta avstånd till framförvarande utan ge en liten bild av den vardag vi verkar i.

När det gäller vinterväglag så är inga vinterdäck bättre än den väghållning som bjuds. Blankpolerad is biter inte ens de bästa vinterdäcken på, varken för personbilar eller tyngre fordon. De flesta svenska ekipage har oftast sju axlar ( tre på bilen, fyra på släpet ) varav en axel driver så i backarna blir det lätt slirigt. Om man sedan tittar i statistiken så är det sällan svenska bilar som fastnar utan det är utländska sk europadragaren.

Och nej, jag är ingen akademiker.Dock krävs rätt mycket utbildning idag för att få köra yrkesmässigt!

//David
Användarvisningsbild
av Sunschreem
llesrof skrev:
zillen skrev:*En massa snick-snack*
Bara för att ni har ett jävligt jobb och träffar på en massa idioter så behöver ni ju inte sänka er till samma låga nivå, eller ännu lägre. Jag bär mig inte illa åt mot våra kunder bara för att de själva kan vara en pina i röven ibland.
Det slår dig inte att humöret smittar av? Eller är du på solskenshumör om du möter arsel efter arsel en hel dag?
av llesrof
Sunschreem skrev:
llesrof skrev:
zillen skrev:*En massa snick-snack*
Bara för att ni har ett jävligt jobb och träffar på en massa idioter så behöver ni ju inte sänka er till samma låga nivå, eller ännu lägre. Jag bär mig inte illa åt mot våra kunder bara för att de själva kan vara en pina i röven ibland.
Det slår dig inte att humöret smittar av? Eller är du på solskenshumör om du möter arsel efter arsel en hel dag?
Om du undrar ifall mitt eventuella dåliga humör på grund av en kass dag på jobbet går ut över andra? Nej, det gör det inte. Jag skiljer nämligen på sak och sak. Om en kund ställer orimliga förväntningar på mig och den organisation jag representerar så är det möjligen en sak mellan mig och kunden, inte mellan mig och någon annan. Den dag jag tar ut eventuell frustration från jobbet, på andra, ja då är det dags att börja jobba med något annat. Jag har ett serviceyrke och träffar mycket folk och det skulle inte fungera att ta åt sig och vara irriterad. Speciellt som jag kör rätt mycket bil inne i stan i jobbet också.
av llesrof
Nybbe_gefle skrev:Fascinerande att en tråd som ursprungligen handlade om trafikolyckor resulterat i att smutskasta en hel yrkeskår! Är själv tradarchaffis och håller med att det som en gång i tiden klassades som vägens riddare idag blivit något helt annat. Tacka "Just in time"-leveranser och ett fyrkantigt regelverk kring kör- och vilotider för det. Ni som tycker att chaffisar gör si och gör så fel, kika lite på hemsidor för yrkestrafik ( t ex trailer.se eller åkeri.se ) så får ni se under vilka förutsättningar vi i branschen jobbar. Tycker åkeriet att det är för dyrt med svenska chaffisar då ger man dem sparken och anställer 2,5 estländare istället för samma pengar som en svensk. Vilken akademiker skulle acceptera 3000:- i böter för att du inte tog rast på rätt tid? Råkar du fumla med färdskrivaren ( omedvetet och utan uppsåt ) riskerar du minst 3000:- i böter! Det är en stor press och stress inom yrkestrafiken, tyvärr. Men det är till viss del konsumenter och företag som ligger bakom detta. Många företag har sina lager "på vägen" för att minska kostnaderna, vilket ger stress och tidspress.

Vill med detta på intet sätt förmildra det oförsvarliga med för korta avstånd till framförvarande utan ge en liten bild av den vardag vi verkar i.

När det gäller vinterväglag så är inga vinterdäck bättre än den väghållning som bjuds. Blankpolerad is biter inte ens de bästa vinterdäcken på, varken för personbilar eller tyngre fordon. De flesta svenska ekipage har oftast sju axlar ( tre på bilen, fyra på släpet ) varav en axel driver så i backarna blir det lätt slirigt. Om man sedan tittar i statistiken så är det sällan svenska bilar som fastnar utan det är utländska sk europadragaren.

Och nej, jag är ingen akademiker.Dock krävs rätt mycket utbildning idag för att få köra yrkesmässigt!

//David
Det finns ju rätt många yrkeskårer som smutskastas titt som tätt. Jag är IT-tekniker och får titt som tätt höra av kunderna "vad har ni nu gjort" när något inte fungerar. Ungefär som att vi sitter hundra man och hittar på saker bara för att jävlas. Det är ett jävla gnällande och uppskattningen är ringa. Däremot får vi garanterat höra når något blivit fel. Det har till och med gått skämtserier på TV om min yrkesgrupp.

Inget vinterdäck är bättre än väghållningen skriver du. Däck och väghållning hänger ju ihop så det är ju en rätt bra idé att ha ett däck som maximerar fästet, till exempel ett bra vinterdäck när det är halt.

Jag kan inte påstå att jag hänger på några tradarforum direkt, men om jag skall sammanfatta saken som jag uppfattat den så är chaffisarna inte nöjda med arbetssituationen. För mycket varor skall fram på för kort tid. Typ. Om inte varorna kommer fram blir kunderna arga. Och där sitter ni bakom ratten och blir stressade och frustrerade. Vad gör ni för att få förståelse för er situation? Indirekt är ju jag en kund till er. Du är också kund till dina kollegor eftersom jag antar att du köper saker ibland. Jag har inga problem med att det tar en dag extra för mig att få mitt paket. Det där att kunderna ställer så höga krav på korta leveranstiden känns som en självuppfyllande profetia. Slutkunden skiter nog i om de där billiga balla prylarna man beställt kommer fram en dag senare om de vet att arbetsvillkoren i en massa led blir bättre. Man kanske till och med kunde öka kvalitén på tjänsten då! Mindre stress och färre transportskador. Alla vinner på det. Och polackerna skulle få vända vid gränsen eftersom de har för dåliga bilar för våra kvalitétstransporter som tar en dag längre tid.
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Tanken är god men är tyvärr en utopi! Speditörer och kunder SKA ha godset helst två dagar innan det skickats ( inte alla ). Och kör inte jag finns det alltid någon annan ( läs utlänsk åkare ) som gladeligen kör!!! Slutkunden ( stora företag ) accepterar i dagsläget knappt en halv dags försening........

//David
Användarvisningsbild
av White
Jag för min del vet vilken press chaffisar har på sig då jag är nära bekant med ett antal!
MEN det försvarar INTE att man riskerar andra människors liv för det!

Även jag innom mitt yrke har en jäkla press på mig att hinna färdigt mitt jobb innan "deadline", men det skulle aldrig falla mig in att
utsätta andra människor för fara som kan kosta liv bara för det.

Sedan som jag tidigare skrivit är det INTE bara långtradarchaffisar som utmärker sig, det finns innom alla grupper i trafiken!
Det är MÅNGA personbilar som ligger och slickar långtradare i röven med!

MEN, återigen... Det känns olustigare med en långtradare fem meter från bakluckan är en Fiat Punto! Misstänker att smällen blir
större och olyckan värre om tradaren brakar in i framförvarande...
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
White: läs mitt första inlägg igen! Försvarar absolut INTE yrkeschaffisar som inte visar moral och vett i trafiken!!

//David
Användarvisningsbild
av White
Nybbe_gefle skrev:White: läs mitt första inlägg igen! Försvarar absolut INTE yrkeschaffisar som inte visar moral och vett i trafiken!!

//David
Nej jag vet, tog det inte så heller! :wink:
Mitt inlägg var inte direkt menat som ett påpekande på vad just du skrev, utan bara min allmänna uppfattning. :)

(Fanken vad svårt det är att förmedla sig utan missförstånd på ett forum! Svårt för andra att veta att man INTE är uppjagad på något vis)
av llesrof
White skrev:
(Fanken vad svårt det är att förmedla sig utan missförstånd på ett forum! Svårt för andra att veta att man INTE är uppjagad på något vis)
Där slog du huvudet på spiken. Typ dagens bästa inlägg.

Mina refelektioner över diskussionen: att med personbil ligga som ett rövplåster på en lastbil är mest farligt för personbilsföraren. Det är ointelligent att göra så. Det är dumt att köra för nära någon över huvud taget även om det för många känns lockande att göra det på någon personbil som till synes utan anledning kör långsammare än hastighetsgränsen.

Jag tycker att det är värre när yrkesförare bär sig illa åt i trafiken än när en privatbilist gör det.
av zillen
eftersom det anses här att lastbilarna beter sig illa och väldigt trafikfarligt.

lite statistik över hur många som olyckor som orsakats av en lastbil?

så om jag kör personbil så får jag bete mig illa? det verkar som om det vore mer accepterat.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Hej Jag kan inte tänka mig att det har n&ari[…]

Plockat av och smörjt dragkroken och så[…]

Byta fjädersäte på en V70 -06

Så länge dem sitter 180 grader frå[…]

Det var väl givet, de behöver ju miljard[…]